این بار میخواهیم یک مربای مجلسی را به شما معرفی کنیم. تهیه مربای کدو حلوایی گرچه زمانبر است اما کار خیلی سختی نیست. این مربای مجلسی ترد و خوشمزه که ظاهر خیلی زیبایی هم دارد، مثل مربای گل محمدی، از مرباهای تبریز به حساب می آید. میدانید که کدو حلوایی بافت نرمی دارد و به راحتی له میشود. برای همین لازم است در تهیه مربای کدو حلوایی از آب آهک استفاده شود چون این ماده باعث تردی و حفظ شکل ظاهری کدو حلوایی در مربا میشود و از له شدن آن موقع پخت جلوگیری میکند. البته برخی با استفاده از آهک در انواع مربا مخالف هستند اما هیچ چیزی جای تردی مربای کدو حلوایی زیر دندان را پر نمیکند. اگر از طعم کدو حلوایی لذت میبرید پیشنهاد میکنیم خوراکی های خوشمزه دیگری مثل پای کدو حلوایی را هم امتحان کنید.

 

طرز تهیه آب آهک:

آهک را در ظرفی بریزید و حدوداً دولیتر و نیم تا سه لیترآب سرد به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا آهک تقریباً در آب حل شود. 15-20 دقیقه اجازه دهید تا مواد آهک ته نشین شود. مواد ته نشین شده را دور بریزید و از آب زلال آن استفاده کنید.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی:

کدو حلوایی را پوست بکنید و به ضخامت نیم سانت ورقه کنید و قالب بزنید یا با چاقو به شکل دلخواه (مثلا مربع) برش بزنید.  کدوهای قالب زده رادرون آب اهک آماده شده بریزید و اجازه بدهید ۲۴ ساعت در آب آهک بماند. کدو حلوایی را از آب آهک خارج کنید و ۴-۵ ساعت در آب سرد بریزید و در طول این مدت ۳ بار آب آن را عوض کنید.

مربای کدو حلوایی بعد کدو را در صافی بریزید تا آب آن برود. شکر را در قابلمه بریزید و ۵ - ۶ لیوان آب درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد بعد شربت را از صافی رد کنید. مربای کدو حلوایی کدو را داخل شربت بریزید و اجازه دهید تا بجوشد و گاهی کف روی مربا را بگیرید . وقتی شربت قوام آمد دانه هل و گلاب و جوهر لیمویی را که قبلاً در یک قاشق غذاخوری آب گرم حل کرده اید داخل مربا بریزید و پس از ده دقیقه جوشیدن از روی شعله بردارید. مربای کدو حلوایی ترد، براق و خوشمزه شما آماده است. مربای کدو حلوایی مربای کدو حلوایی نکته:

1- برای تهیه یک مربای مجلسی از خرید کدوهایی که با کمی فشار دادن نشانه های لهیدگی دارند بپرهیزید.

2- کدو را قبل از بریدن میتوانید در جایی خنک بیرون از یخچال بگذارید اما به محض برش دادن باید آن را بدون برداشتن تخمه های کدو داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

3- برای تست قوام آمدن شربت، موقعی که مربا آماده شد مقداری از شربت آنرا در قاشق بریزید کمی که سرد شد باید به حالت کشدار از قاشق بریزد ویا قاشق را داخل شربت مربا فرو ببرید و بیرون بیاورید و انگشت خود را داخل قاشق کنید و دوانگشت اشاره و انگشت شصت خود را که آغشته به شربت مربا شده اند چند بار به هم بزنید اگر شربت بین دو انگشت شما مثل نخ شد شربت مربا قوام آمده است.