ممکنه شما هم مثل من این سوالات زیاد به گوشتون خورده باشه که والک پلو چیست یا والک پلو غذای کجاست. اصلا شاید سوال خودتونم باشه. پس بیاین یه بار برای همیشه طرز تهیه این پلوی معرکه رو با هم مرور کنیم.

این پلوی خوشمزه از یه نوع گیاه خودرو تهیه میشه که در فصل بهار (البته بیشتر اردیبهشت و خرداد) توی دامنه کوه های البرز و زاگرس رشد می کنه.

والک رو معمولا به اسم های مختلفی مثل سیر کوهی یا تره کوهی هم می شناسن. در واقع ترکیب والک با برنج یه غذای محلی و قدیمی کرمانشاهی و تهرانی می سازه.

این پلوی خوش عطر به روش های متنوعی تهیه میشه. ما سعی کردیم تموم نکات لازم رو بهتون بگیم. به همین خاطر والک پلویی که به روش آبکش برنج تهیه میشه رو در قالب روش اول و سبک برنج کته ای اون رو در روش دوم آوردیم.

البته این که اسم روش اول والک پلوی مجلسی هست، به این معنا نیست که روش کته رو برای مهمونی ها نمیشه تهیه کرد. انتخاب طرز تهیه والک پلوی خوشمزه به عهده خود شماست.

والک پلو با مرغ، ماهی، انواع کوفته و گوشت چرخ کرده، انواع خوراک، تن ماهی، لوبیا و نیمرو هم سرو میشه. امیدوارم از تهیه این غذای جذاب نهایت لذت رو ببرین.

 

روش اول: طرز تهیه والک پلوی مجلسی

 

1- برای شروع باید برنج را خوب بشویید و به همراه آب و مقداری نمک در ظرفی بریزید تا 1 الی 2 ساعت خیس بخورد.

 

2- حالا والک ها را کاملا تمیز کنید. خوب و با دقت آن ها را بشویید و در سبد یا صافی بریزید تا آب آن ها گرفته شود.

 

3- وقتی آب والک ها کاملا کشیده شد، آن ها را خرد کنید. اندازه برش والک ها بهتر است کمی از سبزی مخصوص پلو بزرگ تر باشد. حدودا به اندازه یک بند انگشت خوب است. یا میتوانید آن ها را به شکل نواری برش بزنید.

  والک برای پلو

عکس از mojgan_k.moghadam@

 

4- یک قابلمه به اندازه متوسط بردارید. داخل قابلمه آب بریزید به طوری که نصف آن را پر کند. قابلمه را روی حرارت زیاد اجاق گاز بگذارید، مقداری نمک اضافه کرده و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

 

5- وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد، آب برنج را خالی کنید. برنجی که یکی دو ساعت خیس خورده را درون قابلمه محتوی آب جوش بریزید. حدود یک ربع بعد برنج باید کمی نرم تر شده باشد. در این مرحله از تهیه والک پلو برنج اصطلاحا نیم پز شده است.

 

6- حالا والک های خرد شده را درون قابلمه بریزید. اجازه دهید حدودا 5 دقیقه والک به همراه برنج بجوشد. سپس مخلوط برنج و والک را آبکش کنید.

 

7- در این مرحله در صورت تمایل ته دیگ دلخواه را در قابلمه قرار دهید. مخلوط برنج و والک را در قابلمه ریخته و به آن کمی آب و مقداری روغن اضافه کنید. (مانند دم کردن برنج ایرانی) درب قابلمه را بگذارید.

حرارت اجاق گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید والک پلوی شما حدود 40 تا 45 دقیقه ی دیگر روی حرارت باشد تا دم بکشد. نوش جان.

  والک پلو خوشمزه

عکس از green__lifestyle@

 

روش دوم: طرز تهیه والک پلو تهرانی

 

1- در این روش هم مانند روش قبلی، والک را خوب پاک کنید و بشویید. پس از آبکشی، آن ها را به اندازه مناسب خرد کنید. برنج را یک تا دو ساعت در مخلوط آب و نمک بریزید تا به خوبی خیس بخورد.

 

2- یک قابلمه به اندازه متوسط بردارید و در آن مقداری آب بریزید. صبر کنید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.

 

3- حالا والک ها را در آب جوش درون قابلمه بریزید تا به خوبی بپزند. وقتی والک ها نرم شده و پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و در کناری بگذارید.

 

4- در همین حین که والک ها در قابلمه در حال پخته شدن هستند، قابلمه دیگری روی حرارت بگذارید. در آن مقداری آب بریزید و صبر کنید تا بجوشد. وقتی آب به جوش آمد، مقداری نمک و روغن اضافه کنید.

 

5- در این مرحله از تهیه والک پلوی تهرانی باید آب برنج را خالی کرده و برنج را درون قابلمه آب در حال جوش بریزید. اجازه دهید برنج خوب بپزد و آب داخل قابلمه آن کشیده شود.

 

6- حالا والک ها را به برنج اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا والک پلوی شما دم بکشد. آن را در ظرف سرو بکشید و با گوشت، ماست یا سالاد سرو کنید. نوش جان.

  والک پلو تهرانی

عکس از amoozesh_ashpazi@

 

نکات کلیدی تهیه والک پلو

- روش دیگری که برای تهیه این غذای خوشمزه وجود دارد، این است که والک ها را از ابتدا به همراه برنج در قابلمه بریزید تا با هم بپزند و دم بکشند.

- در روش دوم تهیه این پلو میتوانید به جای پختن والک ها به همراه آب، آن ها را در مقداری روغن تفت دهید. و بعد از این که آب برنج خشک شد، آن را به قابلمه اضافه کنید.

- برای طعم دهی بیشتر به این پلو میتوانید از ادویه های دلخواه مثل سماق استفاده کنید.

- با اضافه کردن زعفران به این پلو میتوانید پلوی زعفرانی هم تهیه کنید. برای این منظور، وقتی پلو دم کشید، روی آن مقداری زعفران دم کرده بریزید. هم چنین در پخت این پلو از سیر تازه ی خرد شده هم استفاده می شود.

- در فصل هایی غیر از بهار که دسترسی به والک امکان پذیر نیست، میتوانید این غذا را با والک منجمد یا خشک شده هم تهیه کنید.

- در تهیه این پلو نسبت ب تهیه پلوی سفید و معمولی به آب کمتری نیاز است چون خود والک هم آب پس می دهد. - دقت داشته باشید که والک شسته شده خیلی زود خراب می شود. پس همان موقعی که تصمیم به تهیه غذا دارید آن را بشویید. هم چنین زیاد شستن والک باعث چروکیده و پژمرده شدن آن می شود. تا حد امکان آن را به مدت طولانی در آب قرار ندهید. - اگر دوست دارید تمام طول سال از این پلوی دوست داشتنی بهره مند شوید، توصیه می شود برای نگه داری بلند مدت والک آن را دور از نور مستقیم آفتاب و در سایه خشک کنید. یا میتوانید آن را در فریزر منجمد نمایید.

-به کمک مقداری والک و تخم مرغ میتوانید کوکو والک هم تهیه کنید.

- عکس اصلی این مطلب از صفحه اینستاگرام honare_ashpazie_irani@ برداشته شده است.