خشیل یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان است که با  بلغور گندم پخته میشود.  بسیار غذای مقوی و البته پر کالری است. خشیل آذری یک غذای ترکی است که زمان های قدیمی به عنوان غذای شب یلدا در آذربایجان خورده میشده است. غذاهای محلی معمولاً با آب و هوا و اقلیم منطقه هماهنگی دارند خشیل ترکی هم یک غذای مقوی است که برای روزهای سرد سال بسیار خوب است و با کالری زیادی که دارد میتواند شما را برای چند ساعت سیر نگه دارد. این غذا ظاهری شبیه به حلیم دارد با این تفاوت که بسیار سریع تر آماده میشود و در تهیه آن از گوشت استفاده نمی شود. اما از خواص این دسر نباید غافل شد چرا که همانطور که گفته شد یک غذای بسار مقوی است..

خشیل اردبیلی یا همان خشیل آذربایجان را میتوانید هم به عنوان صبحانه میل کنید و هم به عنوان دسر چرا که طعم شیرینی دارد. به شما پیشنهاد میکنیم اگر در این شب یلدا میخواهید تنوعی به سفره بدهید حتماً این دستور را امتحان کنید و یا دیگر خوراکی های مناسب شب یلدا را امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه خشیل آذری به شما آموزش داده شده است.

طرز تهیه خشیل

مرحله اول:

اولین مرحله برای درست کردن این غذا با دسر، خیساندن بلغور است.  بلغور ها را قبل از پختن برای چند ساعت در آب بگذارید تا خیس بخوردند.

مرحله دوم:

در این مرحله بلغور ها را با مقداری آب در قالبمه ای قرار دهید. شعله زیر آن را کم کنید و اجازه دهید بپزد و آبش کشیده شود. پختن بلغور ها حدود یک ساعت زمان میبرد.

مرحله دوم:

بعد از پخته شدن بلغور ها،  بلغور ها را آبکش کنید. بعضی در این مرحله آرد را با آب سرد و شیر مخلوط کرده و سپس به بلغور ها اضافه میکنند و روی حرارت قرار میدهند و هم میزنند تا غلیظ شود و بوی خامی آرد گرفته شود. اما ما به شما پیشنهاد میکنیم آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس شیر و آب را به آن اضافه کنید و هم بزنید و سپس بلغور ها را اضافه کنید. غلظت خشیل شما باید کمی بیشتر از حلیم باشد. زمانی که به غلظت مناسب رسید خشیل شما آماده است.

اگر میخواهید خشیلتان را به شکل سنتی سرو کنید آن را در ظرف های گودی بریزید وسط آن به دلخواه شیره انگور (دوشاب)، شکر یا عسل بریزید اطراف آن هم کره ذوب شده بریزید، کمی دارچین بپاشید با گردو ریز شده تزیین کنید و نوش جان کنید!

خشیل آذری

طرز تهیه خشیل بدون بلغور:

برخی این غذا را بدون بلغور و فقط با آرد درست میکنند. برای این کار آرد را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس شیر و آب را به آن اضافه کنید کمی زردچوبه اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود. در آخر خشیل با آرد را در ظرف گودی ریخته و با شیره انگور(دوشاب)، عسل یا شکر به همراه کره و دارچین میل کنید و نوش جان!

نکات کلیدی تهیه خشیل:

فراموش نکنید که خشیلتان را با شیره، عسل و یا شکر و دارچین میل کنید چون این غذا به تنهایی مزه زیادی ندارد. اما میتوانید بنا به ذائقه ی خود میزان شیرینی و کره آن را کم و یا زیاد بکنید.

 

خشیل ترکی

اگر به کمک این دستور، این غذای خوشمزه محلی را درست کردید خوشحال میشویم عکس آن را در در اینستاگرام با هشتگ خشیل-ایران-کوک به اشتراک بگذارید.