قیمه لاپلو چیست؟ یه غذای فوق العاده خوشمزه که من به شخصه خیلی دوستش دارم. قیمه لاپلو یا درهم که به قیمه شاه عباسی هم معروفه، یه روش برای تهیه خورش قیمه محسوب میشه. توی این روش شما خورش رو باید با برنج دم بندازین. همین! البته دستور تهیه اون به همین جا ختم نمیشه. یه سری نکته داره که خب میگیم براتون. ما این جا قیمه لاپلو با گوشت تکه ای یا همون خورشتی رو آموزش میدیم. بعدش به نکاتی که ممکنه براتون سوال بشه می پردازیم. خلاصه کلی کار داریم.

آموزش قیمه لاپلو

عکس از itsmommyfood@

اگه دوست نداشته باشین میتونین ادویه هایی که گفتیم رو استفاده نکنین. اما برای تهیه یه قيمه لاپلو مجلسي خوبه که با این ادویه ها درست بشه. بیشتر به خاطر این که توی مهمونی ها عطر و طعم غذاتون خاص تر باشه. اگه توی تهیه خورشت قيمه استاد هستین که تهیه این غذا براتون خیلی آسونه. اما اگه مبتدی هستین اصلا نگران نباشین. ما پیشتون هستیم. مرحله به مرحله و قدم به قدم! من که طاقتم تموم شد. شما چی؟ برای تهیه قیمه لاپلوی خوشمزه و مجلسی آماده هستین؟

 

طرز تهیه قیمه لاپلو

 

1- برنج را خوب بشویید و اجازه دهید یکی دو ساعت در مخلوط نمک و آب خیس بخورد. لپه را هم خوب شسته و اجازه دهید همین مدت در آب باشد. بهتر است یکی دو مرتبه آب لپه را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود.

 

2- پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه بزرگ یا قابلمه به ابعاد مناسب روی حرارت بگذارید. مقداری روغن در آن بریزید تا داغ شود. پیازها را با روغن تفت دهید تا نرم شوند.

 

3- وقتی پیاز نرم و سبک شد، نوبت به اضافه کردن گوشت خورشتی می رسد. گوشت خورشتی را تا حدی با پیاز تفت دهید که تغییر رنگ بدهد.

 

4- لپه ها را آبکش کنید و در تابه بریزید. آن ها را خوب به همراه گوشت تفت دهید. حالا رب گوجه فرنگی و زردچوبه را اضافه کنید و با هم بهم بزنید.

 

5- یک یا دو پیمانه آب اضافه کنید. مقداری پودر دارچین، هل و در صورت تمایل فلفل سیاه اضافه کنید. اجازه دهید خورشت قیمه لاپلو به مدت دو الی دو و نیم ساعت با شعله ملایم خوب بپزد. زمان پخت به نوع گوشت و لپه شما وابسته است. حدود یک ساعت آخر پخت خورشت؛ لیمو عمانی، نمک و در صورت تمایل زعفران دم کرده را اضافه کنید.

 

6- یکی از گوشت ها را بردارید و از پخته بودن آن مطمئن شوید. حالا آب برنج را خالی کنید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و تا نصف آن آب بریزید. برنج را به قابلمه اضافه کنید تا بپزد.

 

7- در تهیه قیمه لاپلو نیازی نیست برنج، مثل روش برنج آبکش کاملا بپزد تا آن را بردارید. این بار برنج را کمی دانه تر و اصطلاحاً زنده تر از روی حرارت بردارید. آن را آبکشی کنید. وقتی آب مواد خورشت قیمه جمع شد، اجاق گاز را خاموش کنید.

 

8- کف یک قابلمه را با روغن چرب کنید. ته دیگ دلخواه خودتان را در قابلمه قرار دهید. حالا یک لایه از برنجی که آماده کرده اید روی ته دیگ بریزید. سپس یک لایه از قیمه روی آن ریخته و این مراحل را تکرار کنید تا وقتی برنج و قیمه تمام شود. هم چنین میتوانید تمام برنج و خورشت را با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید.

 

9- مقداری آب، کره ذوب شده یا روغن حیوانی یا گیاهی روی مواد بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید قیمه لا پلو یا قیمه شاه عباسی شما به مدت 30 الی 45 دقیقه دم بکشد. این غذا را به همراه ترشی، سالاد شیرازی و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید. نوش جان.

 

قیمه لاپلو با گوشت

عکس از manakiarasi@

نکات کلیدی تهیه قیمه لاپلوی مجلسی

- در صورت تمایل برای ته دیگ قیمه لا پلو خوشمزه میتوانید از ته دیگ ته چینی استفاده کنید. فقط باید مراحل آماده سازی ته چین را در مرحله هشتم و قبل از اضافه کردن مخلوط برنج و قیمه انجام دهید.

- در صورتی که از چوب دارچین در تهیه این خورشت استفاده می کنید، پس از پخت خورش و قبل از مخلوط کردن آن با برنج، چوب های دارچین را از آن جدا کنید.

- لپه را میتوانید به صورت نیم پز به خورش اضافه کنید. و یا آن را کاملا جداگانه بپزید.

- برای عطر و طعم دادن بیشتر به قیمه لاي پلو میتوانید از گلاب یا پودر گل سرخ استفاده کنید. به جای لیمو عمانی میتوانید گرد لیمو و به جای دانه هل، پودر هل را جایگزین آن کنید.

- قیمه لاپلو با گوشت قلقلی و چرخ کرده هم قابل تهیه کردن است. در این صورت زمان پخت کمی کمتر می شود. هم چنین میتوان قیمه لاپلو با مرغ هم تهیه کرد. دستور تهیه آن مشابه با همین دستور و دستور تهیه قیمه با مرغ است.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام mfoods2@ گرفته شده است.