غذاهای محلی مناطق شمالی ایران جزو غذاهای بسیار مغذی و خوشمزه ای هستن که اصولا از ترکیب سبزیجات خوشمزه با مواد گوشتی یا غیر گوشتی تهیه میشن و از این رو بسیار سالم و مفیدند. تنوع غذاهای محلی شمالی بسیار زیاد است و شمالی های خوش سلیقه تقریبا از بیشتر نعمت های موجود در منطقه و محل زندگیشون می تونن غذاهای لذیذ و دوست داشتنی تهیه کنن که فکر می کنم تا حالا چندین بار تعدادی از این خوشمزه ها رو امتحان کردین و یا اگر هم نخوردین اسمشون رو شنیدین. غذاهایی مثل میرزاقاسمی، ترشی تره، کال کباب، کته کباب، فسنجون، اناربیج، کباب ترش، باقلا قاتق، سیروابیج و ... که خیلی معروف و شناخته شده اند.

سیرابیج یا همون سیروابیج از غذاهای ساده ولی فوق العاده است که  طرز تهیه راحتی داره و می تونیم در دسته نرگسی ها قرارش بدیم مثل نرگسی اسفناج و خب این غذا هم چون از سیر تازه تهیه می شه می تونیم نرگسی سیر هم بهش بگیم.

برای تهیه سیروابیج به مواد اولیه زیادی نیاز نداریم و در کمترین زمان ممکن در صورتی که سیر تازه داشته باشیم می تونیم غذایی سبک و مقوی درست کنیم و در وعده های غذایی متعدد سرو کنیم.

  سیرابیج  

من هم از اونجا که عاشق غذای محلی مخصوصا غذاهای شمالی هستم امروز قصد دارم روش تهیه سیروابیج رو بهتون آموزش بدم ولیشاید قبلش خوب باشه کمی از خواص سیر تازه بدونیم و اینکه چه زمانی  سیر  تازه بیشتر دردسترسه و به چه صورت می شه نگهداریش کرد تا در طول سال در غذاها به کار برد.

سیر تازه از نظر ظاهر شباهت زیادی به پیازچه داره و در فصل پاییز و بهار به راحتی می شه اون رو از سبزی فروشی ها و بازار میوه و سبزی تهیه کرد که هر چی برگهاش نازک تر و ظریف تر باشه غذاتون ترد تر و خوشمزه تر میشه پس موقع خرید به برگها و بخش انتهایی یا ریشه اش دقت کنید که ظریف و کوچک باشد. سیر تازه رو می شه در تهیه کوکوی سیر، آش رشته، سبزی پلو،کوکو سبزی و ... هم به کار برد که به خاطر تازه بودن، طعم ملایم تری داره و مثل سیر تند و تیز نیست و راحت تر می شه استفاده اش کرد.

سیر تازه خواص بی شماری داره و برای تقویت سیستم گوارش، سیستم ایمنی بدن بسیار مفیده و از مفید ترین مواد مغذی موجود در سیر تازه میشه به ویتامین C و آهن اشاره کرد که از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن هستن.

سیر تاره رو خیلی راحت می شه خشک کرد و یا اینکه به صورت خرد شدن در فریزر نگهداری کرد و در صورت لزوم در غذاهای متعدد به کاربرد. بهتون پیشنهاد می کنم همیشه مقداری از این سبزی دم دست داشته باشید.

 

طرز تهیه سیروابیج

  1. سیر تازه رو خوب بشویید و اجازه دهید کاملا آب آن خشک شود. 2. سیر شسته شده را  خرد کنید.   سیر   3.پس از اینکه سیر را خرد کردید آن را همراه آب، نمک، فلفل با حرارت ملایم حدود پنج تا ده دقیقه بپزید تا برگهای سیر کاملا نرم شود(اگر برگها کمی ضخیم بود طبیعتا نیاز به پخت بیشتر دارد و برای اینکار شعله را کم کنید تا آب به سرعت تبخیر نشود.) 4.پس از اینکه سیر پخته شد و آب آن کشیده شد آن را با کره و روغن مایع و زرد چوبه سرخ کنید(در حدی سرخ شود که عطر سبزی سرخ شده به مشام برسد سبزی را بیش از حد سرخ و تیره نکنید چون هم خشک می شود و هم تلخ.) 5. پس از سرخ کردن سیر، تخم مرغ ها را در تابه بشکنید و پس از پخته شدن تخم مرغ آن را هم بزنید تا به صورت یکنواخت در سیروابیج پخش شود)

نکات کلیدی تهیه سیروابیج

- سیرابیج در واقع نوعی خورش گیلانی است و آن را  همراه کته  سرو می کنند ولی خوردن آن با نان هم بسیار لذیذ است.

  خورش سیرابیج