گردو ( جوز ) یکی از مغزهای خوراکی مقوی است که نقش اساسی در سلامت انسان دارد. متخصصان تغذیه تاکید بسیار بر مصرف گردو دارند به این دلیل که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی چون: پروتیین، چربی غیر اشباع، قند، آهن، کلسیم، فسفر و ... و نیز منبعی غنی از ویتامین A  است. گردو جایگاه ویژه در آشپزی و شیرینی پزی ایرانی دارد و استفاده از آن در انواع خوراکی ها نه تنها سلامت غذایی شان را بالا می برد بلکه باعث می شود آن ماده خوراکی از طعم بسیار خوبی هم برخوردار شود. در این بین از شناخته شده ترین و پرطرفدارترین شیرینی های سنتی و مجلسی ایران که با  انواع مغزهای خوراکی به ویژه گردو تهیه می شود، قرابیه گردویی یا همان شیرینی گردویی است.

قرابیه گردویی

قرابیه (kurabiya) کلمه ای است ترکی و هرچند این شیرینی سنتی مختص شهرهای ترک نشین ایران است و به شیرینی گردویی تبریز معروف است ، اما در کشورهای ترک از جمله آذربایجان و ترکیه نیز یکی از پر مصرف ترین و پرطرفدارترین شیرینی ها به حساب می آید . چنانکه گفتیم این نوع شیرینی انواع مختلف دارد و آن را به جز گردو با انواع مغزهای خوراکی و روغنی چون: پسته، بادام، نارگیل، بادام هندی و ... می توان تهیه کرد؛ مانند شیرینی بادامی، شیرینی نارگیلی، شیرینی پسته ای و...

شیرینی قرابیه

خوب می دانیم شیرینی گردویی جزو شیرینی های پرکالری است چرا که علاوه بر شکر، روغن و ... حاوی مقدار زیادی گردو است و هر فنجان گردو حاوی  650 کیلو کالری، پس مغذی بودن شیرینی گردویی نباید دلیلی برای مصرف زیاد آن باشد. قصد ما بر این است در این مطلب شما را با طرز تهیه شیرینی گردویی خانگی آشنا کنیم.

طرز تهیه شیرینی گردویی

مرحله اول:

شکر و پودر گردو را به خوبی مخلوط کنید.

مرحله دوم:

1/2 از سفیده تخم مرغ را به مخلوط گردو و شکر اضافه و به خوبی مخلوط نمایید. مایه اولیه شیرینی گردویی را دو بار از چرخ گوشت  رد کنید و یا اینکه دو، سه دقیقه در غذا ساز بریزید تا کامل میکس شود.

مرحله سوم:

باقی سفیده تخم مرغ را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم:

مواد آماده شده را در ظرفی نچسب بریزید و آن را به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید.

مواد شیرینی گردویی را در این مرحله باید به طور پیوسته هم بزنید (مراقب باشید اصلا نباید به مرحله جوش برسد)، در انتها پودر کاکائو را بیافزایید.

مرحله پنجم:

ظزف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مواد به خوبی خنک شود.

مرحله ششم:

پس از خنک شدن، جوش شیرین، وانیل،سرکه، آرد برنج را به مواد قبل اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله هفتم:

به کمک دو قاشق یا قیف از مواد شیرینی گردویی، با فاصله مناسب در سینی فری که کف آن کاغذ روغنی انداخته اید، قرار دهید.

مرحله هشتم:

سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای  180 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 25 دقیقه در طبقه وسط قرار دهید تا شیرینی گردویی به خوبی بپزد و پف کند.

پس از کامل شدن زمان پخت فر را خاموش کنید، در آن را باز کنید و سینی را پس از پنج دقیقه از فر خارج کنید (این کار برای اطمینان انجام می شود چرا که تغییر ناگهانی دما ممکن است به ظاهر و بافت این شیرینی حساس آسیب بزند).

شیرینی گردویی خانگی

نکات:

1 - شیرینی گردویی حساسیت بالایی دارد، پس در انتهای کار اجازه دهید کاملا خنک شود و بعد آن را حتما به وسیله کاردک یا وسیله ای کاملا مسطح و بزرگ از سینی جدا کنید.

2 – اندازه شیرینی به سلیقه شما بستگی دارد.

3 –با توجه به اینکه هر فری ممکن است دمای متفاوت داشته باشد، پس برای اطمینان، کافی است پس از گذشت پانزده دقیقه از زمان پخت، انگشت را به سطح شیرینی بزنید، اگر جای انگشت روی شیرینی گردویی باقی ماند که باید اجازه دهید مدت بیشتری در فر باقی بماند در غیر این صورت شیرینی پخته است. همچنین اگر مایل هستید شیرینی گردویی خشک باشد کمی دیرتر از فر خارج کنید .

4 - می توانید روی شیرینی را قبل از قرار دادن در فر با انواع پودر و مغز خوراکی تزیین کنید.

همراهان عزیز خوشحال می شویم شیرینی گردویی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ شیرینی _گردو یی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.