سبزی فسنجان یه غذای محلی خیلی خوشمزه ست که بیشتر در استان مازندران و شرق استان گیلان تهیه میشه. اگه اهل اون منطقه نباشین حتما براتون سوال شده که سبزی فسنجان چیست یا چطوری میشه تهیه ش کرد. خب سبزی فسنجان غذای محلی مشابه با اناربیج گیلانی هست. بیشتر وقت ها این دو غذا رو با هم به اشتباه می گیرن. و البته هر دو تقریبا شبیه خورشت فسنجان تهیه میشن. اما در سبزي فسنجان علاوه بر نعنا، تره، جعفری و گشنیز از سبزیجات معطر محلی شمالی مثل خالیواش، چوچاق، اوجی و انگیسم استفاده میشه. این سبزیجات باعث میشن این خورشت طعم و عطر منحصر به فردی داشته باشه و همه رو مجذوب خودش کنه.

در تهیه سبزی فسنجون لاهیجانی مهمه که مقدار گردو با مقدار سبزی برابر باشه. و معمولا مقدار سبزی گشنیز رو تقریبا دو برابر نعنا در نظر می گیرن. مثل اکثر غذاهای شمالی در این غذا هم میشه از گوجه فرنگی و بادمجون سرخ شده استفاده کرد. یعنی می تونین اون ها رو روی غذا قرار بدین یا بذارین چند دقیقه با هم بپزن و طعم بگیرن. یا اصلا گوجه فرنگی و بادمجان رو از این غذا حذف کنین و باهاشون میرزا قاسمی یا نازخاتون تهیه کنین! خلاصه روش های مختلفی برای تهیه این خورش فوق العاده خوشمزه دارین. بیشتر از این منتظرتون نمیذارم. بریم سراغ دستور تهیه سبزی فسنجان هیجان انگیز!

 

سبزی فسنجون لاهیجانی

عکس از lahijanjan@

.

طرز تهیه سبزی فسنجان

 

مرحله اول: تفت دادن گردو

برای تهیه خورش سبزي فسنجان شمالی ابتدا باید مغز گردوها را از پوست جدا کرده، آسیاب یا چرخ کنید تا ریز شوند. سپس آن ها را با کمی روغن درقابلمه ای بریزید و کمی تفت دهید تا بعدا بهتر روغن بیندازند. گردو نباید زیاد سرخ شود. همین که کمی تفت بخورد کافی است.

 

مرحله دوم: افزودن مواد سبزی فسنجان

حالا رب انار و زردچوبه را اضافه کنید. تکه های مرغ را به همراه نمک، فلفل، سیر و رب گوجه فرنگی در قابلمه بریزید. مقداری آب در تابه بریزید تا روی آن ها بپوشاند. حالا اجازه دهید با هم خوب بپزند. قابلمه باید روی حرارت ملایم باشد تا مرغ نیم پز شود.

 

مرحله سوم: آماده سازی سبزی ها

یک تابه به ابعاد مناسب بردارید. سبزی های گشنیز، تره، نعنا و جعفری را به همراه سبزی های معطر محلی مانند چوچاق، خالیواش، انگیسم، اوجی و هم چنین برگ چغندر را که تمیز و خرد کرده اید، در آن بریزید. سبزی ها را با مقداری روغن خوب سرخ کنید.

 

مرحله چهارم: پخت و سرو

در این مرحله از تهیه خورشت سبزی فسنجان شمالی سبزی های سرخ شده را به قابلمه خورش اضافه کنید. حالا اجازه دهید فسنجان گیلانی به آرامی بپزد و روغن بیندازد. این غذا را به همراه برنج، ته دیگ و سالاد نوش جان کنید.

 

سبزی فسنجان گیلان

عکس از mahboobe2812@

.

نکات کلیدی تهیه سبزی فسنجان

- در صورتی که به سبزی خالیواش دسترسی ندارید می توانید پونه را جایگزین آن کنید.

- در این خورش به جای رب انار از آب انار هم استفاده می شود. میزان ترشی خورش به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید خورشت طعمی ملس داشته باشد می توانید به آن کمی شکر اضافه کنید.

- آب این خورش نباید زیاد باشد. هم چنین برای این که سبزی فسنجان گیلانی خوب روغن بیاندازد از تکنیک یخ استفاده می شود. به این صورت که به خورشت در حال پخت چندین مرتبه یخ اضافه می شود تا خورش دچار شوک شده و روغن بیشتری پس بدهد.

- شما می توانید این خورش را با گوشت چرخ کرده به صورت کوفته قلقلی هم تهیه کنید. در این صورت باید گوشت را جدا سرخ کرد و بعد در چند دقیقه آخر اجازه دهید گوشت با خورشت بجوشد.

- برای تهیه خورش سبزی فسنجان لاهیجان می توانید از گوشت مرغابی، بوقلمون، اردک و غاز هم استفاده کنید. روش تهیه آن ها هم مانند مرغ است. یا می توانید آن ها را جدا سرخ کرده و بپزید و بعد چند دقیقه با خورش بجوشانید.

- برخی برای خوش طعم تر شدن این غذا؛ یک قاشق غذاخوری تخمه کدوی آسیاب شده در انتهای پخت اضافه می کنند.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام rebeka1985rrr@ گرفته شده است.