کیک 1 2 3 4 یکی از قدیمی ترین دستورهای پخت کیک می باشد که حاصل سال ها تجربه و آزمون و خطای حرفه ای ترین سرآشپز ها است. دلیل آنکه این کیک به کیک 1 2 3 4 شناخته شده این است که در دستور پخت آن از 4 عدد تخم مرغ، 3 پیمانه آرد، 2 پیمانه شکر و 1 پیمانه کره استفاده می شود. بسیاری در نگاه نخست به مواد اولیه این کیک تصور می کنند که مقدار شکر لازم برای آن زیاد است و ممکن است بیش از اندازه شیرین شود. اما خوب است بدانید این کیک برای سال ها امتحان خود را پس داده و هنوز بزرگ ترین سر آشپز ها و شیرینی پزی ها برای پایه کیک های گوناگون خود از کیک 1 2 3 4 استفاده می کنند. کیک 1 2 3 4 بیس و پایه مناسبی برای انواع کیک ها مانند کیک تولد، کیک با خمیر فوندات، کیک چند لایه با خامه و شکلات و... می باشد. تهیه این کیک خوشمزه بسیار ساده اما دارای نکات مهمی ست که رعایت آن ها به شما کمک خواهد کرد تا کیکی با بافت و طعمی عالی را تهیه کنید. اگر شما علاقه مند به کیک پزی هستید و دوست دارید کیک جشن ها و مهمانی هایتان را خودتان بپزید، پیشنهاد ما این است که از دستور پخت کیک 1 2 3 4 استفاده کنید. سپس طبق سلیقه و تجهیزاتی که در دسترس دارید آن را به بهترین شکل تزئین کرده و با هنر خود همه را شگفت زده کنید. در این مطلب طرز تهیه کیک 1 2 3 4 را کامل و مرحله به مرحله بخوانید.

  مواد اولیه کیک  

طرز تهیه کیک 1 2 3 4 

 

مرحله اول:

در ظرف مناسبی کره نرم(هم دما با محیط)، شکر و وانیل را مخلوط کرده و با همزن برقی خوب بزنید. تا جایی ادامه دهید که رنگ مخلوط سفید شده، حجم آن دو برابر و کاملا پف کرده باشد.

 

مرحله دوم:

سپس تخم مرغ های هم دما با محیط را یکی یکی به مخلوط اضافه کنید و مجددا با همزن خوب بزنید. (نحوه درست هم زدن با کیفیت کیک ارتباط مستقیم دارد. پس سعی کنید مراحل را کامل و به خوبی انجام دهید)

 

مرحله سوم:

در ظرفی آرد، بیکینگ پودر و نمک را مخلوط کنید. مخلوط مواد خشک را برای 3 بار الک کنید تا آرد هوا دهی شده و هنگام اضافه کردن به مواد کیک گوله نشود.

 

مرحله چهارم:

1/3 از مخلوط آرد، بیکینگ پودر و نمک را به مواد اضافه کرده و هم بزنید. سپس نصف شیر را بریزید و همچنان هم بزنید. حالا نصف مقدار باقی مانده از آرد را بریزید و بعد بقیه شیر را اضافه کنید. در آخر هرچه از آرد باقی مانده را اضافه کرده و هم بزنید. (ترتیب اضافه کردن مواد بسیار مهم می باشد. در هر مرحله فقط برای چند ثانیه کوتاه هم بزنید.)

  طرز تهیه کیک  

مرحله پنجم:

کف قالب مورد نظر را کاغذ روغنی بگذارید. کف و دیواره ها را با کمی روغن یا کره چرب کنید. مواد کیک را داخل قالب ریخته و برای 3 مرتبه قالب را بالا بیاورید و به سطح میز کار بکوبید. (این ترفند باعث می شود تا هوای اضافه از درون بافت مواد کیک خارج شود)

 

مرحله ششم:

حالا قالب را درون فر که آن را از قبل و برای مدت 15 الی 30 دقیقه گرم کرده اید قرار داده و با حرارت 180 درجه سانتی گراد اجازه دهید تا پخته شود. پخت این کیک تقریبا 60 دقیقه زمان می برد. اما این زمان می تواند متغیر باشد و به نوع فر شما بستگی دارد. (کیک زمانی کامل پخته شده است که وقتی خلال را درون آن فرو می برید تمیز بیرون بیاید.) بعد از نیم ساعت اول بایستی میزان پخت کیک را از این طریق چک کنید تا به موقع آن را از فر خارج کنید. زیرا بافت این کیک نرم و لطیف می باشد و اگر بیش از اندازه درون فر بماند خشک می شود. پس از آنکه پخت کیک کامل شد و آن را خارج کردید اجازه دهید برای 10 دقیقه کیک خنک شود و از حرارت بیافتد. کیک 1 2 3 4 عالی و خوش بافت شما آماده می باشد. می توانید آن را به دلخواه تزئین کرده و همراه با چای و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

  کیک یک دو سه چهار  

نکات کلیدی تهیه کیک 1 2 3 4:

- تمام مواد اولیه به کار رفته در تهیه کیک یک دو سه چهار بایستی هم دما با محیط آشپزخانه باشند.

- می توانید به جای کره از روغن مایع در مواد استفاده کنید. (اما پیشنهاد ما به شما این است که هیچ کدام از مواد را تغییر نداده و طبق دستور پیش بروید)

- ترتیب مخلوط کردن مواد، میزان و نحوه هم زدن در هر مرحله نقش مهمی در کیفیت کیک شما دارد. پس حتما طرز تهیه کیک را به طور دقیق اجرا کنید.

- این دستور مایه کیک زیادی به شما خواهد داد. اگر مایه کیک برای قالب شما زیاد بود می توانید آن را در 3 قالب جداگانه ریخته و کیک سه لایه بپزید. سپس هر لایه را با خامه، شکلات و مواد دلخواه پر کرده و تزئین کنید.

- همچنین می توانید به جای 4 عدد تخم مرغ، از 2 عدد استفاده کرده و مقدار باقی مواد را نیز نصف کنید.

- کیک یک دو سه چهار گزینه مناسبی برای کیک تولد می باشد. شما می توانید با استفاده از خمیر فوندانت، خامه، شکلات، رنگ خوراکی و انواع میوه ها کیک دلخواه خود را برای جشن تولد تهیه کنید.

- این کیک را می توانید درون فر دست ساز روی گاز و درون پلوپز به راحتی و بدون نیاز به فر تهیه کنید.

حالا که با طرز تهیه کیک و نکات آن آشنا شدید خوشحال می شویم آن را طبق دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام و با هشتگ کیک-1234-ایران-کوک به اشتراک بگذارید.