جوجه ترش هم مثل کباب ترش از معروف ترین غذاهای محلی شمال کشورمان هست که حتماً آن را در سفرهایتان امتحان کرده اید یا حداقل اسم آن را شنیده اید. تهیه جوجه ترش کار خیلی سختی نیست و اگر اهل کباب درست کردن باشید شکی نیست که از عهده تهیه جوجه ترش هم بر می آیید. البته قبلاً هم یکی از دستورهای تهیه جوجه کباب ترش را گفته ایم. اما این بار میخواهیم دستور دیگری را ارائه کنیم که از نظر مواد کمی تفاوت دارد. این که کدام دستور بهتر است بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. پس با امتحان کردن دستورهای مختلف یا حتی ترکیب آنها به دلخواه از آشپزی لذت ببرید و تجربه کنید.

جوجه ترش

از ترکیب رب انار، گردو، ماست و زعفران سسی ترش با طعمی عالی به دست می آید و مرغ خرد شده با چند ساعت ماندن و خیس خوردن در این سس طعم دار میشود و بافتی ترد و عالی پیدا میکند. کباب کردن جوجه ترش میتواند خیلی ساده و آسان در منزل انجام شود. حتما نیاز به منقل و فر نیست (گرچه بدون شک طعم هر کبابی که روی منقل تهیه شود بهتر است). با استفاده از سیخ های چوبی کوچک میتوانید جوجه ترش را در تابه (ترجیحاً شیاردار) روی شعله گاز آماده کنید.

طرز تهیه جوجه ترش

مرحله اول:

برای تهیه جوجه کباب ترش شمالی ابتدا فیله‌های مرغ را خرد کنید و به صورت تکه های کوچک یا متوسط در بیاورید. سپس فیله‌های خرد شده را داخل یک کاسه بریزید.

جوجه ترش

مرحله دوم:

پیاز را به شکل خیلی ریز خرد کنید و به کاسه مرغ خرد شده بیافزایید. در ظرف دیگری ماست و زعفران را به طور جداگانه باهم مخلوط کنید و بعد به فیله‌ها اضافه کنید. بگذاید کره در مایکروفر یا روی حرارت خیلی ملایم آب شود. حال، گردو را چرخ کرده و یا آسیاب کنید و به مواد قبلی اضافه نمایید. رب انار و کره آب شده را نیز به مواد اضافه و خوب با هم مخلوط کنید. بهتر است نمک و فلفل را برای آخرین مرحله بگذارید و یک نوک انگشت از سس تهیه شده را بچشید و اگر نیاز هست مقدار ادویه ها را تنظیم کنید.

جوجه ترش

مرحله سوم:

بگذارید مرغ در سس ترش به مدت 3-4 ساعت یا بیشتر داخل یخچال بماند تا خوب مزه‌دار شود.

جوجه ترش

مرحله پنجم:

حالا جوجه‌های مزه‌دار شده را به سیخ بکشید و روی منقل یا داخل تابه گریل بچینید و کباب کنید. جوجه کباب ترش یا جوجه ترش شما آماده است. می‌توانید مثل دیگر انواع کباب، آن را همراه با برنج یا نان سرو کنید. در کنار جوجه ترش میتوانید از انواع ترشی و ماست هم استفاده کنید.
جوجه ترش

نکته ها:

1- اضافه کردن ماست به سس جوجه ترش اجباری نیست اما باعث ترد تر شدن جوجه کباب میشود.
2- برای طعم ترش بیشتر میتوانید میتوانید آب نارنج یا دانه های انار محلی هم به سس اضافه کنید.
جوجه ترش