تیرامیسو بدون شک یکی از پرطرفدارترین دسرهاست. مخصوصاً کسانی که به قهوه علاقه داشته باشند معمولاً این دسر رو هم دوست دارند. امروز میخوایم در مورد طرز تهیه تیرامیسو لیوانی صحبت کنیم. دسرهای تک نفره مثل چیز کیک لیوانی یا ژله دو رنگ لیوانی به خصوص برای دورهمی های کوچک مناسب هستند. بنابراین این تیرامیسو تک نفره رو هم میتونید برای زمانهایی که تعداد کمی مهمون دارید تهیه کنید. شک نکنید که مورد استقبال قرار میگیره.

اما توجه کنید این دسر هرچند خیلی جذابه برای بچه ها مناسب نیست. چون داخل اون زرده تخم مرغ خام به کار رفته. در صورتی که میخواین برای بچه ها یا برای خانم بارداری تیرامیسو لیوانی تهیه کنید بهتره از همون روش تهیه دسر تیرامیسو که قبلاً گفته شده استفاده کنید. فقط این بار مواد رو داخل لیوان های یک نفره بریزید. اما اگر مهمون های شما بزرگسال هستن با خیال راحت از روشی که اینجا گفته شده میتونید استفاده کنید.

 

دسر تیرامیسو تک نفره

طرز تهیه تیرامیسو لیوانی

 

1- تهیه مخلوط خامه ای:

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. سفیده ها را در کاسه بزرگی بریزید و با سرعت زیاد هم بزنید تا حالت خامه ای پیدا کنند و با برگرداندن ظرف بیرون نریزند.

در کاسه دیگری زرده ها را به همراه 1/3 پیمانه شکر 3-4 دقیقه هم بزنید تا رنگی روشن پیدا کند. سپس پنیر ماسکارپونه را اضافه کنید و هم بزنید. یک دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا هوای بیشتری وارد مخلوط شود. حال آب انگور و وانیل را هم اضافه و مخلوط کنید.

در آخر سفیده را روی مواد دیگر بریزید و به آرامی هم بزنید تا پف آن را نخوابانید.

 

مخلوط تخم مرغ و پنیر

 

2- آماده کردن قهوه تیرامیسو لیوانی:

در کاسه کوچکی (که بیسکویت در آن جا بشود) قهوه اسپرسو و یک قاشق شکر باقیمانده را بریزید و با هم مخلوط کنید.

 

اسپرسو و لیدی فینگر

 

3- سر هم کردن دسر:

یکی از بیسکویت ها را داخل اسپرسو بزنید در حدی که قهوه کاملاً به خورد آن برود ولی نشکند. آن را از وسط نصف کنید و کف لیوان قرار دهید. اگر کف لیوان شما کوچک باشد ممکن است نصف بیسکویت کافی باشد. یک قاشق پر از مخلوط خامه ای روی آن بریزید. دوباره یک لایه بیسکویت و خامه اضافه کنید. کمی کاکائو روی آن الک کنید. ادامه دهید تا لیوان پر شود. روی لایه آخر کاکائوی بیشتری الک کنید.

این مرحله را برای لیوان های دیگر تکرار کنید تا همه تیرامیسو لیوانی های شما آماده شوند. تیرامیسو اگر مدتی در یخچال بماند خوشمزه تر است. اما میتوانید بلافاصله هم آن را سرو کنید.

 

چیدن لایه های تیرامیسو لیوانی

 

نکته های کلیدی تیرامیسو لیوانی:

- در دستور تهیه اصلی تیرامیسو لیوانی که از سایت smittenkitchen.com ترجمه شده به جای آب انگور و وانیل از یک سوم پیمانه مارسالا استفاده شده بود.

- میتوانید کاکائو را بین لایه ها بپاشید یا فقط روی دسر از آن استفاده کنید. بستگی دارد چقدر به طعم کاکائو علاقه داشته باشید.

- به جای لیوان میتوانید از کاسه بستنی خوری یا جام هم استفاده کنید.

- با این دستور بسته به سایز لیولان هایتان میتوانید 6 تا 8 تیرامیسو لیوانی تهیه کنید.

- اگر وقت تهیه بیسکویت لیدی فینگر را ندارید میتوانید آن را به صورت آماده از فروشگاه های لوازم قنادی خریداری کنید.