قبل از اینکه طرزتهیه توپک زعتر رو بهتون بگم میخوام براتون توضیح بدم که ادویه زعتر چی هست و چه خواصی داره. زعتر یه نوع ادویه ترکیبی که معمولا به صورت خام استفاده میشه. از اون می تونید برای چاشنی انواع غذاها استفاده کنید. ماده اصلی ادویه زعتر، آویشن کوهیه که خیلی هم معطره. این چاشنی معطر محصول آفریقای شمالی و خاورمیانه است. مردمان این مناطق باور دارند که این ادویه اثر مثبتی روی حافظه داره.

با این تفاسیر اگه برای صبحانه بچه ها توپک زعتر درست کنید براشون یه روز پر انرژی رو رقم زدید. البته خوراکی های مقوی دیگه ای هم هست که بتونید برای وعده صبحانه درست کنید، مثل مافین صبحانه، کولاش و مافین جو دوسر پرک؛ اما قطعا این توپک هم ارزش امتحان کردن داره.

یکی دیگه از خواص ادویه زعتر اینه که باعث افزایش گردش خون توی رگ ها می شه. پس توپک زعتر هم تمامی این خواص بی نظیر رو داره. تازه به خاطر افزودن مواد دیگه ای مثل پنیر، آرد و ... ارزش غذایی بالاتری هم داره.

 

طرز تهیه توپک زعتر

مرحله اول : آماده کردن خمیر

برای درست کردن توپک های زعتر خوشمزه اول باید آرد و شیر خشک را داخل یک ظرف الک کنید. خمیرمایه، شکر، نمک و روغن مایع را به آن ها اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. در ادامه آب ولرم را کم کم داخل مواد ریخته و با دست ورز دهید تا خمیر نرمی به دست بیاید و به دست نچسبد. اگر یک دفعه تمام آب را اضافه کنید ممکن است خمیر شما شل شود. روی خمیر آماده شده را با یک پارچه یا سلفون به مدت 40 دقیقه بپوشانید تا عمل بیاید.

  مخلوط کردن مواد برای تهیه خمیر توپک زعتر   خمیر آماده توپک زعتر  

مرحله دوم : آماده کردن توپک ها

پس از گذشت زمان مورد نظر، خمیر شما برای درست کردن توپک ها آماده است. قبل از اینکه روی خمیر را باز کنید یک بسته پنیر کیبی را به چهار قسمت تقسیم کنید و کنار بگذارید. سپس روی خمیر را باز کرده و پف آن را با دست بخوابانید. مقدار کمی از خمیر برداشته و کف دست پهن کنید. یک تکه از پنیر ها را روی خمیر گذاشته و آن را گرد کنید.

  گذاشتن پنیر در خمیر  

خمیر گرد شده را ابتدا داخل شیر و سپس در ادویه زعتر بغلطانید تا کاملا ادویه به آن بچسبد. تمام توپک ها را به همین شکل آماده کرده و روی یک سینی قرار دهید.

  غلتاندن توپک در ادویه زعتر   توپک زعتر آماده سرخ شدن  

مرحله سوم : سرخ کردن توپک زعتر

این توپک ها باید داخل روغن فراوان سرخ شوند. برای این منظور، یک ظرف کوچک برای سرخ کردن آن ها در نظر گرفته و حداکثر تا 2/3 آن را روغن بریزید. وقتی روغن کاملا داغ شد توپک های آماده شده را داخل آن گذاشته و سرخ کنید. می توانید یک دستمال را روی سینی قرار دهید و توپک زعتر سرخ شده را روی آن قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

  سرخ کردن توپک های زعتر  

نکات کلیدی برای پخت توپک زعتر

- می توانید به جای پنیر کیبی از هر نوع پنیر خامه ای دیگری نیز استفاده کنید.

- می توانید توپک ها را اول داخل مخلوط زرده تخم مرغ و شیر بزنید سپس داخل ادویه زعتر بغلطانید.

- اگر طعم پنیر را دوست نداشته باشید می توانید آن را حذف کرده یا از یک تکه شکلات استفاده کنید، اما اصل دستور استفاده از پنیر می باشد.

 

تصاویر از اینستاگرام:

fatemeh_zayani@