پیده غذای ترکی بسیار خوشمزه ای است که در ترکیه طرفداران زیادی دارد. اگر به ترکیه سفر کرده باشید، حتما این غذای خوش طعم را امتحان کرده اید و یا شاید نام آن را شنیده باشید. در ترکیه رستوران هایی فقط به تهیه این غذای لذیذ می پردازند. به این رستوران ها پیده سرا (Pide Sarayı) میگویند.

  pide goosht

پیده که گاهی با نام پیتزا ترکی شناخته میشود با نانی ترد و نازک و مخلفات متنوع در تنورهای زغالی طبخ می شود. معمولا خمیر آن را به صورت قایق شکل می دهند. گوشت ادویه زده شده و دودی، گوشت خرد شده بره و سوسیس ترکی یا همان سوجوک محبوب ترین ترکیب های مورد استفاده در پیده ترکی می باشند. پیده شباهت زیادی به غذای سنتی ترکی دیگری به نام لاح ماجون (به ترکی lahmacun) دارد. خمیر لاح ماجون غالبا نازک تر است و به شکل قایقی نیست. معمولا سالاد مخلوطی از سبزیجات را روی آن میریزند و آن را رول میکنند و به شکل لقمه میل میکنند.

 از دیگر غذاهای ترکی با پایه خمیری می توان به بورک اشاره کرد که محبوبیت بسیار زیادی در بین غذاهای ترکیه ای دارد. طعمی بی نظیر که مشابه باقلوا با خمیر یوفکا تهیه می شود. همچنین یکی دیگر از غذاهای تهیه شده با خمیر، گزلمه است. که درون آن با پنیر، گوشت و اسفناج پر و در تنور پخته می شود. در این مطلب طرز تهیه پیده گوشت خوشمزه و لذیذ، طبق یک دستور مخصوص ترکیه ای که از سایت giverecipe  ترجمه و توسط تیم ایران کوک تهیه شده است، برایتان آماده کرده ایم. امیدواریم از طرز تهیه پیده گوشت چرخکرده لذت ببرید.

طرز تهیه پیده گوشت

مرحله اول :

ابتدا برای آماده کردن خمیر پیده ، در ظرف مناسبی آرد، مخمر فوری، شکر و نمک را مخلوط کنید. سپس آب ولرم و روغن زیتون را کم کم به مواد خشک اضافه کنید. حالا با کمک دست مواد را خوب با هم ترکیب کرده و ورز دهید. تا در نهایت خمیر نرمی داشته باشید که بدست نچسبد. روی خمیر را پوشانده، اجازه دهید برای 1 ساعت استراحت کند تا خوب به عمل آمده و پف کند.

  پیده گوشت

مرحله دوم:

روغن زیتون را داخل تابه ای ریخته و حرارت دهید. سپس پیاز و گوشت چرخ کرده را به درون تابه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا گوشت و پیاز آب بیاندازد. بعد از اینکه آب محتویات درون تابه کشیده و بخار شد، حالا فلفل دلمه های خرد شده، نمک، فلفل، و زیره را اضافه کنید. و هم بزنید. اجازه دهید برای 10 دقیقه مواد باهم پخته شوند. در این حین چند بار آن را هم بزنید. سپس زیر تابه را خاموش کرده، اجازه دهید کمی سرد شود. بعد از اینکه سرد شد، جعفری های خرد شده را به مواد اضافه کنید. مواد داخل پیده آماده است.

 

مرحله سوم:

فر را روی حالت پیش گرم و با حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. کمی آرد روی پیشخوان آشپزخانه یا یک تخته چوبی بریزید. حالا به سراغ خمیر بروید. با دست گلوله های کوچک اندازه یک سیب برداشته و کناری قرار دهید. شما حدود 16 تا 18 عدد توپ خمیر خواهید داشت. حالا توپ های خمیر را یکی یکی روی تخته چوبی آغشته به آرد پهن کرده و با وردنه صاف کنید. طوری صاف کنید که هر توپ خمیر به شکل بیضی دربیاید.

  پیده گوشت

مرحله چهارم:

در کف ظرف فر یک عدد کاغذ روغنی قرار داده، خمیر بیضی شکل را درون آن بگذارید. حالا کمی از مواد گوشتی داخل پیده را روی خمیر بریزید. سپس لبه های خمیر را به داخل تا کنید. طوری که شکل پیده شما شبیه به یک قایق شود. این مراحل را روی تمام خمیرها انجام دهید. حالا روی هر پیده را با قلمو، خوب آغشته به روغن زیتون کنید. سپس سینی فر را درون فر که از قبل گرم نمودید، با همان درجه حرارت 180 قرار دهید. بعد از مدت 20 دقیقه پیده های گوشت آماده می باشند. می توانید بعد از پخت چند دقیقه فر را روی حالت گریل قرار داده، تا روی پیده ها خوب طلایی و خوش رنگ شوند.

 

پیده گوشت

پیده گوشت

پیده گوشت

نکته ها:

- دوستان گیاهخوار یا کسانی که گوشت دوست ندارند، می توانند برای مواد داخل پیده، سبزیجات و مواد گیاهی را جایگزین کنند. مثل سویا، قارچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و... - همچنین می توانید پیده مرغ و قارچ یا پیده مرغ تهیه کنید یا حتی از گوشت زبان استفاده کنید و پیده زبان بپزید. - شما می توانید مواد داخل پیده را بدون طبخ نیز با هم مخلوط کرده و روی خمیر قرار دهید. درون فر بگذارید، تا مواد همراه با خمیر با هم پخته شوند. - شما می توانید در صورت تمایل بعد از پخت پیده، روی آن کمی پنیر پیتزا ریخته و درون فر روی حالت گریل قرار دهید تا خوب طلایی شود. - گاهی در تهیه پیده ترکی چند دقیقه قبل از اتمام زمان پخت یک عدد تخم مرغ روی آن میشکنند.

پیده با تخم مرغ

خوشحال می شویم پیده ترکی را با دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ پیده_ترکی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید. تا ما عکس غذای شما را با اسم خودتان در اینستاگرام ایران کوک قرار دهیم.