شربت پرتقال نوشیدنی خوشمزه و خوش رنگیه که تمام ایام سال طرفدار خودش رو داره. اما تهیه کردن اون باید توی فصل زمستون که پرتقال ها رسیده می شن، انجام بشه. تهیه کردن این شربت روش های مختلفی داره که ما توی این دستور سه روش رو برای شما آوردیم. روش اول که در ادامه مشاهده می کنین و روش های بعدی که در قسمت نکات اومده. روش اولی که توضیح می دیم یکمی طعم ترش و زمان نگه داری طولانی تری داره. اما روش دوم و سوم موندگاری کوتاه تری دارن.

در هر سه روش ها شما یه شربت پرتقال خانگی و طبیعی رو آماده می کنین که بدون مواد نگه دارنده هست و خواص بی نظیری داره. مثل شربت توت فرنگی، شربت تمشک و لیمو یا شربت آلبالو که تهیه کردنشون توی خونه روشی سالم و بی اندازه لذت بخشه. اما حالا که فصل پرتقاله نوبت تهیه کردن شربت پرتقال ساده یا شربتِ نعنا و پرتقال یا حتی مربای پرتقاله!

.

طرز تهیه شربت پرتقال تصویری

.

این شربت خوشمزه رو می تونین در کنار کیک پرتقالی به عنوان عصرونه یا یه صبحونه دلچسب نوش جان کنین. امیدوارم از تهیه این شربت نهایت لذت رو ببرین و اون رو به هر سه روش تهیه کنین. خوشحال میشم در آخر توی قسمت دیدگاه ها هم برام بگین کدوم روش بیشتر مورد پسند شما بود. مرسی از همراهیتون!

 

طرز تهیه شربت پرتقال

 

مرحله اول: آب گیری از مرکبات

برای تهیه این شربت ابتدا باید آب سه عدد پرتقال، یک عدد لیموی تازه بزرگ و دو عدد نارنج را بگیرید. برای آب گیری آن ها می توانید از دستگاه آب مرکبات گیری استفاده کنید یا فقط آن ها را با دست بفشارید.

 

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد شربت

حالا آب پرتقال، لیمو و نارنج را در یک قابلمه کوچک بریزید. دو پیمانه شکر را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

مرحله سوم: غلیظ شدن شربت پرتقال

باید شربت پرتقال خانگی را روی حرارت به طور مداوم بهم بزنید. بهم زدن شربت را تا حدی ادامه دهید که شکر به طور کامل در آن حل شده و شربت غلیظ شود. حدودا ده دقیقه برای این کار کافی است. دقت داشته باشید که شربت شما نباید بجوشد.

 

مرحله چهارم: رنده کردن پوست پرتقال

قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را رنده ریز کنید. تا حدی که سه قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده داشته باشید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و دو قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده را به آن اضافه کنید.

 

مرحله پنجم: آماده سازی نهایی

اجازه دهید شربت پرتقال ساده شما در دمای محیط کاملا خنک شود. سپس آن را به بطری مورد نظر خودتان منتقل کنید. روی شربت یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده بریزید.

 

مرحله ششم: نگه داری و سرو

حالا درب بطری را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. این شربت را می توانید تا دو ماه در یخچال نگه داری کنید. برای سرو شربت یک قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب سرد مخلوط و سرو کنید. نوش جان.

 .

شربت پرتقال ترش

.

نکات کلیدی تهیه شربت پرتقال

- هر یک قاشق غذاخوری از این شربت برای 175 تا 225 میلی لیتر آب کافی است. این شربت را می توانید با آب گازدار (سودا) هم میل کنید.

- میزان شیرینی شربت به ذائقه خودتان بستگی دارد. اگر احساس می کنید شربت باید شیرین تر باشد، می توانید مقداری شکر به دستور اضافه کنید. یا اگر شربت را ترش تر می پسندید مقدار شکر آن را کاهش دهید.

- دستور تهیه بهترین شربت پرتقال از سایت familyspice ترجمه شده است.

- روش دوم تهیه این شربت به این صورت است که: ابتدا باید دو کیلوگرم پرتقالِ تازه را پوست بگیرید و تمیز کنید. سپس سه پیمانه شکر را به همراه سه پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و خوب بهم بزنید تا حل شوند. این کار حدودا نیم ساعت از شما زمان می گیرد. در این حین لازم است کف های اضافی را که روی قابلمه قرار می گیرند، با قاشق یا کفگیر جدا کنید.

دو پیمانه آب پرتقالِ تازه را اضافه کرده و صبر کنید تا به جوش بیایند. حالا پرتقال هایی که آماده کرده اید را داخل یک پارچه تمیز قرار دهید و درون قابلمه بگذارید تا طعم آن با شربت، ترکیب شود. در این مدت شربت باید به جوش بیاید.

بعد از گذشت نیم ساعت، پارچه ای که پرتقال ها در آن است را خارج کنید. وقتی کیسه پارچه ای کمی خنک تر شد، آن را به کمک دست فشار دهید تا شربت از آن خارج شود. حالا شربت شما آماده است. آن را خنک و به همراه یخ سرو کنید. در این روش برای سرو نیازی به اضافه کردن آب نیست. زمان ماندگاری این شربت فقط چند روز است.

.

شربت پرتقال خنک

.

- روش سوم تهیه شربت پرتقال با کله قند است. در این روش باید:

در این روش شما به 15 عدد پرتقال، هشت لیوان آب و یک کله قند نیاز دارید. برای شروع کار باید پوست پرتقال ها را خوب بشویید و به کمک برس یا مسواک آن ها را کاملا تمیز کنید. سپس پرتقال ها را خشک کنید که هیچ قطره آبی رویشان نباشد.

حالا پوست پرتقال را روی کله قند (یا حبه های کوچک قند) بکشید به طوری که قند نارنجی شود. سپس قند را به همراه آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید با هم بجوشند. وقتی شربت کاملا غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید و آب پرتقالِ تازه را به آن اضافه کنید و خوب بهم بزنید. سپس اجازه دهید کاملا خنک شود. این شربت را بدون اضافه کردن آب سرو کرده و از نگه داری طولانی مدت آن خودداری کنید.

- برای طعم و رنگ دهی بیشتر به شربت می توانید از اسانس پرتقال یا رنگ خوراکی نارنجی هم استفاده کنید. زمان اضافه کردن اسانس پرتقال به شربت حدودا 5 دقیقه آخر، قبل از این که حرارت اجاق گاز را خاموش کنید، است.

- در روش های دیگر تهیه این شربت، لیمو و پرتقال را با پوست در مخلوط کن می ریزند. در این صورت تلخی شربت پرتقال طبیعی است. و دلیل تلخی شربت پرتقال به خاطر زیاد بودن مقدار پوست آن در شربت است. برای حل این مشکل می توانید قبل از تهیه شربت تلخی پوست آن را بگیرید. یا پوست پرتقال را جدا کنید ولی در این صورت عطر و طعم شربت شما کمتر خواهد شد.