همون طور که میدونید هند کشور بزرگی است که از نظر فرهنگی بیشترین تنوع رو در جهان داره. در هند قومیت ها، فرهنگ ها و دین های مختلف در کنار هم زندگی میکنن. شک نکنید که غذاهای هندی هم همین قدر تنوع دارن. امروز میخوام نان هندی یا پاراتا رو به شما عزیزان معرفی کنم. پاراتا از نظر لغوی یعنی خمیر لایه لایه. در تهیه نان هندی هم مثل خمیر هزارلا (همون خمیر شیرینی ناپلئونی) روی خمیر رو چرب میکنن. اون رو تا میزنن و دوباره بازش میکنن. این فرایند باعث میشه بعد از پخت نان شما حالت لایه لایه و ترد پیدا کنه.

مرحله تا زدن خمیر به شکل های مختلفی ممکنه انجام بشه. گاهی خمیر رو به شکل دایره ای پهن میکنن و دو بار از وسط تا میزنن. و بعد مجدداً خمیر رو با وردنه یا با دست به شکل دایره پهن میکنن.

گاهی خمیر نان هندی رو از چهار طرف تا میکنن تا به شکل مربعی در بیاد و بعد با فشار خمیر رو باز میکنن. فرقی نمیکنه از چه روشی استفاده کنید. نکته مهم اینه که بین لایه ها چرب باید بشه.

روشی که در اینجا برای تا زدن خمیر نان هندی استفاده شده، روش بادبزنی است. با این روش نان شما لایه های زیادی پیدا میکنه و بسیار جذاب و خوشمزه میشه.

 

طرز تهیه نان هندی

 

1- آرد را در کاسه بزرگی الک کنید. وسط آن را گود کنید و تخم مرغ را در آن بشکنید.

 

آرد و تخم مرغ نان هندی

 

2- تخم مرغ را با چنگال هم بزنید. سپس به خوبی با آرد مخلوط کنید تا به شکل خرده نان در بیاید.

 

مخلوط کردن تخم مرغ

 

3- دو قاشق از روغن را به مواد نان هندی اضافه و مخلوط کنید.

  اضافه کردن روغن  

4- شکر و نمک را هم اضافه کنید و با نوک انگشتانتان مخلوط کنید.

5- حال کمی از آب را اضافه کنید و شروع کنید به ورز دادن با دست. اگر لازم است به تدریج آب بیشتری اضافه کنید. آن قدر ورز بدهید تا خمیر نرم و یکدستی ایجاد شود. روی خمیر را با پارچه مرطوبی بپوشانید و اجازه بدهید حدود 1 ساعت در دمای اتاق بماند.

  اضافه کردن آب  

6- بعد از این مدت پارچه را بردارید. خمیر باید نرم تر و حجم آن بیشتر شده باشد. خمیر نان هندی را به شش قسمت مساوی تقسیم کنید.

  چانه نان هندی  

7- یکی از چانه ها را در آرد بغلتانید و سپس روی سطح صاف و تمیزی قرار دهید. با وردنه آن را باز کنید.

8- خمیر پهن شده را به آرامی بلند کنید و یک طرف آن را در آرد بزنید. سمت دیگر آن روغن بمالید.

9- حال سمت روغنی خمیر را هم در آرد بزنید و به سطح کار بازگردانید.

 

مالیدن روغن روی خمیر پاراتا

 

10- حالا خمیر نان هندی را از یک طرف تا انتها به شکل بادبزنی تا بزنید. این مرحله کمی نیاز به تمرین دارد.

  تا زدن خمیر نان هندی  

11- دو طرف خمیر را که شبیه به طنابی لایه لایه شده بگیرید. به آرامی خمیر را روی سطح کار بزنید تا به تدریج طول آن بیشتر شود. (اگر گوشه ای از خمیر پارگی کمی ایجاد شد مشکلی ندارد)

  طناب خمیری  

12- وقتی خمیر به اندازه کافی دراز شد، آن را به شکل حلزونی بپیچید. انتهای خمیر را مانند تصویر به مرکز نان هندی برگردانید و کمی فشار بدهید.

  خمیر حلزونی  

13- این مراحل را برای چانه های باقیمانده هم تکرار کنید. سپس توپ های خمیری پیچیده شده را در ظرفی که از قبل داخلش آرد پاشیده اید قرار دهید. سعی کنید با هم تماس نداشته باشند. برای اطمینان میتوانید بین آنها کاغذ روغنی قرار دهید. روی ظرف خمیر فویل یا سلفون بکشید و 3 ساعت (یا از شب تا صبح) در یخچال قرار دهید.

 

خمیر پیچیده نان هندی

 

14- خمیر نان هندی را از مدتی قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای اتاق برسد. سپس یکی یکی آنها را روی سطح کار آرد پاشی شده قرار دهید و با دست یا به کمک وردنه پهن کنید. همه خمیرها را به همین شکل آماده کنید.

  باز کردن خمیر  

15- یک قاشق روغن در تابه بریزید. وقتی کمی داغ شد، شعله را کم کنید و خمیر را داخل تابه قرار دهید. هر طرف را حدود 2 دقیقه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. در صورت لزوم بعد از برگرداندن خمیر نان هندی کمی دیگر روغن یا کره اضافه کنید.

  پخت نان پاراتا  

نکته های کلیدی تهیه نان پاراتا

- میتوان مقداری سبزیجات خرد شده با خمیر مخلوط کرد.

- نان هندی را گاهی به صورت شکم پر هم تهیه میکنند. در این روش اغلب دیگر خمیر را تا نمیکنند. بلکه موادی مثل پنیر و سبزیجات را وسط دو لایه خمیر قرار میدهند. لبه های خمیر را به هم میچسبانند. سپس دو طرف نان را در کمی روغن سرخ میکنند.

- پاراتا را معمولاً همراه صبحانه سرو میکنند. ولی در وعده های غذایی دیگر هم میتوان از آن استفاده کرد. مثلاً همراه غذاهای گوشتی بسیار خوشمزه است.

- خمیر نان هندی باید حداقل نیم ساعت در دمای اتاق بماند. اما بهتر است زمان بیشتری به آن استراحت بدهید.

- در پخت نان پاراتا عجله نکنید و شعله را زیاد نکنید. چون خمیر لایه لایه است و پخت آن زمان بیشتری از یک خمیر معمولی نیاز دارد. در غیر این صورت وسط نان خام باقی میماند.

- نان هندی داغ خوشمزه تر است. پس بهتر است بلافاصله آن را مصرف کنید.