تبوله هم مثل فتوش یکی از سالادهای معروف خاورمیانه ای هست. بیشتر در کشورهای عربی مثل لبنان و سوریه رایجه. اما در ترکیه، ارمنستان، قبرس و بخش هایی از ایران هم تهیه میشه. مواد اصلی این سالاد جعفری، نعنا، بلغور گندم و گوجه هستن. گاهی از خیار، پیاز و حتی سیر هم استفاده میشه. مثل خیلی از انواع سالاد تبوله رو هم میشه به شکل های مختلفی درست کرد. طرز تهیه سالاد تبوله عربی که در لبنان و سوریه تهیه میشه به این صورته که مقدار جعفری خیلی زیاده و فقط مقدار کمی بلغور استفاده میشه. اما سالاد تبوله ای که در ترکیه تهیه میشه بلغور بیشتری داره.

سالاد تبوله یونانی

همون طور که میدونید خیلی از غذاهای خاورمیانه ای مثل حمص در نقاط دیگه جهان هم رایج شدن. تبوله هم از اون دسته است. فقط نسبت جعفری و بلغور در جاهای مختلف با هم فرق داره. اما ما در اینجا میخوایم در مورد سالاد تبوله لبنانی صحبت کنیم. مزیت این سالاد چیه؟ اولاً یه سالاد رژیمی حساب میشه. دوماً سرشار از مواد مفید و مغذیه. و یه نکته مثبت دیگه این که کلی جعفری و نعنا داره. ما معمولاً کلی جعفری میخریم و میگذارید داخل یخچال. در نهایتم چند برگش رو میخوریم و بقیه ش اون قدر توی یخچال میمونه که مجبور به دور ریختنش میشیم. این بار که جعفری زیاد خریدید دیگه نگران نباشید. تا سبزی تر و تازه هست یه سالاد تبوله جذاب و خوشمزه درست کنید و ازش لذت ببرید.

 

طرز تهیه سالاد تبوله

 

مرحله اول:

بلغور را در کاسه کوچکی بریزید. به آن مقداری آب اضافه کنید تا حدود دو سانت روی بلغور را بپوشاند. 20 دقیقه صبر کنید تا بلغور آب را به خود جذب کند و حجم آن دو برابر شود.   مواد لازم سالاد تبوله لبنانی  

مرحله دوم:

جعفری و نعنا را بشویید و خشک کنید. ساقه های اصلی را دور بریزید و سپس سبزی ها را خیلی ریز خرد کنید. خیار را پوست بگیری و خرد کنید. گوجه را هم ریز خرد کنید.

سبزی خرد شده تبوله

مرحله سوم:

سبزیجات خرد شده را داخل کاسه بزرگی بریزید. آب اضافی بلغور را بگیرید و آن را به سبزیجات اضافه کنید.   تبوله خوشمزه  

مرحله چهارم:

آب لیمو ترش، روغن زیتون و نمک و فلفل را هم به سالاد تبوله اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد طعمدار شوند. سالاد تبوله را معمولاً همراه با حمص و نان پیتا سرو میکنند.   تبوله با حمص و نان پیتا  

نکته های کلیدی تهیه سالاد تبوله:

- در بعضی مناطق به جای بلغور از کوسکوس هم استفاده میکنند. - اگر سالاد با بلغور زیاد دوست دارید به ازای هر یک و نیم پیمانه جعفری، نصف پیمانه بلغور خیس کنید. - برای تهیه سالاد تبوله بدون گلوتن میتوانید به جای بلغور گندم از دانه کینوا استفاده کنید. - این سالاد به دلیل سبزیجات زیاد خیلی سریع تازگی اش را از دست میدهد. پس بهتر است درست قبل از سرو تهیه اش کنید. - در صورت تمایل میتوانید از پیاز یا پیازچه خرد شده هم در این سالاد لبنانی استفاده کنید. - اگر قصد دارید یک ساعت قبل از سرو سالاد را تهیه کنید. مواد را خرد و خشک کنید. دقت کنید جعفری و نعنا کاملا خشک باشد. آنها را در ظف گودی کنار هم قرار دهید و در یخچال بگذارید. موقع سرو نمک، فلفل، آبلیمو و روغن زیتون را اضافه کنید و هم بزنید.