خیلی از سس ها برای سالاد و بسیاری از اون ها به عنوان چاشنی برای غذا درست میشن. اما دسته ی دیگه ای از سس ها هستن که طعم شیرین دارن و برای کیک و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرن. این سس ها اغلب با شکلات یا طعم دهنده های میوه ای درست میشن و نه تنها طعم و مزه ی کیک و شیرینی رو بهتر می کنن، بلکه ظاهر اون ها رو زیباتر جلوه میدن و به عنوان یک تزیین خوراکی در نظر گرفته میشن. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یک نوع سس تزیینی برای کیک و شیرینی رو بهتون آموزش بدیم. این سس ظاهر بسیار برق و شیشه ای داره و به اسم سس آینه ای و گلیز شناخته میشه. شما می تونید یه کیک با دستور فوق العاده ساده رو درست کنید و بعد از این سس براق به عنوان روکش استفاده کرده و ظاهر اون رو مثل یه قناد حرفه ای تزیین کنید. طرز تهیه سس براق خیلی آسونه و برای درست کردن اون به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارید. شما می تونید همه ی این مواد اولیه از پودر ژلاتین تا شکلات و یا رنگ های خوراکی رو از فروشگاه های معتبر لوازم قنادی تهیه کرده و در کمترین زمان ممکن این سس فوق العاده رو درست کنید. در ادامه تمام جزئیات لازم برای درست کردن سس آینه ای رو بهتون آموزش می دیم تا بتونید این روکش فوق العاده رو برای کیک در مناسبت های مختلف درست کنید. علاوه بر این نکات کلیدی انتهای مطلب به شما کمک می کنه تا بتونید این سس خاص رو مثل یه قناد حرفه ای درست کنید.

 

طرز تهیه سس براق

 

روش اول: سس براق فرانسوی

۱- ابتدا پودر ژلاتین را با 500 گرم آب داخل یک ظرف فلزی بریزید و به روش بن ماری، روی بخار آب حرارت دهید تا ژلاتین کاملا حل شود. ۲- سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا کمی حرارت آن کم شود. ۳- وقتی ظرف کمی خنک شد، آن‌ را به مدت یک روز داخل یخچال قرار دهید. ۴- روز بعد شكر، گلوگز و 150 گرم آب را با هم مخلوط کرده و روی شعله قرار دهید. دقت کنید که مواد باید فقط داغ شوند پس وقتی در اطراف حباب‌ های ریز دیدید یعنی قبل از اینکه مواد شروع به جوشیدن کنند، ظرف را از روی شعله بردارید. ۵- شکلات‌ها را خرد کرده، داخل مخلوط بریزید تا آب شوند. ۶- در این مرحله خامه را اضافه کرده و هم بزنید. ۷- حدود 100 گرم از تركيب ژلاتینی که روز قبل آماده کردید را خرد کرده و داخل مخلوط بریزید و به آرامی هم بزنید تا هوا داخل مواد نشود و ژلاتین در مواد حل شود. ۸- در اخر سس را از داخل صافی عبور دهید تا کاملا یک‌ دست شود. ۹- سپس چند قطره از رنگ خوراکی مورد نظر خود را اضافه کرده و آن را به رنگ دلخواه درآورید.

۱۰- برای تزیین کیک با سس براق ابتدا کیک را با خامه ی فرم گرفته کاور کنید و آن را به مدت 2 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا سطح کیک کاملا سفت شود. ۱۱- سپس کیک را از فریزر بیرون آورده و سس براق را روی آن ریخته و کاملا صاف کنید.

 

روش دوم سس براق شکلاتی

پودر ژلاتین 9 گرم + ۳ قاشق غذاخوری آب

شکر 225 گرم

آب 125 گرم

خامه 130 گرم

پودر کاکائو 30 گرم

۱- ابتدا پودر ژلاتین را داخل کاسه ی آب  بریزید و با هم مخلوط کنید.

۲- در قابلمه ی کوچکی آب و شکر را مخلوط کنید و آن ها را به مدت 5 دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید.

۳- سپس مخلوط ژلاتین را اضافه کرده و مواد را خوب هم بزنید تا ژلاتین کاملا آب شود. سپس مخلط را از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا دمای آن به 24 درجه ی سانتی گراد برسد.

۴- اکنون می توانید از این سس آینه ای به عنوان روکش کیک استفاده کنید.

  سس براق شکلاتی

نکات کلیدی طرز تهیه سس براق

- به جای خامه صبحانه می توانید از شیر عسلی هم استفاده کنید.

- پس از آماده شدن سس براق می توانید آن را داخل چند کاسه قسمت کرده و در هر کاسه رنگ خوراکی متفاوتی بریزید. در این صورت چند رنگ سس براق خواهید داشت.

- برای درست کردن سس آینه ای می توانید هم از پودر ژلاتین و هم ژلاتین ورقه ای استفاده کنید.

- از سس گلیز می توانید به عنوان روکش برای کیک مراسم و جشن های خاص مانند تولد و ولنتاین استفاده کنید. این سس بهترین گزینه برای کیک کدو تنبل هالووین خواهد بود.

  سس گلیز  

- برای زیباتر شدن کیک می توانید بعد از استفاده از سس براق، روی آن کمی اکلیل خوراکی بپاشید.

- تصاویر از :  cake.amozesh ، banoo_tamam65