شاید براتون سوال شده باشه که سیر انار غذای کجاست؟ خورش سیر انار یه خورش خوشمزه مازندرانی هست. این خورش جذاب از ترکیب دونه های انار با عطر و طعم خوش سیر تهیه میشه. البته در کنارش ادویه ها و طعم دهنده های مختلفی هم به اون اضافه میشه. مثل خورشت ناردون و خورشت انار؛ خورش سیر انار با مرغ و ماهی یا گوشت سرو میشه. به این صورت که شما مرغ و گوشت رو جدا تفت میدین و بعد با این خورش می پزین تا طعم بگیره. یا میتونین اون ها رو جدا بپزین و فقط در کنار هم سرو کنین.

  سرو سیر انار با اردک

عکس از foodmania_1990@

 

البته از حق نگذریم خورش سیر انار با اردک هم خیلی خوشمزه میشه. یا اگه دوست نداشته باشین با اون هیچ گوشتی سرو کنین، می تونین روی اون تخم مرغ بشکنید و با برنج میل کنین. در مجموع برای سرو و تهیه اون کاملا دستتون بازه و هیچ وقت ناامیدتون نمی کنه. پیشنهاد می کنم اگه تا به حال این خورش مازندرانی خوشمزه رو امتحان نکردین، حتما دست به کار بشین.

 

طرز تهیه سیر انار

 

مرحله اول: تفت دادن پیاز

یک تابه بردارید و آن را روی حرارت بگذارید. داخل تابه روغن بریزید تا داغ شود. پیازها را به شکل خلالی خرد کنید. سپس در تابه بریزید. خوب بهم بزنید تا سرخ شده و سبک شوند.

  تفت دادن پیاز

عکس از honarhaiman@

 

مرحله دوم: تفت دادن دانه انار

در این مرحله از تهیه خورشت سیر و انار مازندرانی باید حبه های سير را به صورت خلالی برش بزنید. به پیازها اضافه کنید و با هم تفت دهید. کمی بعد دانه های انار را در تابه بریزید.

  سرخ کردن انار

عکس از honarhaiman@

 

مرحله سوم: پخت خورش

مغز گردوهای خرد شده را به تابه اضافه کنید. سپس کمی زردچوبه به همراه ادویه های دلخواه در تابه بریزید و با هم تفت دهید. حالا باید اجازه دهید دانه های انار نرم شوند. نیازی به اضافه کردن آب نیست چون انار آب می اندازد.

  افزودن گردو

عکس از honarhaiman@

 

مرحله چهارم: سرو

وقتی دانه های انار نرم شد مطابق با ذائقه خودتان و ترشی انارها شکر و نمک اضافه کنید. حالا خورشت سیر انار مازندران شما آماده است. آن را به همراه پلو سرو کنید. نوش جان.

  خورش سیر و انار دون

عکس از honarhaiman@

 

نکات کلیدی تهیه خورش سیر انار

- اگر دوست دارید خورشت شما طعم و غلظت بیشتری داشته باشد می توانید حدودا یک چهارم پیمانه رب انار به آن اضافه کنید. انتخاب نوع ترش یا ملس بودن رب انار به ذائقه خودتان بستگی دارد. می توانید با افزایش دادن میزان شکر طعم این خورش را باب میل خودتان تنظیم کنید. در صورتی که رب انار شما غلظت و طعم کمی دارد می توانید میزان رب انار را تا یک دوم پیمانه افزایش دهید.

- برای تهیه خورش سیر انار با مرغ (یا اردک) باید ابتدا مرغ را جداگانه و بدون افزودنی با روغن تفت دهید. سپس خورش سیر و انار را تهیه کنید و وقتی در حال جوش است مرغ را به آن اضافه کنید تا با هم بپزند. برای پخت کامل خورش حدود یک ساعت زمان و حرارت ملایم نیاز است.

- در تهیه این خورش با ماهی باید ماهی را به صورت جداگانه با مواد دلخواه مثل نمک، فلفل، پیاز، آب لیمو و ... طعم دار کنید. سپس با روغن تفت دهید و در کنار خورشت سیر و انار دون مازندران میل کنید.

- در صورتی که حین پخت خورش آب انار خشک شد و دانه های انار نرم نشده بود باید مقداری آب به خورش اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا خوب مواد با هم بپزند. وقتی انار ها نرم شدند خورش آماده است.

- اگر دوست دارید طعم سیر این خورش شمالی زیاد باشد می توانید کمی پودر سیر به آن اضافه کنید.

- در صورت تمایل می توانید گردو را از مواد این خورش حذف کنید. - عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام foodmania_1990@ برداشته شده است.