قنبر پلو یک غذای قدیمی شیراز است که در کل استان فارس نیز آن را می پزند. توی این غذا از گوشت چرخ کرده، گردو، کشمش، شیره انگور، رب انار و زعفران استفاده میشه که هم طعم فوق العاده ای به غذا می دهند و هم ظاهر اون را بسیار خوش آب و رنگ می کنند. اگه به پخت غذاهای سنتی علاقه دارید حتما قنبر پلو شیرازی را درست کنید. بد نیست بدونید اسم درست این غذا غم بر پلو هست که در گویش عامیانه به قنبر پلو معروف شده.

شیرازی ها به استفاده از گوشت قلقلی توی پلو علاقه خاصی دارند، این روش هم ارزش غذایی پلو رو بالا میبره و هم ظاهر خوبی بهش میده، به عنوان مثال کلم پلو شیرازی هم با گوشت قلقلی تهیه میشه. در مجموع مردم شیراز و استان فارس به خوشمزه بودن چیزهایی که می خورند اهمیت میدن، این رو میشه از خوشمزه هایی مثل فالوده شیرازی، آش سبزی، کوفته سبزی و ... متوجه شد.

علاوه بر این غذا می تونید پلوهای دیگه ای رو مثل گوجه پلو با گوشت قلقلی، رو با گوشت چرخ کرده و قلقلی درست کنید. شیرازی ها، این غذا رو توی مناسبت های مختلف از جمله نذری های ماه محرم، سحر و افطاری ماه مبارک رمضان و دور همی ها و مهمانی های خود می پزند.

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

مرحله اول: آماده کردن مواد گوشتی قنبر پلو شیرازی

برای آماده کردن مایع گوشتی ابتدا یکی از پیاز ها را رنده کنید و به همراه زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و آرد نخودچی به گوشت اضافه کنید. همه مواد را کاملا مخلوط کنید و با دست خوب ورز دهید تا چسبندگی پیدا کند. از مواد به اندازه یک گردوی کوچک بردارید و قلقلی کنید. وقتی همه مواد تمام شد قلقلی ها را به مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید.

پس از گذشت این زمان گوشت های قلقلی را داخل روغن سرخ کنید. هنگام سرخ کردن برای زیر رو کردن گوشت ها فقط تابه را تکان دهید تا قلقلی ها وا نروند. وقتی کامل سرخ شدند آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن سایر مواد قنبر پلو

یک تابه دیگر بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید و پیاز دیگر را که خلالی خرد کرده اید تفت دهید. وقتی پیازها طلایی شدند گردوی خرد شده و کشمش را به آن اضافه کنید و خیلی کم تفت دهید.

مرحله سوم: آبکش کردن برنج و دم دادن پلو

داخل یک قابلمه بزرگ آب را جوش بیاورید، مقداری نمک به آن اضافه کنید و برنج را نیز داخل آن بریزید. وقتی برنج آماده شد آن را آبکش کنید. داخل قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید، سپس ته دیگ مورد نظر خود را بگذارید. لا به لای برنج کوفته ها و پیاز، گردو و کشمش تفت داده شده را اضافه کنید. وقتی برنج و مواد میانی تمام شد رب انار و شیره انگور را کمی تفت دهید و روی قنبر پلو شیرازی بریزید. ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

نکات کلیدی برای تهیه قنبر پلو شیرازی

- می توانید گوشت های قلقلی را لا به لای برنج نریزید و پس از دم کشیدن برنج آن ها را روی برنج بکشید.

 

- اگر دوست داشته باشید می توانید مقدار رب انار و شیره را اضافه کنید.

 

- می توانید برای خوش رنگ تر شدن پلو، مقداری زعفران آب شده نیز روی برنج بریزید.

 

- در کنار قنبر پلو شیرازی می توانید سالاد شیرازی، ترشی و ماست نیز سرو کنید.

 

- برای خوش طعم تر شدن قلقلی ها می توانید پودر سیر نیز به آن اضافه کنید.

 

- اگر طعم خیلی شیرین غذا را دوست ندارید، شیره انگور را حذف و به جای آن از آب استفاده کنید.

  تصویر از اینستاگرام: foodbookpm@