حلوای کفگیری یکی از حلواهای معروف شهر شیرینی پرور ایران یعنی تبریزه! تبریز هم مثل شمال کشور در تنوع غذا و انواع شیرینی و حلوا حرف های زیادی برای گفتن داره. اگه تبریز رفته باشید می دونید که سوغاتی های این شهر مثل قرابیه، بستنی خشک، نوقا و ... خیلی خوشمزه هستند. آجیل تبریز هم که دیگه بماند. از باقلوای تبریز هم نگیم که مطمئنم خیلیا فیلشون یاد هندوستان می کنه!

البته شهرت تبریز فقط به خاطر شیرینی های خوشمزه اش نیست و این شهر غذاها و حلواهای خوشمزه ای هم داره. به عنوان مثال هیچکس نیست که تا حالا اسم کوفته تبریزی رو نشنیده باشه، یا حلوای اوماج تبریز هم خیلی معروفه. خلاصه اینکه امروزم می خوایم یه سر به تبریز بزنیم و حلوای کفگیری خوشمزه، آسون و جالب رو بهتون آموزش بدیم. پس با ما همراه باشید و حتما این حلوای فوق العاده رو تهیه کنید. راستی اینم بگم که کلا حلوا یه غذای مقوی و پر انرژیه و به عنوان میان وعده و عصرانه هم عالی میشه.

 

طرز تهیه حلوای کفگیری

 

مرحله اول: آردها را بدون روغن کامل تفت دهید. 

آد گندم را داخل یک ماهی تابه مناسب الک کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود 40 تا 45 دقیقه آرد با شعله خیلی کم تفت دهید. مهم آن است که بوی خامی آرد کاملا گرفته شود اما رنگ آن چندان تغییر نکند. اگر شعله را زیاد کنید حلوای شما طعم سوخته می دهد. اگر کمتر از این مدت آرد را تفت دهید طعم خامی آرد می دهد. پس صبور باشید و با حرارت خیلی ملایم حدود 45 دقیقه آرد گندم را تفت دهید.

بعد از این زمان خیلی سریع آرد نخودچی را نیز داخل تابه الک کنید و باز هم با همان شعله ملایم به مدت 10 الی 15 دقیقه تفت دهید. این زمان بستگی به این دارد که شما بوی پختگی آرد را کاملا حس کنید. باز هم تاکید می کنیم رنگ آرد در حلوای کفگیری نباید تغییر زیادی داشته باشد.

 

مرحله دوم: روغن و کره را اضافه کنید. 

وقتی مخلوط آرد گندم و نخودچی به اندازه کافی تفت خورد ماهی تابه را از روی شعله بردارید. آردهای تفت خورده مجددا از الک رد کنید تا سبک و یکدست شوند و بعدا گلوله گلوله نشوند. در اینجا روغن و کره را به آرد اضافه کنید و دوباره روی حرارت خیلی ملایم به مدت 15 دقیقه تفت دهید. بعد از این مدت شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مواد کمی خنک شوند.

حل.ا

مرحله سوم: سایر مواد حلوای کفگیری را به ترتیب اضافه کنید.

وقتی که ترکیب آرد و روغن مقداری از حرارت افتاد پودر قند را به آن اضافه کنید و با پشت قاشق (یا با دست) کامل هم بزنید تا پودر قند به نوعی در آرد و روغن حل و جذب آن شود. در این مرحله باید یک خمیر نرم داشته باشید که با فشار دست منسجم می شود. در ادامه پودر هل، زنجفیل و گردوی خرد شده را اضافه کنید و باز هم مواد را مخلوط کنید تا همگی به خورد هم بروند. یک قسمت از مواد را برای زعفرانی کردن بردارید و مابقی را گوشه ظرف جمع کنید. سپس با استفاده از یک کفگیر خیلی آرام یک لایه از آن بردارید. یک بشقاب را به صورت وارونه روی کفگیر قرار دهید و حلوا را روی آن برگردانید، سپس با استفاده از پودر پسته یا گردو آن را تزیین و نوش جان کنید.

 

مرحله چهارم: حلوای زعفرانی درست کنید. 

برای درست کردن حلوای کفگیری زعفرانی به نیمی از مواد که برداشته اید زعفران دم کرده اضافه کنید. بهتر است این کار را تدریجی انجام دهید و همین که رنگ دلخواهتان به دست آمد دیگر زعفران اضافه نکنید. بعد از زعفران نوبت افزودن گلاب است. در ریختن گلاب خیلی دقت به خرج دهید تا حلوا حالت خمیری و شل پیدا نکند. بافت این حلوا باید مانند شیرینی نخودچی ترد و شکننده باشد. در پایان مانند مرحله قبل حلوا را یک گوشه ظرف جمع کنید و با کفگیر از آن بردارید و سرو کنید.

  حلوای کفگیری ساده و دو رنگ  

نکات کلیدی برای تهیه حلوای کفگیری 

- می توانید گلاب و زعفران را از دستور حذف کنید و حلوای ساده درست کنید.

- تفت دادن آرد با شعله خیلی ملایم از اهمیت ویژه ای برخوردار است پس در پخت این حلوا عجله به خرج ندهید.

- گردو را به اندازه ای خرد کنید که دندان گیر باشد.

- می توانید حلوای کفگیری را باز کنید و به شکل دلخواه قالب بزنید اما اصل دستور آن است که با کفگیر بردارید.

- می توانید حلوا را داخل قالب های سیلیکونی فشرده کنید و 15 دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس به راحتی از قالب خارج کنید.

  حلوای کفگیری قالبی

تصاویر از اینستاگرام:

  ashpazi_ba_sohi@