خورش قیمه غذاهای محبوب ما ایرانی ها هستش. وقتی اسم این خورشت به میان میاد فکرمون سریع به سراغ قیمه سیب زمینی میره. اما جالب اینجاست خورشت قیمه توی هر شهری شکل خاص خودش رو داره. قیمه یزدی یکی از این مدل های خاصه، و همونطور که از اسمش پیداست از غذاهای شهر یزده. اگه بخوایم چند مدل قیمه محلی دیگه هم نام ببریم می تونیم به قیمه نثار، قیمه بوشهری و قیمه ریزه نیز اشاره بکنیم.

توی این خورشت از نخود استفاده میشه، که خواص زیادی به خورشت شما میده. نخود یکی از حبوبات خیلی مقویه که برای بدن مفیده. در گذشته از این دانه توی خیلی از غذاها استفاده می شد. اما متاسفانه امروزه خیلی ها نخود رو از سفره هاشون حذف کردن. نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است. بهتون توصیه می کنم که سعی کنید نخود رو توی رژیم غذایی هفتگی خود بگنجانید. با درست کردن قیمه یزدی می تونید این کار رو به راحتی انجام بدید.

 

طرز تهیه قیمه یزدی

مرحله اول : لپه کردن نخودها

برای این کار باید از شب قبل نخود را در آب گرم خیس کنید. در طول شب چندین مرتبه آب آن را عوض کنید تا نفخ آن نیز گرفته شود. صبح آب روی نخود ها را ریخته و مجدد روی آن ها آب جوش بریزید. گوشتکوب را به آرامی روی نخودها بسابید تا پوست آن ها باز شود. دقت کنید که نخودها را له نکنید و فقط با کمی فشار پوست نخودها را جدا کنید. وقتی این کار را انجام دادید آب جوش را ریخته و به کمک دو انگشت نخودها را فشار دهید تا هم پوستشان در بیاید و هم اینکه نصف شوند، یعنی به اصطلاح لپه شوند.

پس از لپه کردن نخود چندین مرتبه روی آن ها آب ریخته و خالی کنید تا پوست ها که به سطح آب می آیند کاملا از ظرف خارج شوند و وجود آنها ظاهر قیمه یزدی را خراب نکند.

 

مرحله دوم : طبخ خورشت

ابتدا پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و وقتی داغ شد پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. سپس گوشت را اضافه کرده و وقتی رنگ آن تغییر کرد و سرخ شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. در نهایت هم به اندازه کافی آب اضافه کرده و زمان دهید تا گوشت بپزد.

در همین زمان نخودهای لپه شده را نیز داخل یک قابلمه دیگر با مقداری آب روی حرارت ملایم بپزید. زمانی که گوشت نیم پز شد نخودها را نیز به آن اضافه کنید. مقداری نمک داخل خورشت ریخته و بگذارید تا جا بیفتد. در اواخر پخت نیز پودر لیمو عمانی و بقیه ادویه ها و زعفران را اضافه کرده و پس از چند جوش حرارت را خاموش کنید.

  قیمه یزدی با لیمو عمانی  

نکات کلیدی برای تهیه قیمه یزدی

- پیاز زیادی که داخل خورشت قیمه یزدی استفاده می شود باعث لعاب دار شدن غذا می شود. می توانید مقداری پیاز را با روغن حیوانی سرخ کرده و روی خورشت را با آن تزیین کنید.

- اگر بخواهید می توانید پودر دارچین را حذف کرده و از یک تکه چوب دارچین استفاده کنید. پودر دارچین شاید رنگ خورشت را کمی تیره کند.

- به جای گرد لیمو نیز می توانید از خود لیمو عمانی استفاده کنید.

- می توانید مقداری رب تفت داده و داخل خورشت قیمه یزدی بریزید، اما اصل این خورشت رب ندارد.

  تصاویر از اینستاگرام: ghazaaaaaaa@ talar_yazd@