مشکوفی که به دنت خانگی ، دنت زعفرانی و حتی مشکافی هم معروفه یه جور دسر سنتی و محلی ایرانی و در اصل مازندرانی به حساب میاد. معمولا در ماه رمضان و خصوصا برای افطاری ها سرو میشه. اما در همه ایام سال حسابی می چسبه. طرز تهیه ش یه مقدار شبیه مسقطیه و طعمی شیرین و بافتی ژله ای داره. اگه دفعه اولی هست که می خواین این دسر جذاب رو درست کنین، ازتون دعوت می کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشین. چون قراره با هم یه دسر خیلی خوشمزه تهیه کنیم.

در تهیه این دسر، بسته به تمایل خودتون می تونین از نشاسته ذرت و نشاسته گل استفاده کنین. و اگه دوست دارین با دسرهای نشاسته ای بیشتری آشنا بشین، من دسر برفی، محلبی و یخ در بهشت رو پیشنهاد می کنم. اما در مورد مشکوفی باید بگم که راه های زیادی برای تهیه ش هست. برخی آشپزها تمام مواد خشک رو با هم مخلوط می کنن و بعد به شیر اضافه می کنن و در آخر قابلمه رو روی حرارت میذارن. برخی روش دیگه ای دارن. مثلا یه عده گلاب رو آخر سر اضافه می کنن تا عطرش بمونه. و خلاصه راهکارهای مختلفی وجود داره که ممکنه هر کسی با اون روش راحت تر باشه. دوست دارین بدونین دستور تهیه پیشنهادی ما چیه؟ پس در ادامه با هم میخونیم.

 

طرز تهیه مشکوفی

 

مرحله اول: مخلوط کردن شیر و نشاسته

برای تهیه دنت خانگی ابتدا باید یک قابلمه بزرگ بردارید. شیر را به طور کامل در آن بریزید. سپس نشاسته را اضافه کرده و خوب بهم بزنید تا نشاسته گلوله نشود.

  مخلوط شیر و نشاسته  

مرحله دوم: گرم کردن مخلوط شیر

قابلمه محتوی نشاسته و شیر را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. در این حین باید مواد را به طور مداوم به هم بزنید تا نسوزد و ته نگیرد.

  گرم کردن شیر و نشاسته  

مرحله سوم: افزودن گلاب به مشکوفی

حالا گلاب را به مواد اضافه کنید و بهم بزنید.

  ریختن گلاب در مشکوفی  

مرحله چهارم: اضافه کردن کره

در این مرحله از تهیه مشکوفی زعفرانی یا مشکافی باید کره را اضافه کنید. خوب بهم بزنید تا کره کاملا ذوب شده و در شیر حل شود.

  افزودن کره  

مرحله پنجم: مخلوط کردن زعفران

در همین هنگام مقداری زعفران دم کرده آماده کنید. پس از حل شدن کره در مواد مشکوفي ، زعفران دم کرده را اضافه کنید. بهتر است زعفران شما غلیظ باشد تا دسر خوش رنگ تر شود.

  افزودن زعفران غلیظ  

مرحله ششم: غلیظ شدن مشکوفي

به طور مرتب به هم زدن مواد ادامه دهید. کمی بعد حرارت را کم کرده و روی درجه ملایم تنظیم کنید. در نهایت شکر را اضافه کنید. تا حدی مواد را بهم بزنید که شکر کاملا حل شود و غلظت مشکوفي مشابه با غلظت فرنی شود. می توانید به جای شکر از پودر قند هم استفاده کنید.

  غلیظ شدن دسر  

مرحله هفتم: تزیین و سرو

وقتی دسر شما به غلظت مطلوب رسید آن را از روی حرارت بردارید. وقتی کمی خنک شد در ظرف مورد نظر برای سرو یا در قالب بریزید. سپس در یخچال بگذارید تا ببندد. در صورتی که برای تزیین مشکوفی اید خاصی دارید باید تا وقتی گرم است آن را پیاده کنید. چون مشکوفي سرد قابل شکل دادن نیست. نوش جان.

  سرو دسر مشکوفی

دستور و عکس ها از caspian_cooking@

.

نکات کلیدی تهیه مشکوفی

- در صورتی که می خواهید مشکوفی سه رنگ قالبی تهیه کنید باید مرحله اضافه کردن زعفران دم کرده را از این دستور حذف کنید. به مشکوفی ساده کمی اسانس وانیل اضافه کنید و وقتی پخت آن تمام شد، رنگ خوراکی مورد نظر را اضافه کنید.

- اگر شیر را از دستور حذف کنید و به جای آن این دسر خوشمزه را با آب تهیه کنید، مسقطی ساده یا مسقطی زعفرانی تهیه کرده اید.

- برای تهیه مشکوفی شکلاتی مقداری پودر کاکائو را با آب جوش حل کنید. سپس در مرحله آخر آن را اضافه کرده و خوب بهم بزنید. روش کار برای مشکوفی موزی با اسانس موز هم به همین ترتیب است.

- این دسر هر چه غلیظ تر باشد ژله ای تر بوده و راحت تر می بندد.

- برای تهیه مشکوفی برای 10 نفر باید مقدار مواد اولیه را دو برابر کنید.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام samin_3966@ است.