کتلت سیب زمینی شیرازی یه نوع کتلت محبوب و دوست داشتنیه. این کتلت خوشمزه با آرد گندم یا آرد شیرینی پزی تهیه میشه و در اون سیب زمینی و ادویه های مختلف به کار میره. اون رو بیشتر به اسم کتلت شیرازی می شناسن و طرفدارای زیادی داره.

اگه تا به حال این کتلت جذاب رو امتحان نکردین پیشنهاد می کنم حتما تهیه ش کنین.

طرز پخت کتلت سیب زمینی شیرازی خیلی راحت و آسونه. البته روش های متنوعی هم داره: میشه در مواد این کتلت برای تردتر شدنش از شیر استفاده کرد. میشه تمام مواد رو به طور یک جا با هم ترکیب کرد و خمیر اون رو یک ساعت در یخچال قرار داد تا استراحت کنه.

اما یه روش آسون و سریع هم وجود داره که در ادامه قراره در موردش صحبت کنیم. اگه دوست داشتین طرز تهیه کتلت های مختلفی رو یاد بگیرین ما کتلت سیب زمینی شکم پر، کتلت گوشت و قارچ و کتلت گوشت و مرغ رو پیشنهاد می کنیم. و در ضمن امیدواریم از تهیه کتلت سيب زميني شيرازي لذت ببرین.

 .

کتلت شیرازی خوشمزه

عکس از ashpazi_bibi@

.

طرز تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی

 

مرحله اول: پخت سیب زمینی

برای تهیه یک کتلت شیرازی بازاری و خوشمزه باید سیب زمینی ها را با پوست خوب بشویید. سپس به همراه مقداری آب آن ها را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا بپزند.

برای پخت سیب زمینی ها حدودا 45 دقیقه زمان نیاز است. سیب زمینی ها را پس از پخت، پوست بگیرید و رنده کنید. هم چنین می توانید آن ها را بکوبید تا یک دست شوند.

 

مرحله دوم: آماده سازی تابه

پیاز را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را رنده ریز کرده و آب پیاز را جدا کنید. حالا یک تابه روی حرارت متوسط بگذارید و در آن یک و نیم پیمانه آب به همراه یک قاشق غذاخوری روغن بریزید. اجازه دهید مخلوط آب و روغن به جوش بیاید.

 

مرحله سوم: تهیه خمیر

در این مرحله از تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی وقتی آب به جوش آمد باید نمک، زردچوبه، فلفل، پودر سیر و ادویه های دلخواه دیگر را در تابه بریزید. خوب بهم بزنید و بعد آرد شیرینی پزی را به طور کامل به تابه اضافه کنید. مواد کتلت را آن قدر بهم بزنید تا خمیر یک دست شود.

 

مرحله چهارم: پخت خمیر کتلت سیب زمینی شیرازی

حدودا 3 تا 6 دقیقه به مخلوط کردن و هم زدن خمیر ادامه دهید تا اصطلاحا بوی خامی آن رفع شود. حالا تابه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.

 

مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد

وقتی خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ را اضافه کنید و با دست خمیر و تخم مرغ را ورز دهید. سپس این کار را برای تخم مرغ دوم هم تکرار کنید. سیب زمینی و پیازی که قبلا آماده و رنده کرده اید را به مخلوط آرد اضافه کنید. خوب با هم ترکیب کنید. پودر سوخاری را هم روی مواد کتلت بریزید و با دست به خوبی ورز دهید.

 

مرحله ششم: شکل دهی به کتلت

در این مرحله از تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی باید تابه ای روی حرارت ملایم بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. صبر کنید روغن داغ شود. حالا با دست تکه ای از مواد کتلت بردارید و به آن شکل دهید. می توانید در وسط کتلت به کمک یک قاشق شکاف کوچکی ایجاد کنید. هم چنین می توانید از قالب کتلت شیرازی برای شکل دهی استفاده کنید.

 

مرحله هفتم: پخت و سرو

شکل دهی به کتلت را برای تمام خمیر آن تکرار کنید و آن ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا خوب مغز پخت شوند. وقتی هر دو طرف کتلت ها طلایی رنگ شد، آماده هستند. کتلت را به همراه گوجه فرنگی تازه، کاهو یا سالاد نوش جان کنید.

 

کتلت سیب زمینی شیرازی فست فودی

عکس از mary_food_life@

.

نکات کلیدی تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی

- در صورت تمایل می توانید نمک، فلفل و پودر سیر را به جای اضافه کردن به آب، به خمیر اضافه کنید و با هم ورز دهید. هم چنین به جای روغن می توان از کره استفاده کرد.

- آرد را بهتر است با قاشق چوبی در آب بهم بزنید تا حدی که کاملا جمع و گلوله ای شکل شود.

- علت ایجاد شکاف وسط کتلت شیرازی با آرد این است که کتلت بیش از حد پف نکند و وسط آن خام نماند.

- برای تهیه پودر سوخاری کتلت سيب زميني شيرازي می توانید نان باگت خشک شده را آسیاب کنید.

- کتلت سیب زمینی شیرازی حتما باید با حرارت ملایم سرخ شود. چون با حرارت زیاد ممکن است وسط آن خام بماند و تلخ شود.

- اگر اولین کتلتی که سرخ کردید ترک برداشت یا از هم باز شد، کمی دیگر آرد سوخاری به مابقی مواد کتلت اضافه کنید.

- این کتلت معمولا به روش دستور بالا و بدون گوشت تهیه می شود. اما کتلت شیرازی با گوشت هم قابل تهیه کردن است. طرز تهیه کتلت سیب زمینی شیرازی با گوشت تقریبا مشابه کتلت گوشت معمولی است.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام hediye_lifestyle@ است.