یکی از خوشمزه ترین دسرهایی که خیلی راحت هم تهیه میشه محلبی عربی هست.  محلبی با نشاسته و ترکیب اون با شیر و یه سری مواد طعم دهنده تهیه میشه که بافت نرم و طعم شیرینی داره. البته فقط از شیر استفاده نمیشه. بلکه تهیه محلبی با خامه زده شده باعث میشه بافت دسرتون غلیظ و دوست داشتنی تر باشه. کلا محلبی بین کشورهای عربی و ترکیه خیلی محبوبه. اما دستور محلبی ترکیه یکم متفاوته. و در اون به جای نشاسته از آرد برنج استفاده میشه.

در واقع توی این مطلب ما یه دستور کلی براتون نوشتیم که هر جور که دوست داشته باشین میتونین طعم دهنده هاش رو تغییر بدین. یعنی خیلی راحت میتونین به کمک همین دستور محلبی شکلاتی یا محلبی توت فرنگی، گردویی، زعفرانی، پرتقالی و ... تهیه کنین. برای تزیین محلبی ساده مسلما راه های زیادی هست. اما در این مطلب ما از سیروپ گل رز و مغز پسته استفاده کردیم که عطر و طعم فوق العاده ای به دسرتون میده. پیشنهاد می کنم اصلا از دستش ندین.

از اون جایی که خودم عاشق محلبي و دسر با نشاسته هستم، حدس می زنم بعدش بخواین دسرهای بیشتری یاد بگیرین. پس بهتون پودینگ شکلاتی، پودینگ وانیلی و ساندی شکلات رو پیشنهاد میدم. نوش جانتون!

 

طرز تهیه محلبی

 

مرحله اول: آماده کردن پودینگ شیر

1- یک قابلمه کوچک یا شیر جوش را روی حرارت بگذارید. شیر، خامه زده شده، شکر و نشاسته ذرت را خوب بهم بزنید. تا حدی که نشاسته ذرت خوب از هم باز شود و هیچ گلوله ای باقی نماند.

2- شیر جوش باید روی حرارت متوسط باشد. اجازه دهید مواد با هم به جوش بیایند. به طور مداوم به هم زدن ادامه دهید. صبر کنید تا چند ثانیه دیگر مواد با هم بجوشند. به طوری که مخلوط غلیظی حاصل شود که دور آن پر از حباب های بزرگ است.

3- حالا مواد پودینگ شیر محلبی را از روی حرارت بردارید. گلاب و عرق بهار نارنج را اضافه کنید و بهم بزنید.

  اضافه کردن بهار نارنج  

4- سپس مخلوط پودینگ شیری را در فنجان های مخصوص سرو بریزید و در یخچال بگذارید. نیازی نیست روی آن ها را بپوشانید. حدودا 20 دقیقه لازم است تا از سطح شروع به بسته شدن کند. در این حین سیروپ روی دسر را آماده کنید.

  ریختن محلبی در ظرف سرو  

مرحله دوم: تهیه شربت روی محلبی

1- در یک شیر جوش کوچک، سیروپ گل رز، آب و نشاسته ذرت را بریزید. آن را روی حرارت بگذارید و خوب بهم بزنید.

2- حالا اجازه دهید روی حرارت متوسط اجاق گاز با هم بجوشند. بهم زدن را ادامه دهید تا مواد با هم غلیظ و یک دست شوند و روی آن حباب به وجود بیاید.

  تهیه سیروپ رز  

3- شیر جوش را از روی حرارت بردارید. به کمک قاشق، یک لایه نازک از شربت صورتی رنگی که تهیه کرده اید، روی هر فنجان محلبي بریزید. فنجان محلبی را به آرامی تکان دهید تا شربت کاملا روی آن را بپوشاند.

  افزودن سیروپ رز به دسر  

4- حالا دوباره فنجان ها را در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. حدودا دو ساعت یا تمام شب نیاز است که دسر شما آماده شود.

 

مرحله سوم: آماده کردن تزیین پسته

1- یک تابه متوسط را روی حرارت اجاق گاز بگذارید. کره را داخل تابه بریزید. حرارت باید متوسط باشد تا کره ذوب شود. مغز پسته هایی که قبلا خرد و ریز کرده اید را به تابه اضافه کنید.

2- پسته ها را در کره خوب تفت دهید و به طور مداوم بهم بزنید تا برشته شوند. حالا شکر را در تابه بریزید تا کم کم ذوب شده و کاراملی شود.

3- حالا حرارت را خاموش کنید. عرق بهار نارنج را روی پسته ها بریزید. مخلوط را به کاسه تمیزی منتقل کنید تا به طور کامل خنک شود.

  آماده کردن مخلوط پسته  

4- یک قاشق از مخلوط پسته ای که آماده کرده اید، روی فنجان های محلبی (که دیگر خنک شده اند) بریزید. می توانید این دسر را همان لحظه سرو کنید. یا تا زمان سرو در یخچال قرار دهید. نوش جان.

  محلبی ساده با تزیین پسته  

نکات کلیدی تهیه محلبی

- این دسر را میتوانید با طعم های دلخواه خودتان ترکیب کنید. برای مثال میتوانید عرق بهار نارنج و گل رز را حذف کرده و وانیل را جایگزین کنید. یا به جای تزیین سیروپ رز و مغز پسته روی این دسر، از مخلوط آجیل مورد علاقه تان استفاده کنید.

- برای سرو محلبي میتوانید از هر ظرفی که دوست دارید (بشقاب و حتی کاسه های بزرگ) کمک بگیرید.

- این مقدار مواد اولیه به شما حدودا 20 تا 22 فنجان کوچک (شات) دسر می دهد. شما میتوانید به مقدار دلخواه خودتان میزان مواد اولیه را دو برابر، سه برابر یا حتی نصف کنید.

- طرز تهیه این دسر جذاب و خوشمزه از سایت cleobuttera ترجمه شده است.