شیرینی زبان ، یکی از انواع شیرینی های سنتی ایرانی است. که در تمام شهرها و بین همه مردم، محبوبیت بسیار زیادی دارد. این شیرینی به دلیل خشک بودن و داشتن ماندگاری بالا، و همچنین لذیذ بودن غیر قابل وصفش، یکی از انتخاب های ثابت و پرطرفدار برای شیرینی عید نیز می باشد.

شیرینی زبان را از خمیر هزارلا یا میل فوی( میل به معنی هزار) تهیه می کنند. در قنادی ها برای تهیه شیرینی زبان از خمیر هزارلای آماده استفاده می کنند. همچنین از این خمیر برای تهیه شیرینی های پاپیونی، دانمارکی و ناپلئونی هم استفاده می شود. البته در تهیه شیرینی ناپلئونی می توان خمیر یوفکا یا همان فیلو را نیز به کار برد. شاید برای شما جالب باشد قالب مخصوص شیرینی زبان که در قنادی ها از آن برای تهیه این شیرینی استفاده می کنند را ببینید. این قالب ها مخصوص قنادی ها می باشد. اما شما می توانید کاتر یا قالب شیرینی زبان خانگی را از فروشگاه های لوازم قنادی نیز تهیه کنید.

  قالب شیرینی زبان

اگر شما از عاشقان پخت کیک و شیرینی هستید و قصد تهیه شیرینی زبان خوشمزه و خانگی را دارید. باید بدانید که راز داشتن یک شیرینی زبان ترد با شکلی زیبا به طوری که خمیر خوب پف کرده و همچنین یکدست باقی بماند، این است که نکات خمیر هزارلا را مرحله به مرحله و با دقت اجرا کنید.

البته شما می توانید برای راحتی بخشیدن به تهیه این شیرینی خوشمزه، خمیر هزارلا آماده را خریداری کرده و استفاده کنید. خمیر هزارلا که به میل فوی نیز معروف است، در بسته بندی به شکل منجمد ارائه می شود. که باید در فریزر نگهداری شود، اما چند ساعت قبل از پختن شیرینی باید آن را از فریزر خارج کنید.

اما توجه داشته باشید هنوز تا حدی خنک باشد. ما در این مطلب قصد داریم دستور خمیر هزارلا آسان و سریع را برای آن دسته از دوستانی که علاقه مند هستند صفر تا صد شیرینی زبان را خودشان تهیه و آماده کنند، ارائه دهیم. پس این رسپی عالی و مرحله به مرحله را از دست ندهید، و با ما همراه شوید.

کاتر مخصوص شیرینی زبان  

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی

 

مرحله اول طرز تهیه شیرینی زبان خانگی:

ابتدا برای آماده کردن خمیر هزارلا، آرد را در ظرف مناسبی ریخته. کره را که از شب قبل، یا حداقل 4 الی 5 ساعت در فریزر نگهداری کرده اید خارج کنید. مهم است که در طول تهیه خمیر هزارلا تمامی مواد سرد باقی بمانند.

پس برای اینکه انتقال گرمای دست را در حین کار کم کنید، حتما دستکش مخصوص آشپزی بپوشید. حالا کره یخ زده را با رنده درشت درون ظرفی که آرد در آن قرار دارد، رنده کنید. حالا نمک را اضافه کرده، با یک چنگال کمی مواد را باهم مخلوط کنید.

سپس 10 قاشق غذاخوری آب سرد، و 1 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را به مواد اضافه کنید. حالا با نوک انگشتان مواد را به آرامی ورز دهید. توجه داشته باشید که نباید گرمای دستتان باعث آب شدن کره و گرم شدن باقی مواد بشود. این خمیر نیاز به ورز دادن زیادی ندارد، در حدی که مواد یکدست شوند، کافی ست.

حالا خمیرهزارلا را درون یک کیسه زیپ دار گذاشته، برای مدت 1 ساعت درون فریزر قرار دهید. این خمیر به مدت 1 هفته در فریزر، و تا 3 روز در یخچال ماندگاری دارد. جالب است بدانید خمیر هزارلا ظاهر معمولی و عادی دارد، و در حین پخت پف کرده و لایه لایه می شود.

  شیرینی زبان  

مرحله دوم طرز تهیه شیرینی زبان خانگی:

وقتی خمیر را از فریز خارج کردید، حداقل به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار داده، تا بتوان به راحتی آن را وردنه کرد. حالا وقت آماده کردن شربت مخصوص شیرینی زبان رسیده است.

