در هنر غذا شناسی بیشتر ملت ها دسر نوعی مکمل غذایی است و خوردن آن ضرورت دارد. پس غذا یا دسر ها تنوع بالایی دارند و از ترکیب مواد مختلف تهیه می شوند. در بین کشورهای مختلف، که به دسر اهمیت بسیار می دهند می توان از فرانسه نام برد که در صنعت آشپزی و شیرینی پزی تقریبا پیشتاز است و از دیرباز دسرهای فرانسوی چنان محبوبیت داشته، که به تدریج راه خود را برای ورود به سنت آشپزی سایر ملت ها گشوده است. چه دسرهای سنتی فرانسه مانند: کرم بروله، کرم کارامل، شیرینی مادلن، شیرینی ماکارون، انواع کرپ، مرنگ و ... و چه  دسرهای مدرن  که از ترکیب خلاقانه  مواد هماهنگ از نظر طعم و رنگ و ... تهیه می شوند و به شکل لایه ای، تک لایه و در بیشتر مواقع تکنفره سرو می شوند طرفداران خاص خود را دارد. در بین دسرهای ساده ولی مدرن فرانسوی فروماژ (fromage)  بسیار لذیذ و پرطرفدار و تا حد زیادی شبیه به موس است، با این تفاوت که در تهیه آن از ژلاتین استفاده می شود و همچنین می توان آن را در طعم های مختلف تهیه کرد.

فروماژ در زبان فرانسه در واقع به معنی پنیر است و این دسر را که پایه اصلی آن خامه و تخم مرغ است به خاطر حالت پنیری و لطیفش به این نام می خوانند. چنانچه گفته شد فروماژ را که از جمله دسرها تقریبا پرکالری است می توان در طعم های مختلف و با انواع پوره میوه و سایر طعم دهنده تهیه و سرو کرد، مانند فروماژ شکلاتی، فروماژ قهوه، فروماژ موز، فروماژ پرتقال، فروماژ توت فرنگی و...

فروماژ توت فرنگی1

چنانکه می دانیم استفاده انواع توت یا بِری در هنر شیرینی پزی و تهیه دسر جایگاه ویژه دارد. انواع نوشیدینی و دسرها را میتوان با این نوع میوه ها تهیه کرد همچون اسموتی، ماست طعم دار شده و فروماژ که از ساده ترین و در عین حال پر طرفدار ترین دسرها هستند. پس در ادامه این مطلب از آنجا که دسرهای حاوی انواع توت به خاطر رنگ جذاب و طعم لذیذشان خواهان بسیار دارند، با دستور تهیه فروماژ توت فرنگی به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهید شد اما پیش از آوردن دستور لازم می دانیم کمی از خواص توت فرنگی  بگوییم.

توت فرنگی سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، کلسیم و ویتامین C، است و قدرت مبارزه با بسیاری بیماری ها همچون فشارخون، سرطان، دیابت و ... دارد و علاوه بر این توت فرنگی افزایش دهنده چربی مفید خون است. هر چند توت فرنگی بسیار مفید و پرخاصیت است اما دقت داشته باشید این میوه قدرت حساسیت زایی بسیار دارد پس در استفاده از آن زیاده روی نکنید و تاجایی که ممکن است توت فرنگی ارگانیک مصرف نمایید.

فروماژ توت فرنگی خوشمزه

طرز تهیه فروماژ توت فرنگی

مرحله اول:

اول پوره توت فرنگی را آماده کنید. توت ها را در میکسر بریزید تا کاملا  له شوند.

فروماژ توت فرنگی خوشمزه ..

مرحله دوم:

ژلاتین را به روش بن ماری آماده کنید. ژلاتین را در ظرفی بریزید و آن را با 3/2 پیمانه آب جوش مخلوط نمایید و روی کتری در حال جوش قرار دهید تا ژلاتین به خوبی حل شود( ترکیب را هر از گاه مخلوط کنید).

فروماژ توت فرنگی..

مرحله سوم:

تخم مرغ ها را همراه وانیل و شکر در ظرفی بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا  کرم رنگ و حجم آن دو برابر شود.

مرحله چهارم:

ژلاتین حل شده و گرم را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با لیسک به خوبی مخلوط کنید.

مرحله پنجم:

خامه را کمی با همزن بزنید تا فرم بگیرد، آن را همراه پوره توت فرنگی با مواد قبلی مخلوط کنید.

فروماژ توت فرنگی

مرحله ششم:

مایه فروماژ توت فرنگی را در ظرف مورد نظر بریزید و  در یخچال قرار دهید تا خوب ببندد.

بعد از اینکه فروماژ توت فرنگی آماده شد آن را به شیوه های مختلف می توانید تزیین کنید.

فروماژ توت فرنگی ساده

فروماژ توت فرنگی2

نکات:

- اگر مایل هستید می توانید تکه های توت فرنگی هم در دسر فرو ماژ بریزید و مخلوط کنید بعد در ظرف بریزید یا می توانید فروماژ لایه ای تهیه کنید، به این صورت که مقداری از مایه را در ظرف بریزید و بعد یک ردیف توت فرنگی بچینید و روی آن را با مواد فروماژ بپوشانید و این کار را در هرچند لایه که مایل هستید تکرار کنید.

- در این دسر می توانید میوه های مختلف را با توت فرنگی ترکیب کنید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم فروماژ توت فرنگی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ فروماژ– توت فرنگی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.