با نزدیک شدن فصل پاییز و خنک شدن هوا، کم کم شیشه های رنگارنگ ترشی، پشت شیشه ی پنجره ها ردیف می شوند. ترشی یکی از محبوب ترین چاشنی های  ایرانی در کنار غذاست. اشتها برانگیز! پر طرفدار و خوشمزه! ترشی لیته یکی از خوش طعم ترین ترشی هاست. این ترشی را می توانیم کنار اکثر غذاها سرو کنیم. از لوبیا پلو با عطر و طعم بی نظیرش گرفته تا آبگوشت های دسته جمعی آخر هفته و کتلت های مامان پز خوشمزه. هر کدام را کنار یک کاسه ترشی تصور کنید میل و اشتهایتان چند برابر می شود. اگر شما هم هوس یک ترشی خوشمزه و عالی را کردید، این دستور ویژه را از دست ندهید.

در ترشی لیته مخصوص علاوه بر بادمجان کبابی از سیر، هویج و فلفل دلمه ای هم استفاده میشود. البته نگران نباشید کباب کردن بادمجان لزوما نیاز به منقل و دم و دستگاهش ندارد. کافی است بادمجانها را ورقه کنید. و کمی روغن بمالید. سپس روی سینی فر (پوشیده با کاغذ روغنی) قرار دهید و حدود نیم ساعت در فر گرم شده با دمای 200 درجه سانتیگراد بگذارید تا بپزد. علاوه بر این یک روش بدون فر هم وجود دارد. اگر قصد دارید ترشی لیته بادمجان درست کنید اما نه فر دارید و نه کباب پز میتوانید بادمجانها را روی اجاق گاز با شعله پخش کن کباب کنید و ترشی لیته بادمجان کبابی درست کنید.

این ترشی بسته به سلیقه با مواد مختلف تهیه می شود اما به طور کلی سه نوع این ترشی از معروف ترین انواع آن است که عبارتند از: ترشی لیته مخصوص یا ترشی لیته بادمجون، ترشی لیته بندری و ترشی لیته شمالی. ترشی لیته ی مخصوص به نام ترشی لیته ی گل کلم نیز معروف است و از آن جا که ماده ی اصلی آن بادمجان است به آن ترشی لیته بادمجون نیز گفته می شود. ماده ی اصلی و متفاوت ترشی لیته شمالی نیز گوجه فرنگی و آب انار است و اصولا با آبغوره درست می شود. ترشی لیته بندری برای طرفداران ترشی تند گزینه ی مناسبی است. این ترشی که ترشی لیته جنوبی نیز نامیده می شود نظر کسانی را که دنبال ترشی خیلی خوشمزه هستند جلب می کند. در ادامه هر سه دستور ترشی لیته را به شما آموزش می دهیم تا بسته به سلیقه آن را انتخاب و درست کنید.

لیته بادمجان

ترشی لیته مخصوص

طرز تهیه

1- بادمجانها را خوب بشویید و کلاه آنها را جدا کنید اما آنها را پوست نکنید. سپس آنها را روی کباب پز، شعله پخش کن یا در فر کباب کنید و بگذارید کاملا خنک شوند. وقتی بادمجان ها خنک شدند آنها را پوست بکنید.

2- بادمجان را به همراه سیر چرخ کنید یا در غذاساز بریزید و میکس کنید.

3- کلم، هویج و فلفل ها را خوب بشویید و در غذاساز بریزید تا خوب ریز شوند. سپس آنها را به بادمجان و سیر اضافه کنید. سبزیجات را به ترشی اضافه کنید و نمک و زردچوبه را بریزید.

4- پس از آن سرکه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. ترشی خوشمزه شما آماده است اما بهتر است آن را به مدت 1 هفته در یخچال نگهداری کنید تا خوب جا بیافتد. بعد از این مدت میتوانید ترشی لیته خانگی را در کنار غذاهای دلخواهتان نوش جان کنید.

ترشی خوشمزه

ترشی لیته شمالی

مواد لازم 

گوجه فرنگی بزرگ : ۵ عدد آب انار : دو پیمانه بادمجان قلمی : ۱۰ عدد آبغوره : نصف پیمانه نعنای خشک و گلپر : یک قاشق سوپخوری پیاز رنده شده : دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

1- بادمجان ها را کبابی کنید. سپس آن ها را خرد و ساطوری کرده و کمی با آبغوره و رب انار بجوشانید. در حدی که کمی طعم آن ها را به خود بگیرد. 2- گوجه فرنگی ها را پوست بکنید و آن ها را نیز ساطوری کنید. آن ها را نیز به مخلوط بادمجان اضافه کرده و به همراه سبزی و پیاز در قابلمه بریزید و تنها یک دقیقه روی شعله کاز قرار دهید. 3- بعد از خنک شدن آن را در شیشه بریزید و نوش جان کنید.   ترشی شمالی  

ترشی لیته بندری

مواد لازم

بادمجان : یک کیلوگرم هویج : یک کیلوگرم سیر : ۴ حبه سبزیجات معطر ( مرزه و نعناع و ترخون و گشنیز و جعفری و شوید ) : ۳۰۰ گرم سرکه : به مقدار لازم فلفل سبز : یک عدد سیاه دانه : به مقدار لازم کلم سفید : ۶۰۰ گرم ادویه ترشی : به مقدار لازم زردچوبه : به مقدار لازم نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه

1- ابتدا سر بادمجان ها را جدا کنید و در مخلوط آب و سرکه بپزید. 2- بعد از خنک شدن، آب بادمجان ها را کامل بگیرید. می توانید آن ها را درون فر قرار دهید یا کبابی کنید. 3- هویج و سیر را پوست کنده و به همراه بادمجان های آماده شده در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا کاملا خرد و مخلوط شوند. 4- در آخر سبزی های خرد شده، گل کلم و فلفل سبز را به ترشی اضافه کنید و هم بزنید. سپس سیاه دانه، ادویه ترشی، زردچوبه، نمک و سرکه را به آن ها بیفزایید. 5- همه مواد را در شیشه بریزید و بعد از آماده شدن نوش جان کنید.   ترشی بندری

نکات مهم در تهیه ترشی لیته

- به هیچ وجه موقع پوست کندن بادمجانها را در آب قرار ندهید چون در این صورت ترشی شما کپک میزند.

- میتوانید به جای استفاده از چرخ گوشت یا غذا ساز همه مواد را نگینی خرد کنید. در این صورت ترشی نگینی خواهید داشت.

- برای این که ترشی بادمجان زود خراب نشود لازم است همه سبزیجات قبل از استفاده به خوبی شسته شده و خشک شوند. برای این کار همه مواد را بشویید و خرد کنید و از چند ساعت قبل روی پارچه تمیزی پهن کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.کوچکترین رطوبت اضافی باعث کپک زدن ترشی میشود.

- میزان سرکه باید به اندازه ای باشد که ترشی را بیش از حد شل یا سفت نکند. - میزان نمک ترشی باید کمی زیاد باشد تا تندی سرکه را بگیرد. - ترشی لیته مخصوص را درون ظرف مناسب و در بسته به مدت یک هفته در دمای محیط قرار دهید و بعد از هر بار استفاده در آن را محکم ببندید.