ترشی بادمجان را میتوان به روش های مختلفی تهیه کرد. مثلا ترشی بادمجان ساده، ترشی لیته و ترشی بادمجان با روغن زیتون از انواع دیگر ترشی بادمجان هستند. ولی ترشی بادمجلان شکم پر ظاهری شیک تر و مجلسی تر دارد. در این نوع ترشی، سبزیجات دیگری مثل هویج، پیاز، سیر و فلفل داخل بادمجان قرار میگیرند و رنگ و روی زیبا و طعم دلنشینی به ترشی بادمجان شکم پر می دهند. در ادامه طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر را با جزئیات کامل خواهید خواند.

بادمجان سیاه  

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

 

مرحله اول:

بادمجان ها را بشویید و کلاهک آنها را بگیرید. لازم نیست سر بادمجان را کامل جدا کنید، فقط قسمتهای اضافی آن را ببرید. همچنین نیازی به گرفتن پوست بادمجان ها نیست. با یک چاقوی تیز روی بادمجان ها شکافی طولی ایجاد کنید. دقت کنید تا حدی شکاف دهید که پوست بادمجان از پشت پاره نشود.

 

مرحله دوم:

بادمجان ها را در یک قابلمه آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. از هنگام یکه آب به جوش آمد به مدت 5-10 اجازه دهید کمی بپزند (بسته به نوع بادمجان و درشت یا ریز بودن آن این زمان می تواند متغیر باشد). بادمجان ها در حدی باید بپزند که فقط کمی نرم شوند. اگر بیش از حد در آب بجوشند وا می روند و زیبایی ترشی کم می شود. سپس بادمجان ها را در صافی ریخته و اجازه دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. می توانید یک سینی یا بشقاب روی بادمجان ها قرار دهید و یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا تحت فشار آب بادمجان ها کاملا و سریعتر گرفته شود ( البته وزن جسم سنگین نباید در حدی باشد که بادمجان ها را له کند!)

 

مرحله سوم:

هویج را به صورت خلال های نازک برش بزنید. پیاز را ریز خرد کنید. فلفل دلمه ای را به قطعات دلخواه خرد کنید( بهتر است برش های فلفل دلمه ای درشت تر باشد تا در ترشی دیده شود و رنگ سبز آن باعث جلوه بیشتر ترشی شود). پوست سیرها را نیز گرفته و به صورت نگینی خرد کنید.

 

مرحله چهارم:

در کاسه ای هویج، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، نعنا، نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید. داخل شکم هر بادمجان مقداری از مخلوط مواد خرد شده بریزید. بادمجان ها را کمی فشار دهید تا دو لبه کمی به هم نزدیک شوند و مواد داخل آن به بیرون نریزد.

مراحل ترشی بادمجان  

سپس آن ها را در ظرف بچینید بطوری که شکاف بادمجان ها به سمت بالا باشد. سرکه را به آن اضافه کنید، تا حدی سرکه بریزید که روی بادمجان ها را بپوشاند( بسته به نوع ظرفی که انتخاب کردید مقدار سرکه می تواند کم و زیاد شود). در ظرف را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

شیشه ترشی بادمجان شکم پر

ترشی بادمجان شکم پر معمولا پس از 7 الی 10 روز قابل خوردن است و جا می افتد.

ترشی بادمجان شکم پر  

نکته ها:

- برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر، بادمجان هایی را انتخاب کنید که بدون تخم و پوست مشکی باشند. بادمجان هایی که پوست بنفش دارند طعم خوبی ندارند و معمولا تلخ یا تند می باشند. - بهتر است از بادمجان هایی استفاده کنید که کمی تپل و گوشتی باشند. اگر بادمجان ها بیش از حد باریک و قلمی باشند ممکن است مواد داخل آن به بیرون بریزد و ترشی شما نازیبا شود. - اگر لازم شد میتوانید نخی دور بادمجان ها ببندید تا مواد بیرون نریزد. برای این کار میتوانید از رشته های خیار، هویج یا ساقه پیازچه هم استفاده کنید.