یتیمچه بادمجان که غذایی مناسب برای گیاه خواران می باشد بسیار کالری کمی دارد و برای کسانی که رژیم غذایی دارند پیشنهاد می شود. دستور تهیه یتیمچه بسیار قابل انعطاف است و هر طور که مایل باشید میتوانید آن را طبخ کنید.

در این دستور آشپزی نوع مرسوم و معروف یتیمچه را به شما عزیزان آموزش میدهیم و بعد از انواع آن و طرز تهیه این غذا در هر یک از شهر های ایران صحبت خواهیم کرد.

 

طرز تهیه یتیمچه خانگی

مرحله اول:

بادمجان ها را خوب بشویید سپس پوست بگیرید. به صورت نگینی یا حلقه ای آن ها را خرد کنید. روی آن ها نمک بپاشید تا تلخی بادمجان از بین برود. بعد از 30 الی 40 دقیقه بادمجان ها را بشویید تا نمک روی آن ها غذا را شور نکند. یا میتوانید بادمجان ها را در آب و نمک قرار دهید و بعد از نیم ساعت بشویید.

 

خرد کردن بادمجان

مرحله دوم:

پیاز و گوجه را به خوبی بشویید و سپس به صورت نگینی یا حلقه ای برش بزنید. سیر ها را پوست بگیرید و خرد کنید. مقداری روغن یا کره را در ماهیتابه بریزید.

مرحله سوم:

پیاز ها را برای چند دقیقه تفت دهید. وقتی طلایی شدند از ماهیتابه خارج کنید. پس از آن سیر ها را سرخ کنید و از ماهیتابه خارج کنید.

مرحله چهارم:

بادمجان ها را داخل ماهیتابه بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. پس از بادمجان نوبت به سرخ کردن گوجه ها میرسد. گوجه ها را تفت دهید تا وقتی که آبشان گرفته شود.

تفت بادمجان

هر یک از این مواد باید به صورت مجزا تفت داده شود؛ چون زمان آماده شدن هر یک با دیگری متفاوت است و اگر با هم سرخ شوند باعث میشود یکی بسوزد در حالی که دیگری هنوز آماده نشده است.

مرحله پنجم:

همه ی مواد را همراه با کمی آب، نمک، فلفل و زردچوبه در قابلمه ای بریزید و اجازه دهید برای نیم ساعت با هم بپزند. سپس آن را در ظرفی که میخواهید سرو کنید، بکشید و همراه با نان سنگک، انواع ترشی، سبزی خوردن، کشک و نعنا داغ میل نمایید. نوش جان!

یتیمچه آماده

نکته ها:

- روش دیگر برای طبخ یتیمچه، آب پز کردن است. در این روش کمی روغن کف قابلمه بریزید و همه مواد را حلقه ای برش زده و مرحله به مرحله روی هم بچینید تا جایی که سر قابلمه خالی بماند. اول پیاز را بچینید سپس گوجه، بعد بادمجان و با مقداری آب اجازه دهید مواد بپزند. هر نیم ساعت به آرامی مواد را هم بزنید تا غذا ته نگیرد. در این روش از رب گوجه فرنگی نیز برای طعم دهی به غذا میتوان استفاده کرد.

یتیمچه آبپز

یتیمچه کدو اصالتا شیرازی است؛ اما یتیمچه کدو و بادمجان در شهر های دیگر نیز متداول است. در این روش کدو نیز به مواد اولیه اضافه میشود و آن را نیز مانند سایر مواد اولیه تفت میدهند.

یتیمچه؛ به طور سنتی غذایی بدون گوشت است اما طرز تهیه یتیمچه آذربایجان با گوشت میباشد. البته یتیمچه مرغ نیز در برخی شهر ها پرطرفدار است. اما  به طور کلی طرز تهیه یتیمچه با گوشت به این صورت است که در کنار بقیه مواد یتیمچه، میتوانید مقداری گوشت یا مرغ نیز تفت دهید و به غذا اضافه کنید.

یتیمچه بادمجان با عدس مخصوص نیشابور است. یتیمچه به غذای محلی نیشابور نیز معروف است و در آن از مقداری نخود و لوبیا نیز استفاده می شود.

- در برخی از انواع یتیمچه مخصوصا یتیمچه کاشان از سیب زمینی نیز استفاده می شود. در صورت تمایل یک عدد سیب زمینی را برش دهید و به مواد اولیه اضافه کنید.

- برای پخت یتیمچه، بهتر است از بادمجانی استفاده کنید که پوستی سیاه و براق داشته باشد و همچنین کم دانه باشد.