کوفته قلقلی یا میت بال (meatball) یکی از انواع کوفته هست که ایتالیاییه و طعمی عالی داره. برای تهیه کردنش هم قرار نیست اذیت بشین چون آسونه. کوفته قلقلی برای کودکان هم یه غذای محبوب به حساب میاد. یادمه خودم هم از بچگی عاشق این غذا بودم و هنوز هم هستم. حالا این روشی که قصد دارم آموزشش بدم، یه روش خیلی عالیه که کمک می کنه هیچ وقت کوفته شما خشک نشه و همیشه طعم و بافتی ترد و خوشمزه داشته باشه. توی این دستور کوفته قلقلی با گوشت چرخ کرده مخلوط تهیه میشه. طبیعتا روش تهیه اون یه کمی با کوفته تبریزی، کوفته قلقلی با مرغ و کوفته برنجی متفاوته. و لازمه به ریزه کاری هاش هم خوب دقت کنین.

توی این دستور من اول کار رو با تهیه پودر سوخاری تازه شروع کردم تا تموم صفر تا صدش رو با هم انجام بدیم. در ادامه کار، از دو روش برای پخت کوفته استفاده کردم. یکی پخت اون در فر و دیگری سرخ کردن کوفته توی تابه. این روش ها رو توی مرحله پنجم و ششم از هم جدا کردم که براتون گیج کننده نباشه. کالری این دستور هم طبق روشی نوشته شده که کوفته در فر تهیه بشه و به تنهایی سرو بشه. یعنی بدون سس، پاستا یا برنج. این میت بال ایتالیایی رو می تونین با اسپاگتی، پاستا و همین طور سس گوجه فرنگی کچاپ و سس ایتالیایی مخصوص یعنی مارینارا و یا اصلا هر چی که دوست دارین سرو کنین. راستی! مواد اولیه رو آماده کردین تا با هم یه کوفته قلقلي فوق العاده خوش طعم تهیه کنیم؟

 

سرو کوفته قلقلی با اسپاگتی

طرز تهیه کوفته قلقلی (میت بال)

 

مرحله اول: آماده سازی پودر سوخاری

نانی که دو سه روز از پخت آن می گذرد را با دست چند تکه کنید. آن را در غذاساز بریزید تا خرد و ریز شود. در برخی از دستورهای آشپزی، نیاز است قبل از خرد کردن نان، آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه در فر با دمای 150 درجه سانتی گراد یا 300 فارنهایت بپزید و بعد خرد کنید. اما در این دستور از نان مانده استفاده می شود.

برای نگه داری مازاد پودر سوخاری میتوانید آن را در ظرف دربسته بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش تا سه ماه قابل نگه داری است.

 

تهیه پودر سوخاری

مرحله دوم: مخلوط کردن پودر سوخاری و شیر

در یک کاسه بزرگ، پودر سوخاری را به همراه شیر مخلوط کنید. اگر نیاز بود هر بار یک قاشق غذاخوری شیر اضافه کرده و مواد را بهم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که پودر سوخاری به حد کافی مرطوب شود. حالا اجازه دهید به مدت حداقل 5 دقیقه مخلوط شیر و پودر سوخاری استراحت کنند.

 

مخلوط آرد سوخاری و شیر  

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد کوفته قلقلی (میت بال)

یک کاسه بردارید. گوشت چرخ کرده مخلوط، تخم مرغ، پیاز، سیر، ریحان، جعفری، پونه کوهی، پنیر پارمزان، نمک و فلفل را در کاسه بریزید. حدودا 3/4 قاشق چایخوری نمک و 1/2 قاشق چایخوری فلفل کافی است.

 

مخلوط کردن مواد اولیه

مرحله چهارم: ورز دادن مواد اولیه کوفته

حالا به آرامی مواد کوفته قلقلی را با دست ورز دهید تا خوب مخلوط شوند. سپس دست هایتان را کمی چرب کنید. مقداری از مخلوط گوشت را بردارید و آن را به شکل توپ کوچک گرد کنید. هر میت بال باید تقریبا 38 گرم وزن داشته باشد.

