از اونجایی که سبزی گشنیز خیلی معطره، گشنیز پلو یکی از غذاهای خوش عطر و طعم به حساب میاد. به نظر میاد این پلو هم مثل کینوا مکزیکی یا تاکو یه غذا از کشور مکزیکه، مردم این کشور پلوی گشنیز رو به همراه لوبیای سیاه در شب های سال نو می پزند و اعتقاد دارند این غذا برای اونها جیب هایی پر از پول به ارمغان میاره؛ در واقع این غذا حکم سبزی پلو با ماهی شب عید خودمون رو داره. البته اینم بگم که بعضیا با حذف لوبیا ورژن ایرانی این غذا رو هم اختراع کردند!!

می تونید گوشت و مرغ رو جداگونه بپزید و در کنار پلوی گشنیز میل کنید و یا اینکه به صورت تکه های کوچکتر لابه لای پلو ریخته و آن را دم بدید. گشنیز رو می تونید به صورت خشک شده نیز استفاده کنید، همچنین می تونید این پلو رو با ماهی سرخ کرده سرو کنید.

اگه گشنیز پلو رو با برنج ایرانی درست کنید مزه اش صد چندان میشه چون عطرو بوی برنج ایرانی با سبزی گشنیز خیلی عالی میشه. گشنیز به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیاد، دارای خواص درمانی زیادیه. از جمله خواص این گیاه معجزه آسا می توان به کاهش کلسترول، درمان التهاب، تنظیم فشار خون و درمان مشکلات پوستی اشاره کرد.

همچنین گشنیز برای درمان تهوع و بیماری های معده نیز مفید می باشد. گشنیز سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن برای کسانی که به سلامت استخوان هایشان توجه می کنند بسیار ارزشمند می باشد. کلسیم و ترکیبات دیگری که در این سبزی وجود دارد باعث رشد استخوان شده و از پوک شدن آن ها جلوگیری می کند.

در مکزیک این پلو رو با لوبیا سیاه درست می کنند، اما از اونجا که این نوع لوبیا توی ایران کمیابه می تونید از لوبیا قرمز یا چشم بلبلی استفاده کنید؛ یا همونطور که گفته شد کلا لوبیا رو حذف کنید.

طرز تهیه گشنیز پلو

مرحله اول

لوبیا ها را چند ساعت در آب خیس کنید و بپزید تا نرم شوند. برنج را خوب بشویید تا آب آن زلال شود و  آن را  2 تا 3 ساعت در آب و نمک خیس کنید.

مرحله دوم

گشنیزها را پاک کنید و تمیز بشویید. سپس، آن ها را داخل یک صافی بریزید تا آب‌شان کاملا برود. گشنیزها را به همراه سیرها خرد کنید. برای گشنیز پلو نیاز نیست سبزی خیلی ریز شود.

در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید و ادویه جات را تفت دهید. سپس لوبیاهای پخته را نیز اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن مواد، شعله را خاموش نمایید.

مرحله سوم

یک قابلمه آب روی گاز بگذارید و هنگامی که جوش آمد، مقداری نمک داخل آن بریزید. سپس، برنج را به آن اضافه کنید. 5 دقیقه قبل از آبکش کردن برنج گشنیز خرد شده را نیز داخل آن بریزید و سپس، آبکش کنید(مقداری از گشنیز را برای تزیین بردارید).

مرحله چهارم

داخل قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود را بگذارید. سپس، برنج آبکش شده و لوبیاهای پخته را روی ته دیگ بریزید و زمان دهید تا دم بکشد.

پس از دم کشیدن گشنیز پلو آن را در ظرف مورد نظر بکشید و مقداری گشنیز خام روی آن بپاشید. غذا حاضر است نوش جان کنید و لذت ببرید.

  گشنیز پلو بدون لوبیا

نکات کلیدی برای تهیه گشنیز پلو

- این غذای خوشمزه را می توانید به صورت کته نیز درست کنید. برای این کار در زمانی که آب برنج در حال جمع شدن است گشنیز خرد شده و لوبیا را اضافه کنید.

- می توانید برای خوش رنگ تر شدن گشنیز پلو مقداری زعفران نیز لابه لای برنج بریزید.

  - زمان آماده سازی غذا بدون احتساب مدت زمان لازم برای پختن لوبیا و خیس خوردن برنج است.