مطمئنا گذر هر کسی که به استان های منطقه آذربایجان، مخصوصا آذربایجان غربی و اردبیل به ویژه منطقه گردنه حیران و کرمانشاه افتاده باشه در جای جای این مناطق با اسم آش دوغ برخورد کرده و یا حتی چندباری طعم و مزه اش رو هم چشیده. زیاد پرسیده میشه که این آش متعلق به چه شهری است؟ تا جایی که من میدونم اصلش آش دوغ سرعین هست. اما ممکنه در این مورد اختلاف نظر وجود داشته باشه. که به نظر من اصلاً مهم نیست. بهتر نیست طرز تهیه آش دوغ ساده خوشمزه رو یاد بگیریم تا در مورد این بحث کنیم که ریشه ش از کجا اومده؟ هرچند خوردن آشِ دوغ کنار جاده طعمی به یادموندنی تر و لذیذتر داره ولی درست کردنش در منزل هم خالی از لطف نیست و میشه به عنوان وعده غذایی سبک و مقوی درستش کرد و در کنار خانواده از خوردنش لذت برد.

آش دوغ افطار

خیلی ها این آش رو مخصوص افطار می دونن و در ماه رمضان چندین بار این آش خوشمزه رو درست می کنن. به خاطر فواید زیاد این آش محلی مثل داشتن کلسیم بسیار و یا سایر ویتامین هایی که در موادی چون حبوبات، سبزیجات و ... وجود داره می تونیم اون رو گزینه ای مناسب برای وعده افطار و همچنین آش نذری به حساب بیاریم.

خوب می دونیم که این آش در مناطق متعددی تهیه می شه و روش های پخت مختلفی داره مثلا خیلی ها آش دوغ با گوشت و خیلی ها آش دوغ رو تنها با برنج و سبزیجات متفاوت تهیه می کنن که هر نوع از این آش طعم و مزه ای خاص داره. شاید این آش به اندازه آش رشته و آش کشک شناخته شده نباشه. ولی بدون شک ارزشش رو داره که یک بار امتحانش کنید. شاید شما هم مثل من عاشقش بشید و جزو غذاهایی بشه که همیشه درست میکنید. در ادامه روش تهیه آش دوغ اردبیل رو آموزش خواهیم داد پس لطفا در ادامه هم با ما باشید. راستی حتماً قبل از شروع به تهیه آش نکات مهمی که در آخر مطلب نوشته شده رو مطالعه کنید.

طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل

 مرحله اول:

در مرحله اول باید نخود و لوبیا را از شب قبل یا هفت هشت ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید و برای گرفتن نفخ آن، آب نخود را دو یا سه بار در زمان خیس خوردن عوض کنید. برنج را هم یک یا دو ساعت قبل از تهیه آش دوغ خیس کنید.

مرحله دوم:

نخود و لوبیا را در قابلمه مناسب بریزید و با پنج یا شش پیمانه آب به مدت دو ساعت بپزید.(در این مرحله نخود را بیش از این نپزید چرا که نخود د آش دوغ نباید له شود)

مرحله سوم:

برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده در قابلمه بریزید تا همراه نخود نیم پز پخته شود. (مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای کار دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد)

مرحله چهارم:

سبزی خرد شده را به مواد آش  اضافه کنید و اجازه دهید حدو 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزد (بهتر است سبزی آش تازه باشد تا رنگ آش دوغ سفید بماند اگر سبزی فریز شده استفاده کنید رنگ آش تیره تر می شود.)

 

سبزی آش

 مرحله پنجم:

در این مرحله دوغ را همراه ادویه و نعناع داغ را اضافه کنید و هر از گاه هم بزنید تا آش دوغ کاملا جا بیافتد (بهتر است در ظرف را نگذارید چرا که احتمال دارد دوغ در اثر جوشیدن زیاد ببرد.) توجه کنید برای تهیه آش دوغ اردبیل بهتر است دوغ شما کمی ترش باشد اما نه بیش از حد. بهترین گزینه هم دوغ محلی است.

 آش دوغ سرعین

نکات کلیدی تهیه آش دوغ:

- بهتر است از دوغ محلی استفاده کنید. اگر دوغ زیاد ترش است میتوانید کمی ماست و آب هم به آن اضافه کنید. - اضافه کردن چند برگ سیر تازه به سبزی آش دوغ عطری عالی به آن میدهد. - بعضی ها به جای برنج از بلغور گندم استفاده میکنند. بلغور هم لعاب خوبی به آش میدهد. پیشنهاد میکنم آن را امتحان کنید.

-اگر دوست دارید آش دوغ با گوشت قلقلی تهیه کنید، 200 گرم گوشت چرخ شده را با یک عدد پیاز رنده و آب گرفته شده همراه نمک و فلفل مخلوط کنید و توپ های ریز و کوچکی درست کنید و بعد گوشت را کمی سرخ کنید و در اواخر زمان پخت به آش دوغ بیافزایید.

-برای این آش محلی می توان از انواع سبزی کوهی و محلی استفاده کرد. مثلاً در بعضی مناطق از گیاه لوشه، گل آقا (گیلاخه) و کنگر هم در آش دوغ استفاده میکنند.

- مطلبی که خواندید دستور تهیه به سبک ترکی بود. در کردستان هم این آش را به روش مشابهی درست میکنند.

- دوغ باید مدام هم زده شود تا نبرد. اگر تازه کار هستید میتوانید یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به دوغ اضافه کنید. تخم مرغ جلوی بریده شدن آن را میگیرد.

- درصورتی که آش شما زیاد رقیق شده میتوانید یک قاشق آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آش اضافه کنید. - حتماً در این آش از برنج یا خرده برنج ایرانی استفاده کنید که عطر آن را عالی میکند. - گفته شده که فلفل سردی آش را میگیرد. میتوانید آن را داخل آش بریزید. یا موقع سرو روی آش بپاشید. - اگه مایل هستید فیلم آموزشی تهیه این آش محلی خوشمزه را ببینید میتوانید آموزش آش جواد جوادی در یوتوب را مشاهده کنید. - آش دوغ اردبیل برای افطار ماه رمضان هم گزینه مناسبی هست.   آش دوغ افطار  

 همراهان عزیز خوشحال می شویم این آش محلی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.