پنیر ریکوتا چیست ؟ پنیر ریکوتا از کجا بخرم ؟ اصلا کاربردش چیه؟ این ها سوالاتی هستن که برای اکثر کسانی که مثل من عاشق آشپزی و همین طور عاشق پنیر هستن پیش میاد. بذارین از اول ماجرا شروع کنیم! پنیر ریکوتا چیه ؟ خب باید بگم که یه پنیر خیلی خوشمزه با چربی کم و طرز تهیه فوق العاده آسون! به نظرم اصلا با این طرز تهیه میشه کاملا بی خیال خرید پنیر ریکوتا شد و اون رو راحت و خونگی تهیه کرد. باور نمی کنین؟ کمتر از یک ساعت زمان بذارین، مواد اولیه رو آماده کنین و این دستور تهیه رو با ما امتحان کنین.

اما در مورد کاربرد پنیر ریکوتا میشه خیلی از موارد رو مثال زد. مثلا شما می تونین با این پنیر پیتزا پیراشکی، راویولی، انواع ماکارونی، لازانیا و پاستا و ... تهیه کنین. می تونین باهاش انواع دسر رو درست کنین و حتی از آب پنیرش توی برخی از غذاها و تهیه خمیرها کمک بگیرین. خلاصه که هر چی از کاربردها و مزایاش بگم کم گفتم. تهیه پنیر توی خونه خیلی کار لذت بخش و سرگرم کننده ایه. اگه دوست داشتین بازم پنیر تهیه کنین من پنیر سفید، پنیر کاتیج و موزارلا رو پیشنهاد می کنم. حالا بریم سراغ تهیه این پنیر جذاب و خوشمزه!

 

طرز تهیه پنیر ریکوتا

 

مرحله اول: گرم کردن شیر

شیر را در قابلمه بزرگی بریزید. آن را روی حرارت متوسط بگذارید. دمای شیر باید به 200 درجه برسد. این کار حدودا 40 دقیقه زمان نیاز دارد. نیازی به هم زدن یا هیچ کار دیگری نیست. فقط اجازه دهید شیر به آرامی گرم شود.

  گرم شدن شیر  

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد اولیه پنیر ریکوتا

حالا، وقتی دمای شیر به 200 درجه رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید. دو سوم پیمانه آب لیمو تازه، یک قاشق چایخوری اسید سیتریک و دو قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید. خوب بهم بزنید. سپس قابلمه را در کناری بگذارید تا بدون درب و یا تکان خوردن، به مدت 10 دقیقه بماند.

  افزودن آبلیمو و اسیدسیتریک  

مرحله سوم: دلمه بستن شیر

پس از گذشت ده دقیقه، به کمک قاشق دلمه بستن شیر را چک کنید. آن ها را به آرامی فشار دهید تا از شکل گرفتنشان مطمئن شوید. حالا شما می توانید به راحتی دلمه ها را از آب پنیر جدا کنید.

  هم زدن شیر و دلمه بستن  

مرحله چهارم: جدا کردن پنیر

یک پارچه مناسب روی یک صافی پهن کنید. دلمه های پنیر را به همراه آب پنیر روی پارچه بریزید. صبر کنید تا به مدت 5 تا 10 دقیقه پنیر ریکوتا خانگی کاملا خشک شود. حالا لبه های پارچه را به روی پنیر بیاورید و آن را به آرامی فشار دهید تا آب پنیر اضافه آن خارج شود. اما اجازه دهید مقداری رطوبت در پنیر باقی بماند.

  رد کردن پنیر از صافی  

مرحله پنجم: سرو و نگه داری

پنیر را از روی پارچه به یک کاسه منتقل کنید. پنیر شما برای سرو و استفاده در تهیه پاستا، لازانیا، چیز کیک و ... آماده است. می توانید آن را در ظرف دربسته تا بیش از یک هفته نگه داری کنید. نوش جان.

  پنیر ریکوتا خوش طعم  

نکات کلیدی تهیه پنیر ریکوتا

- در صورتی که به اسید سیتریک دسترسی ندارید، می توانید از یک چهارم پیمانه سرکه سیب استفاده کنید.

- طرز تهیه این پنیر خانگی خوش طعم از سایت servedfromscratch ترجمه شده است.

- اگر می خواهید پنیر کمتری تهیه کنید می توانید از دو لیتر شیر برای تهیه دو پیمانه پنیر استفاده کنید.