پودر سوخاری چیست؟ مطمئنم همه شما با پودر یا آرد سوخاری آشنا هستید. حتماً برای تهیه مرغ سوخاری، ماهی سوخاری و غذاهای مشابه از این محصول استفاده کردید یا حداقل دیدید که دیگران استفاده میکنند. توی این مطلب قصد دارم کمی بیشتر شما رو با این پودر آشنا کنم و در نهایت طرز تهیه پودر سوخاری خانگی معطر رو براتون بگم.

پودر سوخاری به انگلیسی breadcrumbs میشه. نونی هست که با پخت مجدد رطوبش  کاملاً گرفته شده و بعد هم پودر شده. در واقع نون هایی که در فرایند تولید مشکل ظاهری پیدا کردن (مثلاً قالبشون خراب شده) یا نون هایی که توی فروشگاه ها موندن و خشک شدن ولی هنوز سالم هستن به فر های کارخانه برگردونده میشن. طی فرایند پخت مجدد کاملاً خشک و ترد میشن و بعد به صورت پودر در میان. این پودر نان کاملاً خشک شده همون پودر سوخاری هست که بسته بندی شده و در اختیار شما قرار گرفته.

 

فرق آرد سوخاری با پودر سوخاری

آرد سوخاری دانه های ریزتری داره. پودر سوخاری دانه های درشت تری داره و معمولاً در طعم های مختلف تولید میشه. مثلاً ممکنه طعم سیر یا سبزیجات معطر داشته باشه. این موارد رو همیشه روی بسته بندی پودرها مینویسن. پس موقع خرید حتماً بهش توجه کنید.

 

پودر سوخاری پانکو

پانکو نوعی پودر سوخاری ژاپنی است. نان استفاده شده در فرایند تهیه پودر سوخاری پانکو نان مخصوصی است که در پختش از جریان برق استفاده شده. به این ترتیب نان یکدست پخته میشه و لایه برشته ای روی اون تشکیل نمیشه. بلکه کل نان به صورت یکدست برشته و بعد پودر میشه. مزیت پانکو اینه که نسبت به پودر های دیگه تردتر و سبک تره. در ضمن بافتش طوری هست که موقع سرخ شدن روغن کمتری جذب میکنه.

حالا بریم سراغ طرز تهیه پودر سوخاری خونگی. حتماً تا الان متوجه شدید که تهیه این ماده توی منزل هم کار سختی نیست. اما یه مزیت بزرگ داره اونم اینه که میتونید به طعم دلخواهتون درش بیارید. در ضمن به این ترتیب از نون های مونده و خشک شده در خونه هم استفاده مفیدی میبرید. حتی از پودر سوخاری kfc  بهتر میشه. فقط باید به نکات گفته شده توجه کنید. در ادامه دو روش رو براتون توضیح میدم. روش اول نیاز به فر داره ولی در عوض میتونید پودر سوخاری رو تا یک ماه در یخچال نگه دارید. روش دوم ساده تره و نیازی به فر نداره. ولی پودر تهیه شده با روش دوم باید حداکثر طی 24 ساعت مصرف بشه.

 

طرز تهیه پودر سوخاری خانگی

 

روش اول:

 

نان مانده 2 ورق

سیر 1 حبه

پونه کوهی 3 شاخه

آویشن 3 شاخه

جعفری خرد شده 1/4 پیمانه

نمک و فلفل به دلخواه

  مواد پودر سوخاری   آماده سازی:

1- فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. همه مواد را داخل غذاساز بریزید و پالس بزنید تا به اندازه دلخواه شما پودر شود.

2- پودر آماده شده را در سینی فر بریزید و به صورت یکنواخت روی آن پخش کنید. 10 دقیقه در فر قرار دهید تا برشته و طلایی رنگ شود.

3- بگذارید پودر سوخاری خانگی خنک شود. سپس آن را در ظرف در بسته ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

  پودر سوخاری خانگی در فر  

روش دوم:

 

مواد لازم:

نان خشک ریز یا آسیاب شده 3 پیمانه

روغن زیتون یا کنجد 1/4 پیمانه

نمک 1 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

پودر سیر 1 قاشق چایخوری

پودر پیاز  1 قاشق چایخوری

پونه تازه ریز شده 1 قاشق غذاخوری

جعفری تازه ریز شده  1 قاشق غذاخوری

ریحان تازه ریز شده 1 قاشق غذاخوری

 

آماده سازی:

تمام مواد را در میکسر بریزید و باهم مخلوط کنید. دقت کنید که این پودر سوخاری به دلیل اینکه حاوی روغن می باشد، باید بلافاصله مورد مصرف قرار بگیرد تا خراب نشود.

از این پودر میتوانید برای تهیه انواع سوخاری استفاده کنید.