ماهی کیلکا چیست؟ یه نوع ماهی که توی دریای خزر زندگی می کنه، نهایتا ده سانتی متره و وزنشم شاید به ده گرم برسه. فواید خوردن ماهی کیلکا خیلی زیاده که از این خواص میشه به دارا بودن مقدار زیادی ویتامین B و A، کلسیم و فسفر اشاره کرد.

اما راه های مصرف این ماهی چیه؟ خب اصولا مثل همه ماهی ها میشه اون رو به روش های مختلفی سرو کرد. اما به خاطر جثه ریزش یه خرده کار باهاش سخت تره و نمیشه باهاش شنیتسل ماهی یا ماهی شکم پر تهیه کرد. نگران نباشین! دو روش عالی برای پخت ماهی کیلکا هست که هم طعم بی نظیری داره و هم آسون و راحته. روش اول سوخاری کردن این ماهیه و روش دوم تهیه یه نوع خوراک خوشمزه از این ماهی هست. هر دوی این روش ها نیاز به مواد اولیه عجیب و غریبی نداره و در نهایت یه ماهی خیلی خوشمزه بهتون میده. اگه دوست دارین روش های خوبی یاد بگیرین تا از خواص کم نظیر این ماهی بهره مند بشین، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشین.

 

روش اول: طرز تهیه ماهی کیلکا سوخاری

 

1- ماهی را خوب تمیز کنید. سر و دم و باله های آن را ببرید. داخل شکم ماهی را خالی کرده و استخوان آن را جدا کنید. حالا آن را خوب بشویید.

2- یک کاسه متوسط بردارید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی درشت برش بزنید. سپس پیاز خرد شده را به همراه نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و آب لیمو در کاسه بریزید. ماهی ها را به کاسه اضافه کنید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید. حالا اجازه دهید ماهی در یخچال به مدت دو الی سه ساعت بماند. این کار باعث می شود ماهی کیلکا مزه دار شده و بوی بد آن از بین برود.

3- پس از گذشت این مدت، کاسه را از یخچال بیرون بیاورید. چند عدد سیخ چوبی بردارید. ماهی ها را با فاصله به سیخ بکشید.

4- دو عدد دیس یا سینی بزرگ به طول سیخ بردارید. پودر سوخاری و ادویه های دلخواهتان را در یکی از آن ها بریزید و کف دیس پخش کنید. در سینی دیگری تخم مرغ هم زده را بریزید.

5- حالا سیخ های ماهی را اول درون دیس تخم مرغ بگذارید و خوب بغلتانید. سپس آن ها را در دیس پودر سوخاری قرار دهید و بچرخانید. دقت داشته باشید که تمام ماهی ها کاملا به پودر سوخاری آغشته شوند.

  زدن ماهی در پودر سوخاری

عکس از ashpazierangin.mketabi@

 

6- کمی روغن در ماهیتابه بریزید. آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. حالا سیخ های ماهی کیلکا را داخل تابه بگذارید تا سرخ شوند. هر وقت یک طرف آن ها طلایی شد، میتوانید آن را بچرخانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود. ماهي کيلکا را با سبزی پلو یا پلوی ساده، سبزی تازه و سالاد نوش جان کنید.

  ماهی کیلکا سوخاری

عکس از ashpazierangin.mketabi@

 

روش دوم: طرز تهیه خوراک ماهی کیلکا

 

مواد لازم:

ماهي کيلکا  500 گرم

پیاز متوسط  1 عدد

رب گوجه فرنگی  2 قاشق غذاخوری

آب لیمو  1 قاشق چایخوری

نمک، فلفل، پودر سیر، زردچوبه، روغن  به میزان لازم

 

طرز پخت ماهی کیلکا :

1- برای تهیه خوراک خوشمزه از این ماهی، باید همانند روش قبلی آن را خوب تمیز کرده، بشویید.

2- ماهی های تمیز شده را با مقداری روغن و حرارت ملایم در تابه سرخ کنید. سپس آن ها را در کناری قرار دهید.

3- حالا پیاز را پوست بگیرید، آن را شسته و به شکل نگینی و ریز خرد کنید. تابه ای روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. پیازها را به همراه کمی زردچوبه در روغن تفت دهید تا نرم شوند.

3- وقتی پیازها طلایی رنگ شدند، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و در روغن تفت دهید. حالا پودر فلفل، آب لیمو و پودر سیر را به پیازها اضافه کنید. حدودا 5 دقیقه مواد را با هم خوب تفت دهید و بهم بزنید.

4- حالا یک پیمانه آب جوش در تابه بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید تا سس غلیظ خوراک شما آماده شود. ماهی کیلکا سرخ شده را به سس اضافه کنید.

5- مواد را به آرامی بهم بزنید تا ماهی ها خرد و له نشوند. دقت داشته باشید که شعله گاز باید خیلی کم باشد. حدودا 5 الی 10 دقیقه زمان لازم است تا خوراک شما کاملا آماده شده و به اصطلاح جابیفتد. خوراک ماهی کیلکا را به همراه پلو و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید. نوش جان.

  خوراک ماهی کیلکا خوشمزه

عکس از banu.mmexico@

 

نکات کلیدی تهیه ماهی کیلکا

- در روش اول ماهی سوخاری، نیازی نیست که از سیخ چوبی حتما استفاده شود. سیخ چوبی کمک می کند برای سرخ کردن و سرو ماهی راحت باشید. اما در صورتی که به سیخ با ابعاد مناسب دسترسی ندارید میتوانید ماهی ها را بدون سیخ در پودر سوخاری بغلتانید و در روغن سرخ کنید.

  سوخاری بدون سیخ چوبی

عکس از cooking.fun@

 

- در صورت تمایل میتوانید مقداری زعفران دم کرده هم برای طعم دهی بیشتر به ماهی اضافه کنید.

- برای عطر و طعم بیشتر میتوانید به مواد اولیه کمی پودر آویشن، رزماری و پودر گلپر هم اضافه کنید.

- میتوانید ماهی کیلکا سرخ شده و بدون پودر سوخاری هم تهیه کنید. فقط لازم است قبل از سرخ کردن آن، ماهی را با مواد گفته شده طعم دار کنید تا بوی آن از بین برود. - عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام ashpazierangin.mketabi@ برداشته شده است.