 

ورز دادن خمیر گوشتی

مرحله پنجم:

روش اول) پخت کوفته قلقلی در فر

قبل از این که کوفته ها را آماده کنید، فر را روشن کنید تا در دمای 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتی گراد گرم شود. دو سینی فر به ابعاد حدودا 35 در 45 بردارید. داخل سینی را با کمی روغن زیتون چرب کنید و یا از اسپری جدا کننده استفاده کنید.

حالا میت بال ها را با فاصله داخل سینی فر بچینید. در هر سینی فر تقریبا بیست عدد کوفته قرار می گیرد.

 

قرار دادن کوفته در فر

حالا کوفته قلقلي ها را داخل فر بگذارید تا به مدت ده دقیقه بپزند و زیر آن ها قهوه ای رنگ شود. سپس کوفته ها را از فر خارج کنید و به کمک یک کفگیر آن ها را بچرخانید. جای سینی ها را در فر با هم عوض کنید. حدودا 8 تا 12 دقیقه طول می کشد تا طرف دیگر کوفته ها پخته شود.

احتمالا کوفته هایی که در مرکز سینی هستند دیرتر از کوفته هایی که در لبه هستند، می پزند. آن ها را تست کنید تا از پختشان مطمئن شوید. سپس با سس مارینارای گرم آن را سرو کنید. نوش جان.

 

پخت کوفته در فر

روش دوم) سرخ کردن کوفته قلقلی

یک تابه نچسب بزرگ به ابعاد حدودا سی سانتی متری بردارید. سه چهارم پیمانه روغن زیتون در آن بریزید. تابه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید. کوفته ها را به سه گروه تقسیم کرده و بعد سرخ کنید. به این شیوه دیگر کوفته ها نمی سوزند و با هم برخورد نمی کنند.

 

قرار دادن کوفته در تابه

اجازه دهید پس از گذشت حدودا 4 تا 6 دقیقه یک سمت کوفته قهوه ای مایل به طلایی رنگ شود. سپس با احتیاط آن را بچرخانید تا سمت دیگرشان هم سرخ شود. وقتی این کار را برای تمام کوفته ها تکرار کردید و کوفته ها کاملا پخته شدند، آن ها را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغنشان گرفته شود.

 

سرخ شدن کوفته

مرحله هفتم: پختن کوفته با سس مارینارا (اختیاری)

کوفته ها را به یک قابلمه بزرگ منتقل کنید و روی آن ها سس مارینارای گرم بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید میت بال به مدت 15 تا 20 دقیقه در این سس بپزد و فقط هر از گاهی آن را بهم بزنید.

 

پخت کوفته با سس

کوفته شما آماده است. نوش جان.

 

سرو کوفته قلقلی

نکات کلیدی تهیه کوفته قلقلی (میت بال)

- در روش پخت کوفته ها در فر هم می توانید برای طعم دهی بیشتر، کوفته ها را با سس مارینارای گرم روی حرارت ملایم بجوشانید. اما این بار فقط به ده الی بیست دقیقه زمان احتیاج است.

- حتما پیاز و سیر را به خوبی و به یک اندازه خرد و ریز کنید تا موقع پخت و سرو به اندازه سایر مواد اولیه نرم و ترد شود و زیر دندان احساس نشود.

- برای خوشمزه تر شدن این میت بال تا حد امکان از مواد اولیه تازه استفاده کنید. پر چرب بودن گوشت هم تاثیر چشمگیری در خوشمزه تر شدن این غذا دارد.

- به جای شیر میتوانید پودر سوخاری را با آب مرطوب کنید. اما ترکیب پودر سوخاری با شیر طعم و تردی بی نظیری به کوفته هایتان می دهد.

- مخلوط کردن مواد کوفته قلقلي با دست خیلی راحت تر از استفاده از قاشق است. و باعث می شود زودتر انجام شود.

- به اندازه کافی از تخم مرغ استفاده کنید. چون تخم مرغ باعث می شود کوفته شکل خود را حفظ کند. مخصوصا هنگام پخته شدن در سس مارینارا. به ازای هر 450 گرم گوشت چرخ کرده، یک عدد تخم مرغ کافی است. برای همین ما از دو تخم مرغ استفاده کردیم.

- این طرز تهیه کوفته قلقلی مرحله به مرحله از سایت cookingclassy ترجمه شده است.