رولت سیب زمینی یک غذای خوشمزه و عالیه که می تونید باهاش حسابی اعضای خانواده و مهمان ها رو غافلگیر کنید. سیب زمینی رو تصور کنید که با گوشت و یه عالمه پنیر پر شده. به نظر من که خیلی هیجان انگیزه! اگه با این دستور تا به حال آشنا نشدید اصلا جای نگرانی نیست. این رولت یه غذای اصلی ساده است که با مواد اولیه دم دست تهیه میشه اما طعم اون می تونه سخت ترین سلیقه ها رو هم تحت تاثیر قرار بده.

بد نیست بدونید که رولت یک کلمه فرانسویه، بنابراین میشه گفت رولت ها خوراکی هایی از اروپا هستند. رولت یعنی خمیری که با یک ماده پر و سپس لوله یا همان رول شده است، یعنی اینکه رولت می تونه یک غذا باشه مثل رولت مرغ و قارچ و یا یک خوراکی شیرین و خوشمزه باشه مثل رولت شکلات و اسپرسو یا رولت انار.

رولت سیب زمینی برای روزهای تعطیل و دور همی خانواده حرف نداره. این رولت برخلاف رولت گوشت در یک ظرف صاف پخته میشه چون کلا از اساس متفاوته. براتون سوال ایجاد شده که این غذا چطور تهیه میشه؟ خب کمی صبور باشید و با ما همراه باشید تا طرز تهیه این رولت رو یاد بگیرید.

 

طرز تهیه رولت سیب زمینی 

 

مرحله اول: آماده سازی سیب زمینی ها برای تهیه رولت 

ابتدا سیب زمینی ها را بشویید و در آب سرد قرار دهید. آنها را روی شعله بگذارید و به مدت 12 تا 15 دقیقه بپزید (یا تا زمانی که با چنگال کاملا نرم شوند). هنگامی که سیب زمینی ها هنوز گرم هستند پوستشان را بگیرید. برای این کار از یک چاقو یا مالش سیب زمینی ها در کف دست استفاده کنید. با یک چنگال سیب زمینی های پخته را به خوبی له کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید. بعد از این مرحله نوبت به اضافه کردن پنیر پارمسان، زرده تخم مرغ، ادویه ها و شیر به پوره سیب زمینی می رسد.

تمامی مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. در ادامه تهیه رولت سیب زمینی آرد و بیکینگ پودر را نیز داخل کاسه بریزید. این مواد را آنقدر هم بزنید تا هیچ توده ای در آن دیده نشود. در یک کاسه دیگر سفیده های تخم را با دست یا همزن بزنید تا جایی که کاملا سفت شوند، سپس سفیده را نیز به سایر مواد اضافه و کامل مخلوط کنید. در همین حین فر را نیز روشن کنید و روی درجه حرارت 350 فارنهایت (175 سانتی گراد) قرار دهید.

 

مرحله دوم: خمیر سیب زمینی را بپزید. 

یک قالب یا سینی مستطیل شکل با ابعاد 9 در 13 اینچ (حدودا 22 در 33 سانتیمتر) آماده کنید و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. روی کاغذ روغنی را چرب کنید، سپس خمیر سیب زمینی را داخل قالب بریزید. با استفاده از لیسک یا پالت خمیر را صاف و یکنواخت کنید. قالب را به فر انتقال دهید و به مدت 35 تا 40 دقیقه بپزید. برای اطمینان از پخت یک خلال دندان را در کیک سیب زمینی فرو کنید، اگر تمیز بیرون آمد پس کاملا پخته است.

 

مرحله سوم: مواد میانی رولت سیب زمینی را آماده کنید. 

هنگامی که خمیر سیب زمینی در حال پختن است می توانید مواد میانی رولت سیب زمینی را آماده کنید. روغن را در یک ماهیتابه تفلون گرم کنید و پیاز را به مدت 3 دقیقه تفت دهید. سپس سیر را نیز اضافه و 1 دقیقه سرخ کنید. مراقب باشید که سیر و پیاز قهوه ای نشوند.

در حالی که شعله گاز متوسط رو به بالاست گوشت چرخ کرده را داخل ماهیتابه بریزید و 2 دقیقه هم بزنید تا گوشت ها کاملا از هم جدا شوند. شعله را پایین بکشید و 1/4 پیمانه سس گوجه را نیز به گوشت اضافه کنید. 4 تا 6 دقیقه زمان بدهید تا گوشت و سایر مواد کاملا پخته شوند.

سرکه را به مواد داخل تابه اضافه کنید و صبر کنید تا کاملا تبخیر شود. در پایان جعفری خرد شده یا پیازچه را نیز به مواد میانی اضافه کنید و کامل هم بزنید. شعله را خاموش کنید و مواد را کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم : آماده کردن رولت 

وقتی سیب زمینی کاملا پخته شد قالب را از فر خارج کنید. یک سینی بزرگتر از قالب آماده کرده و روی آن را با یک دستمال تمیز و مرطوب بپوشانید. سیب زمینی را روی سینی برگردانید و کاغذ روغنی را جدا کنید. لبه های خشک شده را برش بزنید.

  خمیر سیب زمینی پخته  

یک لایه پنیر موزارلا و سپس یک لایه گوشت روی سیب زمینی بریزید. با استفاده از پارچه مرطوب سیب زمینی را به آرامی رول کنید. روی رولت سیب زمینی آماده شده را مجدد در فر با دمای 120 سانتی گراد قرار دهید. نیاز نیست خیلی در فر باشد، همین که پنیر آب شود کافی است. خیلی با احتیاط رولت را برای سرو به ظرف مورد نظر انتقال دهید و با مابقی سس گوجه و پنیر پارمسان به شکل دلخواه تزیین کنید. در پایان از خوردن آن لذت ببرید.

  رولت سیب زمینی آماده  

نکات کلیدی در تهیه رولت سیب زمینی 

- می توانید رولت را از قبل آماده کنید و به مدت 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید، فقط باید در ظرفی دربسته و مهر و موم باشد. به هنگام استفاده آن را در فر قرار داده و گرم کنید.

- برای گرم کردن رولت سیب زمینی آن را به یک ظرف مناسب انتقال دهید (کف ظرف را با کاغذ روغنی بپوشانید)، سپس ظرف حاوی رولت را در فر با دمای 120 درجه سانتی گراد (250F) قرار دهید و حدود 15 تا 25 دقیقه گرم کنید.

- اگر رولت برش خورده است برای گرم کردن دوباره، برش ها را بین 30 تا 60 ثانیه در ماکروویو قرار دهید.

- از هر نوع شیر لبنی یا غیر لبنی (شیر نارگیل، بادام) می توانید برای تهیه این غذا استفاده کنید. - می توانید از آرد فاقد گلوتن برای تهیه رولت سیب زمینی استفاده کنید.   - این دستور از وبسایت easy and delish ترجمه شده است.