فرارسیدن پاییز بهانه‌ی خوبی است که با استفاده از میوه‌های فصلی دست به امتحان میان‌وعده‌ها و دسرهای جدید و خلاقانه بزنیم. خرمالو یکی از میوه‌های محبوب پاییزی است که خواص فراوانی دارد و منبعی غنی از ویتامین C، A، و پتاسیم و منیزیم می‌باشد. مصرف خرمالو به شفافیت پوست و کنترل فشار خون کمک می‌کند و عملکرد کلیه و روده را بهبود می‌بخشد. خرمالو میوه‌ای محبوب برای استفاده در انواع کیک و شیرینی است و ما پیش از این طرز تهیه کیک خرمالو، پودینگ خرمالو و تارت خرمالو را با شما عزیزان در میان گذاشته‌ایم. در این دستور، طرز تهیه کوکی خرمالو یا شیرینی خرمالو که نوعی کوکی ساده و خوشمزه است را شرح خواهیم داد. کوکی خرمالو با انواع ادویه‌ها مانند دارچین و زنجبیل طعم‌دار می‌شود و بافتی نرم دارد که با یک لایه خارجی ترد پوشانده شده است.

  کوکی خرمالو اصلی

طرز تهیه کوکی خرمالو

 

مرحله اول:

فر را روی دمای 180 سانتیگراد درجه تنظیم کنید. دو سینی شیرینی‌پزی را با کاغذ روغنی بپوشانید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

برای تهیه پوره خرمالو، 2 عدد خرمالوی درشت و رسیده را پوست بگیرید و داخل مخلوط کن بریزید. میوه را تا جایی مخلوط کنید که تبدیل به یک پوره یکدست شود. شکر و کره نرم شده را با هم مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ و پوره خرمالو را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله سوم:

در یک کاسه جداگانه، دارچین، آرد، جوزهندی، بیکینگ پودر و نمک را مخلوط کنید. محتوی این کاسه را به ترکیب پوره خرمالو اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. در این مرحله از سایر ادویه‌ها مانند زنجبیل هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله چهارم:

جو پرک و کشمش را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله آخر:

مایه کوکی را با قاشق یا اسکوپ بستنی بردارید و با فاصله روی سینی شیرینی‌پزی قرار دهید. سپس به مدت 15 دقیقه داخل فر قرار دهید. برای این که از پخت کامل کوکی‌ها اطمینان حاصل کنید، نوک یک چنگال را به آرامی داخل یکی از آن‌ها فرو کنید و درآورید. اگر خمیر به چنگال نچسبد یعنی کوکی‌ها به خوبی پخته شده‌اند. پس از پخت کامل، سینی‌های شیرینی‌پزی را از فر خارج کنید و به مدت 5 دقیقه گوشه‌ای بگذارید تا خنک شوند. کوکی خرمالو را با انواع نوشیدنی‌های گرم سرو کنید و از میان‌وعده پاییزی دلچسب خود لذت ببرید. نوش جان!

نکته ها:

- در تهیه کوکی خرمالو می‌توانید از انواع دانه‌ها و مغزها مانند گردو، پسته، و بادام هم استفاده کنید.

- در صورت تمایل برای شیرین کردن کوکی خرمالو می‌توانید به جای شکر، از مقداری شکلات چیپسی استفاده کنید، مثل کوکی شکلاتی.

- روی کوکی‌ خرمالو را می‌توانید با کرم پنیری تزئین کنید. برای تهیه کرم پنیری یک بسته (250 گرم) پنیر خامه‌ای را با 1/2 پیمانه کره، 1 قاشق چایخوری شیر، 1 قاشق چایخوری وانیل، و 1 پیمانه شکر مخلوط کنید و برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

- یک راه دیگر برای تزئین کوکی خرمالو استفاده از سس پرتقال است. برای تهیه سس پرتقال، 1 پیمانه شکر، 2 قاشق غذاخوری آب پرتقال، 1 قاشق غذاخوری پوره خرمالو، و 1 قاشق چایخوری خلال پوست پرتقال را مخلوط کنید و روی کوکی‌ها بریزید. قبل از سرو برای حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید که سس روی سطح کوکی خرمالو سفت شود.

- از استفاده از میوه‌های خشک داخل کوکی خرمالو غافل نشوید! ورقه‌های خشک زغال اخته و زرشک کوکی خرمالو را ترش و شیرین و خوشمزه می‌کنند.