حلوا سارای  یک دسر بسیار خوشمزه و محبوب در کشور ترکیه است. طعم این حلوا شبیه به لوکوم شیر هست و از نظر ارزش تغذیه ای یه خوراکی مقوی و کامل به حساب میاد.  حلواهای مختلفی در نقاط مختلف دنیا پخته میشه، مثل حلوای اوماج، حلوای دهین، حلوای اناناس و .... برای تهیه بیشتر حلواها باید شربت درست کرد اما برای تهیه سارای نیازی به درست کردن شربت نیست؛ به همین علت خیلی سریع آماده میشه.

طرز پخت این حلوا بسیار راحته و وقت زیادی از شما نمی گیره، همچنین به مواد اولیه زیادی نیاز نداره و معمولا توی هر خونه ای پیدا میشه. برخلاف اکثر حلواها، حلوا سارای  نیازی به زعفران نداره. این حلوا بیشتر شبیه شیرینی است و به صورت قالبی و سرد سرو میشه. شما می تونید از این حلوا برای پذیرایی در مراسمات مذهبی خود استفاده کنید. یکی از خصوصیات خوب این حلوا ترد بودنشه و خیلی زود توی دهان آب میشه.

 

طرز تهیه حلوا سارای

مرحله اول : تفت دادن آرد

برای درست کردن حلوا سارای  ابتدا داخل یک تابه تفلون مناسب آرد را الک کنید، نیازی نیست به آن روغن اضافه کنید. تابه را روی حرارت بگذارید و مرتب هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود ولی تغییر رنگ ندهد. هنگام تفت دادن آرد، حرارت گاز باید بسیار ملایم باشد چون آرد خیلی سریع می سوزد و طعم و رنگ حلوا خراب می شود. این مرحله یکی از مهمترین مراحل تهیه این حلوا  است، تقریبا 5 تا 6 دقیقه تفت دادن کافی است.

 

مرحله دوم: افزودن کره، پودر قند و وانیل

داخل یک ظرف ابتدا کره را ذوب کنید، سپس کره ذوب شده، پودر قند و وانیل را به آرد اضافه کنید و حدود 15 دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا کاملا به خورد هم بروند. اگر حلوای روشن تری می خواهید عمل تفت دادن را 20 دقیقه ادامه دهید. توجه داشته باشید در تمام مدت شعله باید ملایم باشد. در نهایت مایع حلوا وسط تابه جمع می شود.

 

مرحله سوم: قالب زدن حلوا

برای قالب زدن حلوا سارای  بهتر است از یک ظرف مستطیلی استفاده کنید. یک ظرف پیرکس مستطیل شکل انتخاب و کف آن را کمی چرب کنید. مواد حلوا را داخل آن بریزید و با کمک یک قاشق حلوا را داخل ظرف پخش کنید. با کمک همان قاشق یا ته یک لیوان حلوا را فشار دهید تا یکنواخت و متراکم شود. حدود 10 دقیقه به حلوا زمان دهید تا خنک شود، سپس به وسیله یک چاقو تیز آن را به شکل مربع یا لوزی برش بزنید و حداقل 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. پس از گذشت این زمان حلوا سارای  آماده است و می توانید آن را با پودر قند و مقداری خلال پسته و گل محمدی تزیین کنید و میل نمایید.

  حلوا سارای  

نکات کلیدی برای تهیه حلوا سارای

- حلوا سارای  را می توانید خارج از یخچال نگهداری کنید.

- برای قالب زدن این حلوا می توانید از قالب های سیلیکونی نیز استفاده کنید و بدون برش زدن حلوا را قالب بزنید.

- برای تهیه این حلوا بهتر است که از آرد سفید استفاده کنید تا حلوای خوشرنگ تری داشته باشید.

- به جای وانیل می توانید از پودر زنجبیل یا پودر هل داخل حلوا سارای  استفاده کنید.

- این دستور از پیج rosacooking ترجمه شده است.