آش ماش یکی از غذاهای سنتی شهر یزد به حساب میاد، اما به جرات می‌تونم بگم که در هر شهر و منطقه‌ای یه آش یا غذا دارند که با ماش درست می‌شه فقط اسماشون و تا حدی مواد اولیه اونها با هم تفاوت داره؛ مثلا شله ماشکی یاسوج یا آش ترخینه و ماش مناطق غربی کشور که هرکدوم خوشمزگی خاص خودشون رو دارند.

استفاده از دانه ماش فقط محدود به آش‌ها نیست و این دانه مغذی برای پخت ماش پلو یا دمپخت ماش هم به کار برده می‌شه، حتی با استفاده از اون می‌تونید سوپ‌هایی مثل سوپ جو و ماش بپزید؛ بنابراین به نظر می‌رسه برای استفاده از ماش دست‌تون بازه و می‌تونید به شکل‌های مختلف ازش بهره مند بشید. ماش توی حبوبات به نوعی مهجور واقع شده اما از نظر خواص بسیار غنیه و قطعا به همین دلیل بوده که قدیمی‌ها اینقدر توی غذاهای مختلف ماش می‌ریختند. بهتره شما هم از این الگو پیروی کنید و ماش رو بیشتر مورد استفاده قرار بدید؛ برای اول کار هم می‌تونید با همین آش شروع کنید که هم خوشمزه است، هم مقوی و هم سبک. این آش برای افطارهای ماه رمضان میت‌تونه یک انتخاب عالی باشه پس یادگیریش رو از دست ندید.

  خواص بی نظیر دانه ماش  

طرز تهیه آش ماش 

مرحله اول

از یکی دو ساعت قبل بهتر است برنج را در مقداری آب ولرم بخیسانید و کنار بگذارید. برای پختن آش ابتدا پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و در یک قابلمه مناسب در مقداری روغن تفت دهید.

هنگامی که پیازها سبک شدند زردچوبه، رب گوجه و فلفل سیاه را به آنها اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید. حالا ماش را نیز به این مواد اضافه کنید و 5 پیمانه آب جوش روی آن بریزید. حدود بیست دقیقه زمان بدهید تا ماش‌ها نیم‌پز شوند.

 

مرحله دوم

هنگامی که ماش‌ها نیم‌پز شدند نوبت به اضافه کردن برنج می‌رسد. آب برنج را کامل خالی کنید و آن را به ظرف حاوی ماش بیفزایید، درب قابلمه را بگذارید، شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج‌ها پخته شوند و آش جا بیفتد.

مرحله سوم

حدود یک ربع مانده به پایان زمان پخت، سبزی آش را نیز اضافه کنید. هر چه سبزی‌ها کمتر بپزند، رنگ و طعم‌شان تازه‌تر می‌ماند و آش خوشمزه‌تر خواهد شد. به همراه سبزی، نمک نیز به آش بزنید و حتما آن را مزه کنید که شور یا بی‌نمک نباشد.

هنگامی که آش کاملا جا افتاد، زمان میل کردنش فرا می‌رسد. آش را در یک ظرف مناسب بکشید و آن را با پیاز داغ و نعناع داغی که قبلا آماده کرده‌اید، تزیین و سرو کنید.

  آش ماش مقوی سبک خوشمزه  

نکات کلیدی برای تهیه آش ماش 

- برای پخت این آش یا هر غذای دیگر نیازی نیست ماش را از قبل بخیسانید.

- اگر دوست دارید طعم سبزی کامل به خورد آش برود، می‌توانید نیم ساعت پیش از اتمام پخت، آن را اضافه کنید.

- اگر آش خیلی سفت بود، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

- این آش سیرداغ ندارد.

- به جای آب می‌توانید از آب گوشت یا قلم استفاده کنید، همچنین در صورت تمایل یک قلمه کوچک در آش بریزید. - در برخی از دستورات داخل این آش شلغم می‌ریزند، افزودن آن کاملا اختیاری است. برای این مقدار  آش 2 عدد شلغم کافی است.   تصاویر از اینستاگرام: foroogh.sn@ royamoghimizade@