انبه از میوه های آلویی، گرمسیری و اصالتا هندی است که خواص و فواید جالبی دارد و با آن انواع دسر، کیک و حتی غذا میتوان طبخ کرد. اما این بار از سس انبه میخواهیم صحبت کنیم. شاید برای برخی سوال باشد که سس انبه چیست؟ یک نوع سس مخصوص غذا ها و ساندویچ های گرم است. این سس طعمی ترکیبی از ترش، شیرین و تند دارد و بسیار پرطرفدار است. چون این سس برای مرغ، همبرگر، پیتزا و سمبوسه استفاده می شود اما ناگفته نماند که مصرف سس انبه برای فلافل بین مردم متداول تر شده به همین علت به سس انبه آبادانی نیز معروف است. این سس با انبه تازه تهیه می شود اما اگر به انبه تازه دسترسی ندارید میتوانید سس با پودر انبه درست کنید که پودر انبه در عطاری ها به راحتی یافت می شود. در ادامه طرز تهیه سس انبه تازه و همچنین سس پودر انبه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه سس انبه با انبه تازه

مرحله اول:

انبه را به خوبی بشویید و با چاقو به دو نیم تقسیم کنید. هسته انبه را خارج کنید و با قاشق گوشت را از پوست جدا سازید. سپس آن را خرد کنید.

خرد کردن انبه

مرحله دوم:

انبه ها را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید. کمی زعفران یا زردچوبه برای رنگ دهی به سس و همچنین کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

انبه در غذاساز

مرحله سوم:

شکر را به مواد اضافه کنید. چند پالس بزنید تا مخلوط شوند. مراقب باشید سس خیلی آبکی نشود.

کمی از سس را تست کنید که نمک و فلفلش را متناسب با ذائقه خودتان تنظیم کنید.

مرحله چهارم:

نشاسته را با آب سرد مخلوط کنید سپس در ماهیتابه بریزید. به آرامی سس را به نشاسته اضافه کنید و کمی با هم تفت دهید. سپس به ظرفی منتقل کنید سس شما آماده است.

این سس که با میوه انبه تهیه میشود به مدت بیش از یک هفته قابل استفاده است.

سس انبه با میوه انبه

طرز تهیه سس انبه با پودر انبه

مرحله اول:

یک قاشق غذا خوری پودر انبه را با سه دوم پیمانه سرکه سفید و نصف پیمانه آب به خوبی مخلوط کنید تا حدی که هیچ پودری باقی نماند.

مرحله دوم:

نمک و فلفل را اضافه کنید. سس را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله سوم:

سس را هم بزنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و غلیظ شود. پس از این که غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید اجازه دهید خنک شود. سس هرچه خنک تر شود غلیظ تر خواهد شد.

این سس به مدت یک الی دو ماه قابل استفاده است.

سس انبه با پودر انبه

نکته ها:

-برای داشتن سس انبه تند میتوانید به میزان تمایل خودتان فلفل سس را بیشتر کنید. یا میتوانید سس انبه و زنجبیل تهیه کنید که در این سس به میزان تمایل خودتان میتوانید از پودر زنجبیل استفاده کنید.

- به این سس سس انبه بندری یا سس انبه جنوبی نیز گفته می شود اما این نام به خاطر سرو سس انبه برای فلافل و سمبوسه است و دستور تهیه ی متفاوتی ندارد.

-در تهیه سس انبه با پودر انبه مراقب باشید پودر به طور کامل در سرکه حل شده باشد؛ چون اگر خوب حل نشود روی حرارت گلوله خواهد شد.

-پودر انبه خودش ادویه دارد و نیازی نیست ادویه خاصی به آن اضافه نمایید.