پودر سیر سوای خواص فوق العاده ای که دارد جزو طعم دهنده های عالی در تهیه انواع غذاست. این ادویه با عطر و طعم خوبی که دارد تقریبا در هر غذایی قابل استفاده است. پودر سیر خانگی از لحاظ کیفیت، عطر و طعم به هیچ وجه قابل مقایسه با مشابه بازاری آن نیست. با این روش می توانید براحتی در منزل پودر سیر تهیه کنید و در تهیه انواع غذاها از آن استفاده کنید.

 

طرز تهیه پودر سیر خانگی

 

سیرهای تازه را بشویید و پوست بکنید. حبه های سیر را بصورت بسیار نازک برش بزنید. می توانید آنها را بصورت خلالی یا ورقه ورقه برش بزنید یا آنکه سیرها را رنده کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که هرچه برش ها نازک تر و کوچک تر باشند، پودر سیر شما سریعتر آماده می شود.

  برای خشک کردن سیرها چند راه وجود دارد:  

راه اول روش سنتی و اصلی تهیه پودر سیر است. یعنی قرار دادن سیرها در معرض نور مستقیم خورشید: سیرها را داخل سینی بریزید و به مدت یکی دو روز زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بسته به شدت آفتاب و فصل این مدت زمان می تواند متغیر باشد.

راه دوم تهیه پودر سیر با خشک کردن در فر است: سیرهای خرد شده را داخل یک سینی یا توری قرار دهید. فر را روشن کنید و تا دمای 110 درجه سانتیگراد گرم کنید. سینی را داخل فر قرار دهید و به مدت 1.30 الی 2 ساعت حرارت دهید تا سیرها کاملا خشک شوند. این زمان بسته به نوع فر و برش های سیر می تواند کمتر یا بیشتر باشد. هرازگاهی سیرها را چک کنید. یک سیر را تکه کنید اگر کاملا خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود یعنی آماده است.

  سیر ها را در خشک کن و مایکروفر نیز می توانید خشک کنید. در هرصورت و از هر روشی که استفاده می کنید سیرها باید کاملا خشک و ترد شده باشند.   سیرهای خشک شده را داخل مخلوط کن یا غذا ساز بریزید و چندبار دکمه را فشار دهید تا به بافت دلخواه برسید. اگر دوست دارید پودر سیر شما بافت نرم تر وریزتری داشته باشد ودر غذا مشخص نباشد از آسیاب استفاده کنید.   سپس پودر سیر خانگی و معطر خود را در یک شیشه تمیز بریزید، درب آن را محکم ببندید و با خیال راحت از این ادویه پرخاصیت و مفید در آشپزی استفاده کنید.