بادمجان یکی از محبوب ترین میوه های خوراکی است. اشتباه نگفتم چون بر خلاف تصور بیشتر مردم بادمجان یه میوه است و نه سبزی، همچنین خیلیا فکر می کنند بادمجان میوه ای بی خاصیته اما ابدا اینطور نیست؛ چون این میوه کلی ویتامین، فیبر و مواد معدنی داره و خوبیش اینه که چربی و قند هم نداره. خاویار بادمجان یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که میشه با این میوه بنفش رنگ درست کرد، غذایی که اصلش به کشور روسیه بر می گرده و البته توی خیلی از کشورها اون رو می پزند و خیلی هم محبوبه.

با استفاده از بادمجان میشه غذاهای خوشمزه ای مثل خورش قیمه بادمجان و رول مرغ و بادمجان دست کرد، حتی غذاهای مدرنی مثل بادمجان پارمزان هم از این میوه تهیه میشه. کلا اگه توی یخچالتون بادمجون داشته باشید دستتون برای درست کردن خیلی از غذاها بازه. مواد خاویار بادمجان تقریبا شبیه گوجه بادمجانه اما نحوه پخت اونها تفاوت های عمده ای داره و باعث میشه مزه هاشون کاملا متفاوت باشه.

  خاویار-بادمجان-روسی  

طرز تهیه خاویار بادمجان 

مرحله اول: بادمجان ها را کبابی کنید. 

بادمجان ها را روی توری کباب بگذارید و سپس روی شعله گاز یا منقل قرار دهید تا کبابی شوند. برای آنکه پوست بادمجان ها راحت کنده شود آنها را زیر آب سرد بگیرید و دستتان را روی بادمجان بکشید تا پوست آن جدا شود. بعد از پوست گیری بادمجان ها را ساطوری کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: خاویار بادمجان را برای پخت آماده کنید. 

داخل یک قابل مناسب مقداری روغن بریزید. پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل روغن تفت دهید. وقتی پیازها کمی سبک شدند سیرهای خرد شده را نیز به پیاز اضافه کنید. در فاصله ای که پیاز و سیر سرخ می شوند فلفل دلمه ای را نگینی خرد کنید. سعی کنید مواد را ریز خرد کنید تا در خاویار بادمجان دیده نشود، زیرا ویژگی خاویار له بودن همه مواد است.

 

فلفل دلمه ای را نیز به سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. گوجه ها را پوست بگیرید و رنده کنید، آنها را به همراه یک قاشق غذاخوری رب گوجه به محتویات قابلمه اضافه کنید. این مواد را به خوبی تفت دهید تا گوجه ها و رب سرخ و حسابی خوشرنگ شوند. وقتی رنگ خاویار بادمجان به حد دلخواهتان رسید بادمجان های ساطوری را اضافه کنید، شعله را کم کنید و اجازه دهید غذا جا بیفتد.

 

بعد از گذشت 20 دقیقه نمک، فلفل قرمز و آبلیمو را به غذا اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر زمان بدهید تا کاملا پخته شود و مزه ها به خورد هم بروند. بعد از این زمان خاویار را در ظرف دلخواه سرو کرده و با ترشی مخلوط میل بفرمایید و نوش جان.

 

نکات کلیدی برای تهیه خاویار بادمجان

- اگر طعم ترشی دوست ندارید می توانید آبلیمو را حذف کنید.

- در صورت تمایل به جای آبلیمو مقداری قوره داخل خاویار بادمجان بریزید. همچنین می توانید در پایان دو قاشق آبغوره بریزید.

- اگر این غذا را با روغن زیتون تهیه کنید طعم بهتری خواهد داشت.

- اگر چرب بودن غذا برایتان اهمیتی ندارد می توانید به جای بادمجان کبابی از بادمجان سرخ شده اضافه کنید، اما در مجموع طعم دودی بادمجان کبابی برای این غذا بهتر است.