کباب چنجه یک غذای فوق العاده برای مهمانی ها، عروسی ها و روز هایی است که همراه خانواده و دوستان به دامان طبیعت رفته اید. فقط کافیست مواد این کباب را از روز قبل آماده کنید تا گوشت طعم بگیرد. و یا میتوانید گوشت فیله را با مرغ کباب کنید و کباب بختیاری و یا کباب قفقازی تهیه کنید. اما اگر دوست دارید طعمی متفاوت و به یاد ماندنی از کباب چنجه را امتحان کنید چنجه ماستی بهترین گزینه است.

طرز تهیه چنجه خانگی

مرحله اول:

گوشت ها را به خوبی بشویید و به قطعات ریز و منظم برش بزنید. برش ها بهتر است مکعبی در حدود 2 - 3 سانتی متر در 2 - 3 سانتی متری باشند.

 برش گوشت

مرحله دوم:

اگر گوشت ها کمی سفت هستند میتوانید با بیفتک کوب یا گوشت کوب یا پشت کارد آن ها را بکوبید تا ضخامتشان به حدودا نیم سانتی متر برسد.

مرحله سوم:

فلفل دلمه ای را بشویید و به صورت قطعات بزرگ برش بزنید. پیاز ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس رنده ریز کنید و بعد آب پیاز را به همراه فلفل دلمه ای ها در ظرفی بزرگ بریزید.

 برش دادن فلفل

مرحله چهارم:

ماست، آب لیمو، نمک، فلفل و ادویه دلخواهتان را به ظرف اضافه کنید. گوشت را به مواد اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و گوشت طعم بگیرد.

مرحله پنجم:

درب ظرف را بگذارید یا روی ظرف سلفون بکشید. ظرف را به مدت حداقل 12 ساعت یا یک روز کامل در یخچال قرار دهید تا گوشت طعم دار شود.

مرحله ششم:

گوشت ها را به سیخ بکشید. میتوانید گوشت را به صورت یکی در میان با دنبه سیخ بگیرید تا کباب چرب تری داشته باشید. در کنار گوشت ها میتوانید گوجه و فلفل هم یکی در میان به سیخ بکشید و کباب کنید و با برنج و سبزی سرو نمایید.

 کباب چنجه ماستی

نکات کلیدی در تهیه کباب چنجه 

-گوشتی که در ماست طعم دار شده نیاز به زمان کباب شدن طولانی ندارد پس برای تهیه کباب چنجه ماست بهتر است زغال ها را خیلی باد نزنید و پخت کباب روی حرارت ملایم منقل انجام شود.

کباب چنجه ماستی آماده

-در صورت تمایل میتوانید از کیوی هم برای طعم دار کردن گوشت استفاده کنید. کیوی به خاطر اسیدی بودنش باعث نرم تر شدن گوشت میشود. همچنین به خاطر باز نمودن بافت گوشت، مواد بهتر به خورد گوشت میروند و کباب خوش طعم تر خواهد شد.

-در هنگام مخلوط کردن مواد میتوانید سه قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و یا میتوانید بعد از کباب شدن، مقداری کره به گوشت ها بزنید تا نرم و چرب شوند.

-با ماست چکیده کباب چنجه ماستی خوشمزه تری خواهید داشت. اما اگر نتوانستید ماست چکیده تهیه کنید اشکالی ایجاد نمیکند.

-منظم بودن برش گوشت ها باعث میشود زمان کباب شدن آن ها با هم یکسان باشد. اگر گوشت ها هم اندازه نباشند، در یک سیخ بعضی گوشت ها خواهد سوخت و یا برخی نیمه آماده باقی میماند. بهتر است برای تهیه کبابی عالی این نکته را هنگام برش گوشت ها رعایت کنید.