با گمج کباب گیلانی آشنا هستین؟ تا حالا امتحانش کردین؟ گمج کباب گیلان یه غذای خوش طعم و سالمه که در گمج تهیه میشه. حالا گمج چی هست؟ گمج به یک نوع ظرف سفالی گفته میشه که غذا رو خیلی آروم می پزه و طعمی عالی بهش میده. غذاهایی مثل خورشت فسنجون یا باقلا قاتق هم وقتی با گمج تهیه میشن طعمشون بی نظیر میشه. اگه کباب ترش گیلان رو تست کرده باشین باید بگم که این غذا هم تا حدود شبیه اون هست فقط با این تفاوت که در گمج تهیه میشه. خب طبیعیه که همه ی شما به گمج و ظروف سفالی دسترسی نداشته باشین. اما حیفه که از این خوشمزگی این غذا استفاده نبرین. پس پیشنهاد می کنم این غذا رو با قابلمه ی معمولی تهیه کنین. درسته به خوبی نوع محلی اون نمیشه اما بازم خودش خیلی می چسبه.

عامل دیگه ای که گمج کباب شمالی رو به یکی از معروف ترین و دوست داشتنی ترین غذاهای محلی ایرانی تبدیل کرده، سبزی چوچاق هست. همین سبزی هست که زیتون پرورده رو فوق العاده می کنه. توی این غذا هم عطر و طعمی عالی ایجاد می کنه. میدونم که ممکنه به این سبزی هم دسترسی نداشته باشین پس در ادامه بهتون میگم چطوری از سبزی های جایگزینش استفاده کنین. خب بریم سراغ طریقه پخت این غذای بی نهایت لذیذ!

گمج کباب رشتی    

طرز تهیه گمج کباب

مرحله اول:

برای تهیه یه گمج کباب اصیل ابتدا باید گوشت گوسفندی یا گوساله ای را به قطعات کوچک خرد کنید. قطعات گوشت باید به اندازه ای باشد که معمولا به عنوان گوشت خورشتی یا کباب چنجه استفاده می شود. نه خیلی درشت و نه خیلی ریز.

مرحله دوم:

پیاز را ریز خرد کرده و یا رنده کنید. سپس با مقداری روغن پیاز را تفت دهید تا طلایی رنگ شود. حالا کمی زردچوبه و به میزان دلخواه فلفل سیاه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید.

مرحله سوم:

وقتی پیاز طلایی رنگ شد، گوشت را به آن اضافه کنید. تکه های گوشت را به قدری تفت دهید که تغییر رنگ داده و تقریبا تمام آب گوشت کشیده شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله از تهیه گمج کباب رشت باید سبزی را اضافه کنید. سبزی محلی و مخصوص این غذا چوچاق است. اما در صورتی که به این سبزی خوش عطر دسترسی ندارید، میتوانید از مخلوط تره، گشنیز، ترخون و جعفری یا هر سبزی معطر دلخواه دیگر استفاده کنید. حالا سبزی را با گوشت خوب تفت داده و مخلوط کنید.

مرحله پنجم:

گردوی آسیاب شده را در قابلمه بریزید و خوب با گوشت ها بهم بزنید. حالا باید آب انار، رب انار و نمک را اضافه کنید. در این مرحله در صورت تمایل میتوانید دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی هم به مواد درون قابلمه بیفزایید.

مرحله ششم:

یک یا دو پیمانه آب (بسته به غلظت غذا) در قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید غذا به آرامی و روی حرارت ملایم بپزد. وقتی آب غذا کم و کاملا غلیظ شد، گمج کباب شمالی روغن انداخته و آماده ی سرو می شود. آن را در ظرف سرو بریزید و به همراه پلو یا برنج کته و گوجه فرنگی کبابی نوش جان کنید.

گمج کباب گیلان

عکس از nimrooy@

 

نکات کلیدی تهیه گمج کباب

- در صورتی که تهیه آب انار برایتان مشکل است میتوانید آب انار را از دستور حذف کرده و به همان مقدار رب انار اضافه و جایگزین کنید. هم چنین به جای آب انار میتوانید انار ساییده شده هم در گمج کباب رشتي بریزید.

- در مرحله آخر اگر احساس کردید چاشنی غذا کم است میتوانید آن را اضافه کرده و کمی مدت زمان پخت غذا را افزایش دهید تا بیشتر جابیفتد.

- میزان ترشی غذا به این بستگی دارد که آب انار یا رب انار شما چه قدر ترش باشد. پس در انتخاب نوع و میزان آن با توجه به ذائقه خودتان تصمیم بگیرید.

- روش دوم تهیه این غذای خوشمزه به این صورت است که ابتدا گوشت، سبزی، رب انار، پیاز و گردوی چرخ شده، نمک و فلفل را در یک کاسه ی بزرگ بریزید. روی کاسه را با پلاستیک یا سلفون بپوشانید و به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم این مواد به خورد هم برود. سپس مواد را در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا بپزد. در این روش نیازی به اضافه کردن آب نیست. چون پیاز آب می اندازد.

- گمج کباب با چوچاق و گردوی آسیاب شده که در گمج تهیه می شود طعمی عالی دارد. اما در صورتی که به چوچاق و گردو دسترسی نداشتید میتوانید با حذف این مواد و مقداری تفاوت در دستور، باز هم از گمج کباب بدون گردو و چوچاق لذت ببرید.

- در روش تهیه اصلی این غذا از گلپر استفاده می شود. شما هم در صورت تمایل میتوانید نصف قاشق چایخوری گلپر به این غذا اضافه کنید.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام barcoofoods@ برداشته شده است.