ادویه زعتر مخلوطی از چند ادویه و گیاه خشکه که آسیاب می شن. ترکیبات این ادویه تو کشورهای مختلف با هم فرق دارن، اما اصلی ترین ادویه اش گیاه زعتر یا آویشن کوهیه. زعتر یه گیاه بومی کشور فلسطینه که به صورت خودرو رشد می کنه. می تونین از ادویه زعتر برای چاشنی انواع سالاد ها، روی پلو، چاشنی انواع کباب و و چاشنی سبزیجات استفاده کنید. می تونید این ادویه رو با روغن زیتون مخلوط کرده و روی نان بمالید.

ادویه زعتر هم مثل ادویه مراکشی، ادویه غذاهای ایتالیایی یا ادویه کاجون وارداتیه و از کشورهای دیگه وارد ایران شده. زن های آفریقایی و عراقی برای درست کردن این ادویه ترکیبات مخصوص به خود را دارند و اون رو مثل یک راز خانوادگی حفظ می کنن. از قدیم مردم خاورمیانه تصور می کردن که زعتر می تونه انگل های بدن رو از بین ببره و حافظه رو قوی کنه.

با توجه به این فکر تو این کشورها، بچه ها قبل از اینکه برن مدرسه زعتر می خورن. این گیاه دارای خواصیه که تنگی نفس رو از بین می بره و سرفه و مشکلات گوارشی رو کنترل می کنه، بنابراین توی زمستون و هنگام سرماخوردگی می تونین از این ادویه بیشتر استفاده کنین.

علاوه بر اینها ادویه زعتر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ترکیبات آلی مثل تیمول، اسید گالیک، کارواکرول و کورستین است. کارواکرول موجود تو این ادویه باعث افزایش انرژی و کارایی مغز می شه و همچنین تراکم استخوان ها رو افزایش می ده.

با اضافه کردن این ترکیب خوش عطر به رژیم غذایی خود می تونید از پوکی استخوان و بیماری های دیگه ای که به استخوان مربوط میشه و با بالا رفتن سن به وجود میاد، جلوگیری کنید. سماق به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن شما در مقابل بیماری های مزمن محافظت می کنه. از زعتر می تونید یه خمیر درست کنید و روی قسمت های ملتهب پوست که در اثر نیش حشرات به وجود آمده، استفاده کنید.

  ادویه زعتر با روغن زیتون و نان  

طرز تهیه ادویه زعتر

 

1- ابتدا کنجد را داخل یک تابه ریخته و حرارت را روشن کنید تا خامی آن گرفته شود. یعنی به اصطلاح کنجد را بو دهید.

 

2- وقتی بوی کنجد بلند شد و کمی تغییر رنگ داد آویشن (زعتر) پودر شده، سماق، رازیانه و نمک را اضافه کرده و کمی تفت دهید.

 

3- هنگامی که بوی ادویه بلند شد حرارت را خاموش کرده و مواد را داخل هاون بریزید. دسته هاون را به صورت دورانی روی ادویه ها بسابید تا کنجد ها کمی له شوند.

 

4- عمل کوبیدن را تا زمانی انجام دهید که همه کنجد ها له نشوند و فقط طعم آن به خورد بقیه مواد برود. سپس ادویه آماده شده را داخل یک ظرف درب دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

  ادویه زعتر با کنجد  

نکات کلیدی برای تهیه ادویه زعتر

- می توانید به جای آویشن از مرزنجوش یا پونه کوهی استفاده کنید.

- در بعضی کشورها گردو چرخ شده و نخودچی پودر شده نیز داخل ادویه زعتر می ریزند.

- اگر می خواهید داخل ادویه روغن زیتون بریزید به همان میزان که نیاز دارید استفاده کنید تا ادویه شما خراب نشود.