اصولا غذا و خوراک ها را می توانیم به دو نوع ساده و مجلسی تقسیم کنیم که جایگاه آن در سفره های ما متفاوت است. رولت گوشت از جمله غذاهایی است که به آن لقب مجلسی می دهند و در میهمانی ها و جشن ها جلوه ای خاص به سفره های ما می بخشد. از مجلسی بودن رولت گوشت که بگذریم می توان گفت، این غذا به تنهایی غذایی است کامل که می توان آن را در وعده شام یا نهار به عنوان غذایی مغذی و لذیذ سرو کرد. خوردن رولت گوشت برای طرفداران غذاهای گوشتی بسیار لذت بخش است و بر خلاف ظاهرش با کمی صبر و حوصله می توان به راحتی آن را در خانه آماده کرد. چرا که مواد اولیه برای تهیه رولت گوشت اصولا در تمام خانه ها به راحتی پیدا می شود و نیز می توان متناسب با ذائقه، مواد مختلفی در آن گنجاند .

رولت گوشت چرخکرده یا رولت گوشت ساده در واقع شباهت زیادی به لوف گوشت (meatloaf) دارد و غذایی نسبتا سبک است اما با توجه به انتخابی که برای مواد میانی آن وجود دارد ممکن است این موضوع تغییر کند. مثلا رولت گوشت با پنیر پیتزا قطعا کالری بیشتری دارد اما در عوض بسیار خوش خوراک و لذیذ است و استفاده از اسفناج در آن باعث میشود مقوی و سالم تر هم باشد. وقتی حرف از غذاهای مجلسی پیش می آید همه بلافاصله به یاد غذاهای مجلسی مرسوم مثل زرشک پلو با مرغ یا مرغ شکم پر و ... می افتند اما شاید وقتش رسیده باشد با کمی خلاقیت در سفره های رنگین مهمانی هایمان تنوع ایجاد کنیم. رولت گوشت شیک و خوشمزه میتواند انتخاب مناسبی برای این کار باشد. حالا می خواهیم شما را با نکات و طرز تهیه رولت گوشت مجلسی و در عین حال ساده آشنا کنیم تا علاوه بر سفره میهمانی، بتواند رنگ و بوی خوبی هم به سفره های غذای روزانه شما ببخشد و با تهیه آن لذت خوردن یک رولت گوشت خانگی و لذیذ را به اعضای خانواده خود هدیه دهید.

طرز تهیه رولت گوشت

مرحله اول:

پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید. گوشت، تخم مرغ، سیر له شده، پیاز آب گرفته، جعفری، نان تست خرد شده و ادویه ها را در ظرف نسبتا بزرگی بریزید و خوب ورز دهید تا مواد به خوبی هم گیر شوند.

رولت گوشت1

مرحله دوم:

روی سطح کار کاغذ روغنی یا سلفون پهن کنید. مخلوط گوشت را به کمک دست یا وردنه روی کاغذ روغنی یا سلفون به شکل مستطیل به قطر یک و نیم  تا دو سانت باز کنید و بین آن اسفناج و پنیر قرار دهید. مواد را به کمک سلفون یا کاغد روغنی به آرامی و به شکل کاملا منسجم و محکم رول کنید. اگر از کاغذ روغنی استفاده کردید در آخر کاغذ را دور رول بپیچید در غیر این صورت یک فویل آلومینیومی دور آن بپیچید.

رولت گوشت 2

مرحله سوم:

مواد رول شده رولت گوشت را کمی در یخچال استراحت دهید. سپس رول را در سینی فر _به صورتی که طرف باز فویل به سمت بالا باشد _ بگذارید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 60 دقیقه قرار دهید.

مرحله چهارم:

در این فاصله سس را آماده کنید؛ به این صورت که پیاز را نگینی خرد و در حد طلایی شدن سرخ کنید و سپس رب و ادویه را همراه آن کمی تفت دهید و 1/2 پیمانه آب اضافه کنید و ده دقیقه زمان دهید تا قوام بیاید.

مرحله پنجم:

پس از کامل شدن زمان پخت، رولت گوشت را از فر خارج کنید کمی که از حرارت افتاد فویل را باز کنید و سس را روی رولت گوشت بریزید و به مدت 15 دقیه در فر قرار دهید و این بار گریل را روشن کنید. تا رولت گوشت حالت  سرخ کرده پیدا کند.

رولت گوشت ساده

نکات:

1 - برای تهیه رولت گوشت میتوانید از پنیر موزورلا، پنیر چدار یا ترکیب هر دو استفاده کنید.

2-پس از تمام شدن کار اصلا عجله نکنید بگذارید رولت گوشت کاملا خنک شود و سپس برش یزنید در غیر این صورت ممکن است رولت شما خرد یا له شود.

3- مواد میانی رولت را با توجه به سلیقه خود می توانید تغییر دهید.

4- در سس رولت گوشت، به جای آب می توان به همان میزان آب پرتقال  استفاده کرد.

5-  نکته مهم اینکه هر قدر زمان ورز دادن در شروع کار بیشتر باشد رولت گوشت بافت منسجم تر و ظاهر بهتری خواهد داشت.

6 - مواد میانی را به صورتی قرار دهید که از لبه ها فاصله داشته باشد تا از لبه های رولت گوشت بیرون نریزد.

7 - به جای نان تست خرد شده می توان از دو قاشق سوپخوری _سرخالی _  آرد نخودچی استفاده کرد.

8 - اگر فر ندارید، رولت گوشت را پس از پیچیدن در دو لایه فویل در قابلمه ای که تا نیمه با آب جوش پر شده قرار دهید تا به مدت سی دقیقه با حرارت ملایم بپزد،  پس از پخت اجازه دهید تا خنک شود و بعد آن را در ماهیتابه بزرگ سرخ و به همراه سس سرو کرد.

 خوشحال می شویم رولت گوشت را با دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ رولت-گوشت_ایران_کوک به اشتراک بگذارید. تا ما عکس غذای شما را با اسم خودتان در صفحه اینستاگرام ایران کوک قرار دهیم.