یه وقتایی از درست کردن غذاهای گوشتی خسته می شید و دوست دارید غذای ساده و گیاهی و متفاوتی مثل مجور کدو درست کنید. میشه گفت مجور یکی از انواع کوکو هست که ماده  اصلی اون کدو سبزه، اما تفاوت هایی هم داره.  این غذا هم مثل کوکو باقالی جز غذاهای سنتی کشورمون و مربوط به استان کرمان میشه. کلا مردم کرمان علاقه خاصی نسبت به کدو دارند. شاید به این دلیل که می دونند این میوه چه ارزش غذایی بالایی داره.

طعم مجور کدو با کوکوی کدویی که همیشه درست کردید خیلی فرق داره. چون مجور توی روغن سرخ نمیشه، از این لحاظ به کوکوهای دیگه برتری داره. چون درصد چربیش خیلی پایین میاد.

اصلا نمی تونید تصور کنید که ترکیب کدو، پنیر سفید و شوید چقدر فوق العاده میشه. به خاطر وجود پنیر تو این غذا، منبع غنی کلسیم است و برای کسایی که پوکی استخوان دارن خیلی مفیده. کدو سبز نشاسته خیلی کم و فیبر بالایی داره. در نتیجه با خوردن این غذا خیلی زود احساس سیری می کنید و کمتر غذا می خورید. با این تفاسیر برای افرادی که رژیم لاغری دارن نیز مناسبه.

خوردن کدو سبز برای قلب نیز بسیار مفیده. این غذا هم مثل بقیه کوکو ها داخلش تخم مرغ داره. بنابراین سرشار از پروتئینه و یه غذای کامل به حساب میاد. همچنین به دلیل طبع خنک کدو، غذای خوبی برای فصل گرم تابستانه. بهتون پیشنهاد میدم در روز های گرم این غذا را درست کرده و در کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید.

 

طرز تهیه مجور کدو

 

1- برای تهیه این غذا ابتدا کدو ها را خوب شسته و داخل یک ظرف رنده کنید. سیر را نیز رنده و به کدو اضافه کنید. تخم مرغ ها را دانه دانه داخل یک کاسه کوچک بشکنید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید. سپس آن ها را به کدو های رنده شده اضافه کنید.

2- داخل یک ظرف دیگر آرد گندم و شوید را مخلوط کنید و داخل کدو های رنده شده و تخم مرغ بریزید.

3- در ادامه پنیر سفید را رنده و به همراه نمک و فلفل به مایع آماده شده اضافه کنید.

4- یک سینی مناسب فر که همه مواد داخل آن جا بگیرد انتخاب کنید. کف آن را با روغن مایع چرب کنید. مواد را قاشق قاشق روی سینی بریزید و به شکل دلخواه فرم بدهید (مثل کتلت). (همچنین میتوانید همه مواد را داخل سینی یا قالب بریزید و با یک قاشق مواد را داخل ظرف پخش کنید تا کاملا صاف و یکنواخت شود.)

5- ظرف غذا را داخل فر که از قبل روی حرارت 200 درجه سانتی گراد روشن کرده اید قرار داده و 30 دقیقه زمان دهید تا غذای شما آماده شود. اگر مجور کدو را به صورت یک تکه آماده کرده اید آن را برش داده و در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. می توانید اطراف آن را با خیار شور و گوجه فرنگی خرد شده تزیین کنید.

  طرز تهیه مجور کدو  

نکات کلیدی برای پخت مجور کدو

- بعضی افراد معتقدند که کدو سبز را می توان با پوست نیز داخل غذا استفاده کرد. اگر دوست داشته باشید می توانید برای این کوکو نیز کدو را با پوست رنده کنید.

- مایع آماده شده را می توانید داخل یک ظرف ریخته و هنگام سرو برای هر نفر برش بزنید. اما اگر فر شما بزرگ باشد می توانید مواد خام را داخل چندین ظرف کوچک ریخته و داخل آن قرار دهید.

- اگر از ظرف پیرکس یا تفلون استفاده کنید بهتر است، زیرا مجور کدو به ظرف نمی چسبد و راحت تر جدا می شود.

- می توانید مجور را در روغن سرخ کنید.   تصاویر از اینستاگرام: ashpazi_officiall@