همه ما معمولا تا اسم بامیه به گوشمون میخوره یاد خوشت بامیه می افتیم. البته یه عده هم این غذا رو دوست ندارن. ولی به نظر من فوق العاده است. مخصوصاً همراه با بادمجون. ولی امروز میخوام بهتون یادآوری کنم که بامیه کاربردهای دیگه هم داره. مثلاً از پودر خشک شده ش میشه برای غلیظ کردن خورش استفاده کرد. در ضمن میشه ترشی بامیه هم تهیه کرد. درست کردن ترشی راحته اما فوت و فن خاص خودش رو داره. یه سری نکات کلی هست که توی تهیه همه ترشی ها باید رعایت بشه. یه سری نکات هم مخصوص هر نوع ترشی هست. مثلاً توی طرز تهیه ترشی بامیه ساده میبینید که نباید ساقه بامیه زیادی بریده بشه. وگرنه حالت لیزی پیدا میکنه که خیلی دلچسب نیست.

در اینجا ما روش ساده تهیه این نوع ترشی رو برای شما نوشتیم. که معمولا بیشتر افراد از این روش استفاده میکنن. اما گاهی ترشی بامیه با گوجه هم تهیه میشه. در این صورت میشه از آب گوجه یا گوجه میکس شده همراه سیر در ترشی استفاده کرد. سبزیجاتی مثل ترخون و شوید هم طعم خیلی خوبی به ترشی اضافه میکنن. فقط مراقب باشید که سبزیجات قبل از استفاده کاملا خشک شده باشن. در غیر این صورت ممکنه باعث کپک زدن ترشی شما بشه و زحماتتون رو هدر بده.

 

ترشی بامیه

 

بامیه خواص زیادی داره و حتی برای پوکی استخوان مصرفش توصیه میشه. پس یا تهیه این ترشی مقوی این ماده مفید رو کل سال در یخچال خونه نگه دارید. به این ترتیب هر موقع که خواستید میتونید سر سفره بامیه داشته باشید. شما رو نمیدونم ولی من که عاشق ترشی بامیه هستم. البته ترشی آلبالو و ترشی مخلوط رو هم خیلی خیلی دوست دارم. شما چه ترشی هایی دوست دارید؟ همین الان نظرتون رو ثبت کنید و به ما بگید.

 

طرز تهیه ترشی بامیه

مرحله اول:

برای تهیه این ترشی خوشمزه و آسان ابتدا بامیه ها را بشویید و ساقه شان را کوتاه کنید(خیلی کم کوتاه کنید تا مایع لزجی که درون آن ها است خارج نشود و ترشی حالت لیز پیدا نکند). بامیه ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و صبر کنید تا آب آن ها خشک شود.

  بامیه  

مرحله دوم:

بامیه ها را همراه با سیر، شوید خشک شده و فلفل داخل یک یا چند شیشه تمیز و خشک بریزید.

مرحله سوم:

یک پیمانه سرکه، یک پیمانه آب و نمک را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که مایع به جوش آمد شعله را خاموش کنید بگذارید سرد شود. سپس مایع را روی بامیه ها بریزید.

 

مرحله چهارم:

اجازه دهید شیشه ها کاملا خنک شوند. سپس درب آنها را محکم ببندید و در جای تاریکی قرار دهید تا ترشی جا بیفتد. ترشی بامیه بعد از دو هفته آماده است.

  ترشی بامیه خوشمزه

نکته های کلیدی تهیه ترشی بامیه خانگی خوشمزه

- سعی کنید از بامیه های ریز برای تهیه این ترشی خانگی خوشمزه استفاده کنید. - معمولا ترشی بعد از ده روز هم قابل مصرف است. - اگر دوست دارید بامیه ها خیلی نرم باشند میتوانید قبل از تهیه ترشی بگذارید چند قل بزنند. ولی بعد از آن باید بگذارید کاملا خشک شوند.

- این ترشی به دلیل میزان مساوی آب و سرکه طعم ملایمی دارد.

- اگر ترشی تند و تیزتری را می پسندید آب را حذف کنید و فقط سرکه بریزید. اگر تردی بامیه را دوست ندارید، می توانید قبل از ریختن در شیشه، آن را کمی در آب بجوشانید. سپس در آبکش بریزید تا آب آن برود و بعد از سرد شدن از آن استفاده کنید.

- سیر را بنا به سلیقه میتوانید خرد شده یا درسته داخل ترشی بامیه بریزید.

- برای عطر بهتر ترشی میتوانید علاوه بر شوید میتوانید از ترخون هم استفاده کنید.