درون ظرف مناسبی آب، گلاب، عسل و شکر را باهم ترکیب کنید. هم بزنید تا شکر کاملا حل شده و شربت رقیق و یکدست شود. شربت آماده می باشد. آن را در جایی قرار دهید تا سرد شود.

 

مرحله سوم طرز تهیه شیرینی زبان خانگی:

روی سطح صافی کمی آرد بپاشید، حالا خمیر را روی آن قرار داده و با وردنه آن را به قطر 1 سانت پهن کرده و صاف کنید. باید سعی کنید در انجام این مراحل سرعت عمل داشته باشید، تا خمیر همچنان سرد باقی بماند.

حالا با استفاده از قالب مخصوص شیرینی زبان ، و یا اگر این قالب را ندارید، با استفاده از کاتر پیتزا ، برش های هم اندازه و یکدستی را به خمیر بدهید. بعد از برش زدن، با همان کاتر یا بوسیله یک چاقو روی سطح شیرینی ها را یک برش سطحی ایجاد کنید.

می توانید قبل از برش زدن خمیر را رومال کرده، و یا بعد از قالب خوردن خمیر، با استفاده از قلمو روی سطح خمیر را آغشته به شربت مخصوص کنید. در صورت دلخواه می توانید بعد از مالیدن شربت، کمی شکر یا پودر قند نیز روی شیرینی ها بپاشید.

مرحله چهارم:

درون سینی فر، یک کاغذ روغنی قرار داده. حالا شیرینی ها را به درون سینی انتقال دهید. نکته مهمی که در چیدن شیرینی ها درون سینی وجود دارد این است که بهتر است شیرینی ها را بدون فاصله از هم بچینید. تا در هنگام پخت و پف کردن، شیرینی ها کج نشوند و یکدست بالا بیایند.

حالا سینی را درون فر که از قبل با حرارت 170 درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید. در شروع پخت حرارت فر را روی 220 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. حدودا بعد از 10 الی 15 دقیقه شیرینی ها پف کرده و بالا میایند. بعد از پف کردن شیرینی ها، درجه حرارت فر را به 180 درجه کاهش داده و حدود 15 الی 20 دقیقه اجازه دهید تا زمان پخت کامل شود.

می توانید در صورت دلخواه برای چند دقیقه فر را روی حالت گریل قرار داده تا روی شیرینی ها طلایی شود. بعد از اینکه شیرینی ها را خارج کردید، تا داغ هستند باید شربت را روی آن ها رومال کنید. می توانید بعد از اینکه شیرینی ها را آغشته به شربت کردید، روی سطح آن ها را با پودر نارگیل، کنجد، خلال پسته یا بادام تزئین کرده و بگذارید تا شیرینی ها خنک شوند.

شیرینی زبان آماده   برای تهیه شیرینی پاپیونی تنها کافی است خمیر های برش خورده را یک تاب بدهید و بعد روی سینی بچینید.   شیرینی پاپیونی  

شیرینی زبان خوشمزه و خانگی شما آماده است. بعد از خنک شدن شیرینی ها می توانید آن را با چای یا نوشیدنی دلخواهتان نوش جان کرده و لذت ببرید.

 

نکته ها:

- در اینجا روش میانبر پخت شیرینی زبان گفته شد که در آن تهیه خمیر نسبتا سریع و آسان بود. اما روش اصلی تهیه خمیر هزارلا که قبلا گفته شده سخت تر و طولانی تر است و باید از یک روز قبل تهیه شیرینی تدارک ببینید. اما برای تهیه شیرینی زبان حرفه ای به سبک بازاری بهتر است از روش اصلی تهیه خمیر استفاده کنید.

- در حین تهیه خمیر باید دستکش بپوشید و سعی داشته باشید که در هنگام ورز دادن حرارت دست را خیلی انتقال ندهید و فقط با نوک انگشتان خمیر را کمی ورز دهید. پس از خارج کردن خمیر از یخچال و وردنه کردن و قالب زدن آن، سرعت عمل شما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

- شما می توانید در صورت تمایل به شربت شیرینی زبان ، زعفران و هل نیز اضافه کنید.

- توجه داشته باشید که ظاهر خمیر هزارلا معمولی و عادی بوده. و این خمیر در حین پخت قابلیت چند لایه شدن و پف کردن را دارد.

امیدوارم شیرینی زبان خانگی را با دستور ایران کوک تهیه کرده، و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام و با هشتگ شیرینی_زبان_خانگی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید. تا ما عکس شما را با اسم خودتان در صفحه ایران کوک قرار دهیم.