یکی از محبوب ترین چاشنی هایی که ما ایرانی ها برای خوش طعم کردن غذاهامون به کار می بریم رب انار است. یک رب خوشمزه و خوش رنگ که می تواند طعم و ظاهر غذا را بی نظیر کند. رب انار صنعتی و کارخانه ای با برندهای فراوانی در بازار موجود می باشد. با توجه به قیمت رب انار و مقایسه آن با قیمت میوه انار می توان دریافت که رب های کارخانه ای ناخالصی های فراوانی دارند و البته رنگ آن ها غلیظ تر است. اما بهتر است در کنار طعم و رنگی که به غذا می بخشیم، به سالم بودن و خواص ماده غذایی هم توجه کنیم. انار یکی از پر خاصیت ترین میوه هاست و می تواند برای تنظیم فشار و تصفیه خون و... مفید باشد. همچنین مصرف رب انار برای پاکسازی کبد چرب نیز توصیه می شود. رب انار خانگی 100% از انار خالص تهیه می شود و مواد نگهدارنده هم ندارد پس تهیه رب در خانه بهترین و مناسب ترین گزینه است. شاید شنیده باشید یا برایتان سوال شود آیا رب انار لاغر می کند؟ رب انار خالص این ویژگی را دارد تا سوخت و ساز بدن را تنظیم کند. در نتیجه می تواند روند کاهش وزن را بهبود بخشد. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. رب انار ترش، شیرین و ملس از انواع آن می باشند. شما می توانید طبق ذائقه خود آن را تهیه کنید. این رب لذیذ را می توانید به عنوان چاشنی در غذاهایتان اضافه کنید. رب انار در قورمه سبزی، فسنجون، دلمه و بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی به کار می رود. ایران کوک در این مطلب طرز تهیه رب انار خانگی درجه یک و لذیذ را به شما آموزش می دهد. در این دستور با ما همراه شوید.

 

pomegranate-sauce1

طرز تهیه رب انار خانگی 

مرحله اول: 

انار ها را با دقت دانه دانه کنید و مراقب باشید تا پوشش سفید دانه ها به آنها نچسبند. دانه های انار را به همراه آب داخل قابلمه بزرگی بریزید و بگذارید تا حدودا 40 دقیقه خوب بجوشد. در حین اینکه انارها خوب می جوشند، با گوشتکوب آنها را له کنید.

مرحله دوم:

حالا با استفاده از یک ظرف بزرگ برای جمع آوری آب انار و یک آبکش روی آن ، محتوای قابلمه را صاف کنید. دانه ها را درون آبکش خوب له کنید تا فقط هسته های دانه ها روی آبکش باقی بماند. هسته ها را جدا کنید و برای اطمینان از وارد نشدن هسته ها به درون آب انار چند بار آن را صاف کنید.

 

pomegranate-sauce

مرحله سوم:

 آب انار را به قابلمه انتقال دهید و آن را آنقدر خوب بهم بزنید تا غلیظ شود و حالت رب مانند پیدا کند. سپس نمک را اضافه کنید و هم بزنید. رب انار خانگی و خوشمزه شما آماده می باشد. از این رب درجه یک می توانید در تهیه انواع غذاهای سنتی ایرانی استفاده کنید.

pomegranate-sauce2

نکات کلیدی تهیه رب انار خانگی:

 - دقت داشته باشید این رب مانند رب گوجه فرنگی زمان زیادی برای جوشیدن و غلیظ شدن نمی برد بنابراین بایستی مراقب باشید تا رب ته نگیرد وگرنه هم رنگ و هم طعم رب خراب می شود.

- در اواخر غلیظ شدن رب، نمک را اضافه کنید تا فساد و کپک زدگی رب را به تعویق بیندازد.