یکی از جذاب ترین میوه های پاییزی گلابی است. من شخصاً اون قدر به این میوه علاقه دارم که دوست دارم علاوه بر خوردن گلابی تازه، خوردنی های دیگه ای هم با اون تهیه کنم. طرز تهیه کیک گلابی و چیز کیک گلابی رو قبلاً براتون نوشتم. اما میدونستید مربا گلابی هم فوق العاده خوشمزه است. اصلاً گلابی یکی از بهترین میوه ها برای تهیه مربا هم هست. البته گلابی پکتین کمی داره. پکتین همون ماده ای هست که باعث میشه مربا حالت ژله ای پیدا کنه. برای همین هم لازمه یه مقدار سیب رنده شده به این مربا اضافه بشه.

خود گلابی طعم دلنشینی داره. با اضافه کردن کمی دارچین مربای شما خوش عطر و جذاب تر هم میشه. آب لیمو ترش هم جلوی شکرک زدن مربا گلابی رو میگیره و هم از تغییر رنگ و تیره شده گلابی جلوگیری میکنه. اگه طرز تهیه مربای گلابی رو خوندید و دوست داشتید پیشنهاد میکنم به دستور کمپوت گلابی هم سری بزنید.

طرز تهیه مربا گلابی

 

مرحله اول:

قبل از شروع به تهیه مربای گلابی یک نعلبکی را داخل فریزر قرار دهید. گلابی ها را به خوبی بشویید. شاخ و برگ آنها را جدا کنید. سپس آنها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. هسته ها را خارج کنید. حال، گلابی را به شکل مکعبی خرد کنید و آن را داخل قابلمه سرامیکی یا پیرکس بریزید. از قابلمه فلزی برای تهیه مربا استفاده نکنید چون در مجاورت مواد اسیدی اکسید میشود. (اگر از ظرف لعابدار استفاده میکنید مراقب باشید خش نداشته باشد.)

 

گلابی خرد شده

 

مرحله دوم:

شکر را روی گلابی های خرد شده بریزید. روی قابلمه را بپوشانید و به مدت 4 ساعت آن را کنار بگذارید. در این مدت چند بار گلابی را زیر و رو کنید تا دانه های شکر در ظرف پخش شود.

  گلابی و شکر  

مرحله سوم:

بعد از این مدت گلابی آب می اندازد. آن را روی شعله خیلی کم قرار دهید. . سیب رنده شده را هم اضافه کنید و بگذارید به جوش بیاید (سیب به قوام آمدن مربا گلابی کمک میکند). مواد را هم بزنید تا مطمئن شوید چیزی از شکر به ته ظرف نچسبیده است.

  آب انداختن گلابی  

مرحله چهارم:

اندکی پودر دارچین به مربا گلابی اضافه کنید. یک لیمو ترش سبز را از وسط نصف کنید. آب نیمو از لیمو را بگیرید و به مربا اضافه کنید. 30-40 دقیقه روی شعله ملایم به پخت ادامه دهید تا مربا به غلظت مناسب برسد. هر چند وقت یک بار هم بزنید تا از سوختن مربا جلوگیری شود. برای تست قوام آمدن مربا کمی از آن را داخل نعلبکی یخ زده بریزید. یک دقیقه در یخچال قرار دهید. بعد انگشتتان را وسط مربا بکشید. اگر رد انگشت شما وسط مربا باقی ماند یعنی به اندازه کافی قوام آمده است.

  پخت مربا گلابی  

مرحله پنجم:

5-10 دقیقه صبر کنید تا مربای داغ کمی خنک شود. آن را با ملاقه تمیز داخل شیشه های استریل شده بریزید. سپس درب شیشه را ببندید. مربا گلابی آماده شده را در یخچال نگهداری کنید.

  مربا گلابی

نکته های کلیدی تهیه مربا گلابی

- پکتین ماده ای است که در بعضی میوه ها وجود دارد و به مربا حالت ژله ای میدهد. گلابی پکتین خیلی کمی دارد. به همین علت راز قوام آمدن این مربا اضافه کردن کمی سیب رنده شده است. بهتر است سیب را تا جای ممکن ریز رنده کنید.

- اگر میخواهید مربا را مدتی طولانی نگه دارید درب شیشه را محکم ببندید. 10-20 دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. سپس بگذارید خنک شود.

- مربا را در جای خنک و دور از تابش خورشید نگهداری کنید.

- مراقب باشید ملاقه ای که با آن مربا گلابی را داخل شیشه میریزد کاملاً تمیز باشد.

- اگر بعد از خنک شدن مربا هنوز قوام نیامده بود و رقیق بود میتوانید آن را به قابلمه برگردانید. کمی دیگر آب لیمو ترش اضافه کنید و بگذارید مجدداً کمی غل بزند.

- اگر مایل باشید میتوانید به جای دارچین از زنجبیل رنده شده استفاده کنید.