طرز تهیه سمبوسه به عنوان پیش غذا یا فینگر فودی ساده می تواند گزینه مناسبی برای سرو شدن در میهمانی ها باشد، چرا که این  پیش غذا در بین افراد مختلف به ویژه کودکان دارای محبوبیتی ویژه است و.

با توجه به تنوع بالایی که دارد به راحتی می توان طبق ذائقه های گوناگون نوعی از آن را تهیه نمود پس شما به راحتی می توانید در میهمانی ها جایگاهی ویژه برای سمبوسه در میز یا سفره غذا در نظر بگیرید به خصوص میهمانی هایی که مختص کودکان است.

همانطور که می دانیم سمبوسه یا سنبوسه انواع بسیار دارد و تقریبا با هر نوع ماده غذایی می توان آن را درست و سرو کرد. سمبوسه گوشت، سمبوسه مرغ، سمبوسه اسفناج و سمبوسه سیب زمینی از نمونه های آن هستند.

حتی گاهی از ترکیب گوشت و سبزیجات و ... هم استفاده میشود.

اما در بین انواع سمبوسه یکی از خوش خوراک ترین نوع آن که بسیار پر طرفدار است سمبوسه سیب زمینی است که بسیاری از افراد آن را به هر نوع دیگری ترجیح می دهند.

در تهیه این غذا نیز محدودیت چندانی وجود ندارد و شما به هر شکلی یا با ترکیب هر نوع ماده ای با سیب زمینی می توانید آن را تهیه کنید. معمولاً سمبوسه با سیب زمینی آب پز تهیه میشود.

این روش سالم تر است. از آنجا که خود سمبوسه در روغن سرخ میشود، با استفاده از سیب زمینی آب پز مقدار چربی غذا کمتر میشود. با وجود این، گاهی سمبوسه با سیب زمینی سرخ شده و با سیب زمینی کبابی هم تهیه میشود.

حتی میتوان با ترکیبی از سیب زمینی و گوشت یا مرغ و... هم سمبوسه خوشمزه ای تهیه کرد. علاوه بر اینکه در انتخاب مواد داخلی سمبوسه محدودیتی نیست از هر نوع نان نازک یا خمیر نیز می توانید برای پیچیدن سمبوسه استفاده کنید.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی

می دانیم که سمبوسه اصالتاً غذایی است جنوبی و اصطلاح سمبوسه گوشت جنوبی یا بندری، سمبوسه سیب زمینی جنوبی در بین مردم بسیار رواج دارد. نوع اصیل و جنوبی سمبوسه اصولا با نان لواش تهیه می شود.

بنابراین اگر این غذا را با انواع خمیر مانند خمیر یوفکا، خمیر جادویی و .. تهیه کردید می توانید نام دیگری برای آن در نطر بگیرید که اصولاً و بیشتر با عنوان پیراشکی و بورک آن ها را می شناسیم.

در ادامه می خواهیم شما عزیزان را با فوت و فن تهیه سمبوسه با سیب زمینی آب پز آشنا کنیم امیدواریم این غذای لذیذ را تهیه کنید و لذت ببرید.

 

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ساده

   

مرحله اول: سیب زمینی را پوره کنید.

سیب زمینی های پخته شده را به شکل پوره درآورید. برای این کار میتوانید از پوره ساز یا رنده و گوشتکوب استفاده کنید. جعفری، سیر و کره را همراه ادویه ها به پوره اضافه کنید.

مرحله دوم: نان سمبوسه را آماده کنید.

نان لواش نرم را برای تهیه سمبوسه سیب زمینی از درازا به شکل مستطیل برش بزنید. (اگر نان خشک بود قبل از برش زدن کمی آب روی آن اسپری کنید). نان ها را سریعاً در کیسه ای قرار دهید تا خشک نشود.

مرحله سوم: سمبوسه سیب زمینی را بپیچید.

یک نان را بردارید و روی سطح کار بگذارید. با قاشق مقداری از مایه سیب زمینی را در گوشه پایین نان قرار دهید و آن را به شکل سه گوش با زاویه 90 درجه بپیچید تا سمبوسه ای ظریف و محکم داشته باشید.

در روشی دیگری می توانید ابتدا نان را به شکل قیف درست کنید و بعد راخل آن را با مواد پر کنید. ویدیو پیچیدن سمبوسه را در زیر ببینید.

 

مرحله چهارم: سمبوسه را سرخ کنید.

روغن مایع را در ظرفی گود بریزید تا سمبوسه سیب زمینی هنگام سرخ شدن در روغن به خوبی غوطه ور شود. خوب که داغ شد مقدار کمی زردچوبه در روغن بریزید و تا زمانی که به خوبی نان سمبوسه طلایی شود آن را سرخ کنید.

سمبوسه سیب زمینی را بعد از سرخ شدن روی دستمال قرار دهید و روغن اضافی اش را بگیرید.

سمبوسه سیب زمینی جنوبی

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی در فر

سمبوسه را در فر هم میتوانید تهیه کنید. البته در این صورت میزان تردی آن کمتر میشود. اما همچنان خوشمزه خواهد بود. این روش به ویژه برای مهمانی ها مناسب است. به این ترتیب در مصرف روغن صرفه جویی میشود.

برای تهیه سمبوسه سیب زمینی در فر، تمام مراحل را به همان منوال انجام دهید. تنها در انتهای کار سمبوسه ها را که در سینی فر چیده اید در فر با دمای 180 درجه به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

فراموش نکنید قبل از قرار دادن در فر روی نان را کمی آغشته به روغن کنید. بعد از 10 دقیقه چک کنید و اگر زیر سمبوسه ها طلایی شده بود آنها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود. بهتر است از کاغذ روغنی کف سینی استفاده کنید.

  سس سمبوسه  

نکات تهیه سمبوسه جنوبی:

- اگر می خواهید سمبوسه شما رژیمی و سالم باشد آن را در روغن بسیار کم سرخ کنید.

- برای داشتن سمبوسه سیب زمینی با پنیر می توانید هم داخل مایه ترکیبی و هم روی نان پنیر بریزید.اصولا سمبوسه با انواع سس گوجه تند سرو می شود.

- اصولاً سمبوسه جنوبی با انواع سس گوجه تند سرو می شود. از کچاپ خانگی هم میتوانید استفاده کنید. این سس فوری و سالم در عرض چند دقیقه در منزل تهیه میشود.

- می توانید از ادویه گرام ماسالا یا ادویه جنوبی در این غذا استفاده کنید.

- از سمبوسه های کوچک تر میتوانید به عنوان فینگرفود تولد یا مراسم های دیگر هم استفاده کنید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم سمبوسه را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ سمبوسه_سیب_زمینی _ایران_کوک به اشتراک بگذارید.